עליה בשנאת זרים בבריטניה: משטרת לונדון הגבירה את הכוננות לאחר דיווחים על תקריות של שנאת זרים ברחבי בריטניה בימים האחרונים, בעקבות תוצאות משאל העם על עזיבת האיחוד האירופי. במקביל הבהירה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי אינה ממהרת לפתוח בשיחות עם בריטניה על הסכם הפרישה, ואילו שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן ניסה להרגיע את המשקיעים. מאז נודעו תוצאות המשאל התקבלו עשרות דיווחים והתפרסמו מאות פוסטים ברשתות החברתיות על תקריות של שנאת זרים נגד מהגרים. בין השאר, גרפיטי תוקפני צויר בכניסה לבניין ההתאחדות החברתית והתרבותית הפולנית במערב העיר, וכרטיסים שעליהם נכתב "עזבו את האיחוד האירופי. אין יותר טפילים פולנים" הושארו מחוץ לבתים בקיימברידג'שייר. כמו כן, סיפרו גולשים כי נשמעו קריאות "תארזו" ו"לכו הביתה לארצות שלכם" לעבר זרים ברכבות וברחובות.



ראש עיריית לונדון הטרי, סאדיק חאן, הנחה אתמול את משטרת העיר להגביר את הכוננות כדי למנוע פשעי שנאה והבהיר כי תהיה "אפס סובלנות" לכל ניסיון לפלג את הקהילות בעיר. גם ראש הממשלה המתפטר, דיוויד קמרון, הבהיר אתמול בישיבת הממשלה כי "לא תהיה סובלנות לחוסר סובלנות" ואף גינה "תקריות שראינו ברחבי המדינה בסוף השבוע של הטרדת מהגרים".



הערב צפויים להפגין עשרות אלפי בני אדם בלונדון ובערים נוספות נגד ההחלטה לצאת מהאיחוד האירופי. עם זאת, מארגני המחאה החליטו אתמול לשנות את שמה מ"לונדון נשארת" ל"עומדים יחד", בניסיון למשוך גם מפגינים שתמכו בפרישה מהאיחוד. רבים ממי שהכריזו כי יגיעו להפגנה הביעו מורת רוח מההחלטה. "שינוי השם של האירוע, אחרי ש־50 אלף חתמו שיגיעו, זה לא המהלך הנכון", אמר אחד מהם, "אם שיניתם את דעתכם עדיף שתתחילו אירוע חדש, במקום שתנסו להגדיר מחדש את דעותיהם של אנשים אחרים". אף על פי שיותר מ־3.5 מיליון כבר חתמו על העצומה שקוראת לפרלמנט להחליט על משאל עם חדש, הצעה שזכתה גם לתמיכתו של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, הבהירו אתמול במשרד ראש הממשלה כי הסוגיה אינה על הפרק. קמרון התייצב אתמול בפני הפרלמנט, לראשונה מאז ההפסד במשאל העם וההודעה על התפטרותו, והבהיר כי אין כוונה לערוך משאל עם חוזר. "לא יכול להיות ספק בנוגע לתוצאה", אמר.


הוא הוסיף כי "בריטניה עוזבת את האיחוד האירופי, אבל אסור לנו להפנות את גבנו לאירופה ולשאר העולם".



גרפיטי גזעני שהופץ בטוויטר בבריטניה
גרפיטי גזעני שהופץ בטוויטר בבריטניה



דוברת מטעמו של קמרון ציינה כי התוצאה הייתה "מכריעה" וכי הממשלה מתמקדת כעת באופן שבו יש ליישם את ההחלטה. ההמלצות יוגשו לראש הממשלה שיחליף את קמרון, ואתמול נמסר מהמפלגה השמרנית שהכוונה היא לבחור את היורש עד תחילת ספטמבר. מי שעשוי להחליף את קמרון, ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון, קרא לשמור על אחדות פנימית. "יש יותר מ־16 מיליון שרצו להישאר. הם השכנים שלנו, האחים והאחיות שעשו את מה שהם מאמינים בכל לבם שהוא הנכון", כתב בטורו השבועי ב"דיילי טלגרף", "אנחנו, החלק מהרוב הקטן, חייבים להושיט יד לתומכי ההישארות, אנחנו חייבים לרפא, חייבים לבנות גשרים – כי ברור שיש רגשות של חרדה, של אובדן ושל בלבול". ואילו שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן התייצב אתמול, לראשונה מאז המשאל מול המצלמות, ואמר: "בריטניה מוכנה להתעמת מול מה שהעתיד טומן בחובו עבורנו מעמדה של כוח". אוסבורן, שעד המשאל נחשב ליורש אפשרי של קמרון בעתיד, הוסיף: "זו לא יהיה שיט חלק בימים הקרובים, אבל אני רוצה להיות ברור: אל תמעיטו מהנחישות שלנו. הכלכלה הבריטית חזקה מיסודה. אנחנו תחרותיים ואנחנו פתוחים לעסקים".



אתמול החלו מנהיגי האיחוד האירופי בדיונים קדחתניים כדי לבחון את משמעויות ההחלטה הבריטית. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נועדה בברלין עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, עם נשיא האיחוד דונלד טוסק ועם ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי. היום ומחר ייפגשו מנהיגי כל המדינות החברות בבריסל.



מרקל הדגישה אתמול כי לא ייפתחו שיחות בלתי רשמיות עם הבריטים עד שיגישו את הבקשה הרשמית לפרישה – אשר צפויה להגיע רק אחרי מינוי ראש הממשלה הבא – וציינה כי היא מבינה שהבריטים זקוקים "למידה מסוימת של זמן" כדי לעכל את התוצאות.