הרמטכ"ל גדי איזנקוט אישר הבוקר (שלישי) הענקת צל"ש מטעם מפקד פיקוד המרכז, האלוף רוני נומה, לסמל-ראשון טוביה ינאי ויסמן ז"ל (21), שנרצח בפיגוע שאירע בסניף רמי לוי שבשער בנימין. ינאי ויסמן ז"ל שירת כלוחם בחטיבת הנח"ל, ונקלע לזירת פיגוע הדקירה שאירע באמצע חודש פברואר במרחב בנימין, בזמן שהיה בחופשה. ששמע את הצעקות הוא מיהר לסייע לנפגעים כשהוא ללא נשק בידו ונדקר בעצמו. בהודעה על הצל"ש מטעם דובר צה"ל נמסר: "סמל-ראשון טוביה ינאי ויסמן ז"ל חתר למגע כשהוא בידיים חשופות והפגין בפועלו דוגמה ומופת לערכי צה"ל".



סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן בירך על החלטת הרמטכ"ל ואמר היום: "במהלך גל הטרור בחודשים האחרונים, מי שעומד בחזית ההגנה הם אזרחי ישראל, חיילים ושוטרים. גם פעולות הגנה על חיי אזרחי ישראל וחתירה למגע עם המחבל במערכת החיים האזרחית, הן פעילויות גבורה שעל כולנו כחברה וכמדינה להעלות על נס". 



טוביה ינאי ויסמן ז"ל (21) תושב ההתנחלות מעלה מכמש, היה כאמור חייל צה"ל ושירת כלוחם בחטיבת הנח"ל. ויסמן התחנך בתיכון בירושלים ובמכינה הקדם צבאית בכפר אלדד, ובמהלך שירותי הצבאי התחתן והביא לעולם את בתו נטע, שהייתה בת ארבעה חודשים בתקופה בה נרצח. הוא הבן השלישי מבין ארבעה אחים, ומשפחתו ותיקה במעלה מכמש.



בתאריך 18.2.16, בעת שערך קניות יחד עם משפחתו במתחם "רמי לוי" שבאזור התעשייה של שער בנימין, נקלע לזירת פיגוע במקום. הוא לא היה קרוב למחבל, אך כששמע את הצעקות בעת הפיגוע, ניגש לעזור, ונדקר בעצמו ע"י המחבלים. את הפציעה הוא לא שרד ונפטר בבית החולים. ראש המכינה שלו סיפרה עליו: "לא יכולת לשמוע צעקות ולעמוד מנגד, כזה היית - לא היה לו נשק כי היית ברגילה. נלחמת עם הידיים עם הגוף עם כל הלב".




הלווייתו של טוביה ינאי ויסמן ז"ל. צילום:דוברות בנימין



אשתו יעל ויסמן נפרדה בהלווייתו: "תמיד היית מלא נתינה בלתי פוסקת. אם לא היית רץ לעזור לא היית ינאי שאני מכירה והתאהבתי בו. אתה גיבור אמיתי של כל עם ישראל, ידעת שאין לך נשק ובכל זאת רצת. אני רוצה להגיד לך תודה - זכיתי ללמוד מאדם מוכשר ומיוחד. תודה על נטע שלנו".



בתחילת חודש מרץ, לאחר מאבק של אלמנתו של ויסמן, החליט משרד הביטחון להוסיף את הכיתוב 'נפל בקרב' למצבתו של ויסמן ז"ל. ההחלטה התקבלה בתום התייעצות במשרד הביטחון, ולפיה בעצם חתירתו של ינאי ז"ל למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו, יצר ינאי מציאות של קרב עם מחבלים, ולכן למרות שמדובר בפיגוע, האירוע בו נפל יוגדר כקרב.



ינאי ויסמן ז"ל. (מימי). צילום: באדיבות דובר צה"ל



תעודת הערכה לגדוד "צבר"


בנוסף לויסמן ז"ל, יוענק ציון לשבח מטעם מפקד החטיבה המרחבית "בנימין", לשלושה חיילים נוספים: סמל לסמל יחי מלכה, לוחמת בחטיבת "החילוץ וההדרכה", על "פעילותה במהלך פיגוע הירי שאירע במרחב כיכר אדם". צויין כי "סמל מלכה פעלה במהירות והפגינה גבורה, קור רוח ומקצועיות". ציון לשבח מטעם מפקד החטיבה המרחבית "שומרון", אלוף-משנה שי קלפר, יוענק לסמל מתן שמיר, לוחם בחטיבת "גבעתי", "על פעילותו במהלך פיגוע הדקירה בו נפצע בעצמו, סמוך לעיר שכם". צויין כי "סמל שמיר הפגין אומץ לב, קור רוח ומקצועיות". 
כמו כן, תעודות הערכה מטעם מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, תוענק לגדוד "צבר" של חטיבת "גבעתי" על "הפגנת נחישות, מקצועיות ויוזמה בעת ביצוע תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית 'יהודה'". תעודת הערכה מטעם מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף ליאור כרמלי, תוענק לפקד שי אוחיון, קצין המבצעים של גדוד "רמה" של משמר הגבול, "על הפגנת אומץ לב, חתירה למגע ותושייה במהלך משימת איתור שני חיילי צה"ל אשר נכנסו עם רכב צבאי למחנה הפליטים קלנדיה".