האגודה לזכויות האזרח הגישה בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד שרת התרבות והספורט מירי רגב, בדרישה לפסול את התיקונים למבחני התמיכה במוזיקה, בתיאטרון ובמחול שיזמה השרה. "תיקוני רגב", כפי הם מכונים, קובעים קנס על יוצרים, אמנים ושחקנים הנמנעים מלהופיע בשטחים, ותוספת תמיכה למי שמופיע בהתנחלויות. באגודה טוענים כי התיקונים פוגעים בחופש הביטוי ובחופש המצפון של היוצרים וכי הם מהווים התערבות פוליטית פסולה במבחני התמיכה.



לפי החלוקה החדשה שהציגה השרה רגב, משאבים רבים יותר יוקצו ב-2017 לפריפריה, ליהודה ושומרון, למגזר החרדי ולמגזר הלא יהודי. באשר להופעות אומנים ביהודה ושומרון, הוחלט כי 30% מהתקציב יינתנו רק למוסדות תרבות שיופיעו בכל הארץ, כולל אזורים אלה. גופים שיחרימו את יהודה ושומרון או לא יגיעו לחלקים אחרים - ייפגעו כלכלית ולא יוכלו ליהנות מהתקציב כולו.



בעתירה, שהוגשה ביום חמישי האחרון באמצעות עורכי הדין שרונה אליהו חי ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי "הדרישה ממוסדות תרבות להצהיר, כי הם אינם נמנעים מלהופיע בשטחים, מהווה פגיעה בחופש הביטוי הפוליטי, בחופש המצפון ובחופש הביטוי האמנותי של המוסדות ושל האמנים החברים בהם".



עוד נטען כי "חופש הביטוי כולל גם את החופש להימנע מביטוי או ממעשה, כמו הימנעות מלהעלות הופעה אמנותית בשל סיבות פוליטיות. אדם המסרב מסיבות אידיאולוגיות לצאת מגבולות מדינת ישראל לשטחים הנמצאים תחת שליטה לוחמתית מממש במעשה זה את זכותו לחופש ביטוי פוליטי. פגיעה בזכות זו היא פגיעה בזכות החוקתית לכבוד האדם".



באגודה דוחים את עמדת משרד התרבות, לפיה התיקונים עולים בקנה אחד עם חוק החרם. "מבחני התמיכה חלים על כל גוף ש'נמנע' מהופעה בשטחים, בעוד שחוק החרם חל רק על מי שקורא בפומבי להשתתף בחרם או מתחייב להשתתף בחרם", נכתב בעתירה.



"חלק ממדיניות רחבה של צדק תרבותי"


השרה רגב אמרה בתגובה כי "זוהי עתירה פוליטית. זה לא מפתיע שדווקא האגודה לזכויות האזרח עותרת נגד מתן שוויון זכויות לאזרחים. זאת כמובן כשמדובר באזרחים מאוד מסוימים. העתירה הזו תידחה. אזרחי ישראל הגרים ביו"ש אינם סוג ב' ולא אאפשר אפליה כלשהי שלהם. התיקונים הללו הן חלק ממדיניות רחבה של צדק תרבותי. כולם עברו תהליך ציבורי ומשפטי מסודר כמפורט בהודעת המשרד".



ממשרד התרבות נמסר בתגובה כי "הנושא של הנגשת תרבות לכלל אזרחי ישראל מקבל משנה חשיבות כאשר מדובר באיו"ש, שכן מדובר לא רק בפריפריה גיאוגרפית, אלא גם בפריפריה חברתית מובהקת אשר בנוסף לכל אלו סובלת גם מקשיים ביטחוניים, אשר בגינם נכללו רוב יישובי  במפת אזורי עדיפות לאומית. מדובר בהסדר כולל, אשר נועד למטרה ראויה: להבטיח כי  התקציב הממשלתי המיועד לתמיכה בתחום התרבות והאמנות ישמש לעשייה תרבותית ואמנותית עשירה ומגוונת לרווחת כלל הציבור אזרחי ישראל; וכי פעילות תרבות איכותית תהא נגישה  לכלל האוכלוסייה אזרחי ישראל, באופן שוויוני,  ללא תלות במקום מגוריהם. צר לנו שהאגודה לזכויות האזרח בחרה להתעלם מזכותם של אזרחי ישראל לצרוך תרבות איכותית".