מנהיגים רבים מרחבי העולם ספדו לנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, שנפטר היום (רביעי) לפנות בוקר, לאחר שעבר אירוע מוחי לפני כשבועיים, ומאז היה מאושפז בבית החולים. הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי, פרסמו הצהרה לתקשורת בה נפרדו מהאדם, עמו חלקו שעות רבות במהלך השנים. השניים קראו לפרס "קול חשוב לשלום ושגשוג" והוסיפו: "עם לכתו של שמעון פרס, ישראל איבדה מנהיג שקידש את ביטחונה, שגשוגה ואת אפשרויותיה הבלתי מוגבלות, מלידתה ועד יומו האחרון. המזרח התיכון איבד קול חשוב לשלום, ולעתיד בו כל ילדי אברהם יבנו מחר טוב יותר", כתבו השניים בהודעה.

הזוג המשיך ותיאר את חזונו של פרס לשלום במזרח התיכון: "לעולם לא נשכח כמה מאושר הוא היה לפני 23 שנים כשחתם על הסכמי אוסלו במדשאת הבית הלבן, שהחלה תקופה חדשה ואופטימית יותר ביחסי ישראל והפלסטינים. הוא היה גאון עם לב גדול שהשתמש במתנות שקיבל כדי לדמיין עתיד של השלמה, לא של קונפליקט".

שמעון פרס. צילום: פלאש 90
שמעון פרס. צילום: פלאש 90


על התקווה כי חזונו ימשיך אחריו, הוסיפו השניים: "הוא האמין בהתחזקות חברתית וכלכלית, לא כעס ותסכול אומה, אזור ועולם שמבוססים על אכפתיות ושיתוף, לא קרועים בידי אשליות של שליטה ואמיתות מוחלטות. המבקרים שלו כינו אותו חולם, והוא אכן היה כזה, חולם בצלילות וברהיטות עד יומו האחרון. בואו נקווה את מי שאהב אותו ואת אומתו, ישמור את חלומו בחיים".

אל קלינטון הצטרף קודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש האב, שספד לפרס ואמר: "ברברה ואני נמנים בין אין ספור מעריצי של פרס בעולם ומצטרפים אליהם בהצדעה לחייו הייחודיים שהוקדשו לחזון האוניברסלי של חירות, למען ישראל וליעד הנאצל של השלום. בעזרת נחישותו הבלתי מתפשרת ועקרונותיו, פעם אחר פעם עזר פרס לנווט את ארצו האהובה דרך אתגריה. אבל אלו היו אנושיותו והגינותו שהפכו את פרס למקור השראה לעולם כולו ובעזרתם פרס סלל דרך לשלום, שדורות העתיד ילכו בה".

"סימל את ישראל עבור העולם"


גם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ספד לפרס, וקרא לו ידיד אמת של צרפת. "עם לכתו של שמעון פרס איבדה ישראל את אחד האנשיה המהוללים ביותר, אחד מתומכי השלום הנלהבים ביותר של המדינה וידיד נאמן לצרפת. שמעון פרס שייך עכשיו להיסטוריה, כפי שהיה בן הלוויה שלה בחייו הארוכים. הוא השפיע בצורה עמוקה על החיים הפוליטיים של ישראל, מהקמתה של המדינה, בה היה מעורב באופן עמוק, היה שר, ראש ממשלה ולבסוף נשיא. שמעון פרס סימל את ישראל עבור העולם".

"הוא היה איש שלום", המשיך הולנד, "קיבל את פרס נובל בשנת 1994 יחד עם יצחק רבין ויאסר ערפאת אחרי הסכמי אוסלו אשר מעולם לא חדל להגן על ההיגיון שלהם. הוא סבר שהקמת מדינה פלסטינית היא הערבות היחידה של בטחון עתיד ישראל. הוא הרשים בני שיחו ביכולתו להציע יוזמות נועזות רעיונות חדשות כדי להגיע לאידיאל הזה. הוא האמין בשיתוף משאבים, טכנולוגיה, פתיחת ערוצי תקשורת להבאת אנשים שיהיו ביחד. אני מפנה ביום העצוב הזה את תנחומיי למשפחתו ולעם הישראלי".



"אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים"

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, ששימש גם כשליח למזרח התיכון מטעם הקוורטט, נפרד משמעון פרס אותו הוא הגדיר כמקור השראה, מורה דרך וחבר. "אין מלים היכולות לתאר את הצער שאני חש. מדובר באדם שהיה ענק פוליטי, אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים, ומישהו שאהבתי עמוקות. הוא היה עבורי השראה, מורה דרך, וחבר."

בלייר גם התייחס למחוייבותו של פרס לשלום. "האינטלקט שלו, יכולת ההבעה הרהוטה לאין שיעור, והכרתו את העולם וכיצד הוא משתנה היו יוצאי דופן. עם חלוף השנים, הוא נותר צעיר ברוחו. מעל לכל, מחויבותו לשלום ואמונתו כי השלום הוא אינטרס של המדינה שכה אהב סימנו אותו כבעל חזון עם השקפת עולם ברורה ואיתנה. הוא התייחס לכל מכשול כתמריץ לפעולה נוספת ולכל רגע של תקווה כסימן של מה שעוד ניתן לעשות" וסיים בכך ש"העולם כולו יתאבל על לכתו, אך זכרו ימשיך להוות השראה לדורות הבאים ללכת בדרכו". בנוסף לכך, צייץ בלייר בחשבונו כי "שמעון פרס היה ענק פוליטי, מדינאי שנמנה עם גדולי העידן ואדם שאהבתי עד מאוד".
 

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, ספד גם הוא לפרס ושלח את  תנחומיו לעם ישראל. "למדתי על מותו של הנשיא לשעבר פרס בצער רב. שמעון פרס היה בראש ובראשונה אדם של שלום ואדם שמחויב לשלומו של העם היהודי. לאורך חייו הארוכים ויוצאי הדופן, פרס תרם רבות לבניית מדינת ישראל, ליצור הבנה בינה לבין שכנותיה וחלק פרס נובל לשלום עבר מאמציו להביא שלום למזרח התיכון. פרס היה מדינאי מכובד בכל העולם וחבר גדול לקנדה, בה הוא ביקר רבות ועזר לבנות יחסים חזקים בין שתי המדינות, יחסים שנשמרים גם היום. בשם העם הקנדי, סופי ואנוכי שולחים את תחומינו למשפחתו וחבריו של פרס ולעם ישראל. מורשתו כתומך ללא הרף לשלום לא תשכח".



ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי צייץ: "איבדנו מנהיג עולמי חשוב וחבר של הודו. כואב את פטירתו. תנחומינו לעם ישראל".



ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול: "אוסטרליה אבלה על לכתו של פרס. התשוקה שלו למדינת ישראל היתה חזקה כמו התשוקה שלו לשלום". 





שרת החוץ האירופאית, פדריקה פלגריני, צייצה בחשבונה כי הדרך לכבד את זכרו של פרס, היא להמשיך בדרכו לעבר חזון שתי המדינות. "אני שבורת לב מלכתו של שמעון פרס, איש של שלום ומקור השראה בלתי נדלה", צייצה פלגריני, "הדרך היחידה לכבד את זכרו היא לפעול למען חזון שתי המדינות".






ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלסיו, שלח את תנחומיו בשם תושבי ניו יורק וכינה את פרס לוחם למען השלום. "תושבי ניו יורק אבלים על לכתו של שמעון פרס, מגנה הבלתי נלאה של מדינת ישראל ולוחם בעל חזון למען השלום".






רבה הראשי של בריטניה, אפרים מירוויס, ספד לפרס ואמר: "הוא היה ענק בין האנשים. אני בטוח שיהיו הרבה הספדים לפרס בימים הקרובים, אבל הם אפילו לא יוכלו לקלוט את הצער הגדול והכאב שאנו חשים במותו. שמעון פרס היה דוגמא חיה של אמונה בלתי מעורערת ברדיפת השלום כנגד כל הסיכויים".



הוועד היהודי האמריקני הגדיר אותו "אחד המנהיגים בעלי חזון גדול של העם היהודי". מרכז שמעון ויזנטל אמר כי "אין מנהיג ישראלי שהיה מכובד יותר." הליגה נגד השמצה שיבחה "קול התרועה שלו, המדינאות והחוכמה היו מדהימים".




גם מנכ"ל חברת אפל, טים קוק, ספד לפרס, ושלח את תנחומיו לעם ישראל. "אני שולח את תנחומיי לעם ישראל, עם לכתו של שמעון פרס, איש חזון אמיתי שמאמציו למען השלום לעולם לא יישכחו", צייץ.







עיתוני העולם מכבדים את זכרו



הניו יורק טיימס הקדיש את הכותרת הראשית למותו של פרס וכתב: "הוא בנה את הביטחון של ישראל וחיפש כל העת את השלום", גם הכותרת הראשית של ה-BBC עוסקת במותו של פרס. רשת CNN פרסמה מאמר: "למה ישראל תחסר את שמעון פרס". והסופר והפוליטיקאי האמריקאי ארון מילר כתב: "אין זמן בו ישראל יותר זקוקה לשמעון פרס מאשר עכשיו".



העמוד הראשון של הניו יורק טיימס. צילום מסך
העמוד הראשון של הניו יורק טיימס. צילום מסך



לעומתם, העיתון האיראני "אל-עלם" האשים את פרס ברצח פלסטינים: : "תחת פרס 4000 פלסטינים נהרגו בשתי מלחמות שהיו כשהוא שלט בין 2007 ל-2014".