ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק ממשיך לתקוף את התנהלות ממשלת ישראל. בשיחה שערך הבוקר (חמישי) בגל"צ אמר כי "הממשלה מתנהגת כמו ילדים בגן". בתחילת הראיון התייחס לגינוי של מחלקת המדינה האמריקאית אמש בנוגע לקידום הבנייה בשבות רחל. לדבריו, "האמריקאים הם משונים - לא מרמים ומצפים שלא ירמו אותם, וכעת הם מרגישים מרומים בכמה רמות. הם עוזרים לנו הרבה ויש לנו לקחת זאת בחשבון".



בהמשך הסביר כיצד לדעתו היה לפעול מול ארצות הברית: "עם האמריקאים היה צריך להתנהג אחרת. למה להתנהג כמו ילד שנעלב בגן? היה צריך לומר להם שיש לנו בעיה עדינה, יכול להיות שלא יסכימו איתנו אבל לפחות היו מנסים להביא להבנה".



"מדוע הממשלה מתנהגת כמו ילדים בגן במקום להיות ממשלה רצינית?", תקף שר הביטחון לשעבר והתייחס לדברים שאמרו לפני כשבוע נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון והנשיא הנוכחי אובמה בהלווייתו של שמעון פרס ז"ל: "כל מי שהקשיב לטונים ולמה שנאמר שם בין השורות, מבין שזו אגדה כשמספרים שכל העולם נגדנו. העולם רוצה להיות עם ישראל ולא נגדה, העולם מייחל לישראל אחרת שלא תוותר על ביטחון ודמוקרטיה".



"לא כולם נגדנו". אובמה בהלוויית שמעון פרס ז"ל. צילום: AFP



מדוע לא באת בעצמך לטקס?
"הייתי בחו"ל וחולה בשפעת במקביל ביום הזה. חזרתי כעת לכבד את האיש הענק הזה ואת זכרו. הגעתי הנה במיוחד לראות את המשפחה שעדיין יושבת שבעה במרכז פרס לשלום ואחזור".



כשנשאל על המגעים לאחדות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, אמר כי "נתניהו צריך את השיח על הרצוג כאפשרות או אולי אפילו את ההצטרפות שלו רק למטרה אחת - בעוד כמה שבועות יתקיימו בחירות בארצות הברית והתקופה הזאת רגישה. יש חשש מקווה שאובמה עלול לנסות ולאפשר העברה במועצת הביטחון של פרמטרים מחייבים שלנו מול הפלסטינים.



אז למה לא להושיט יד מדינית?
"הכוונה היחידה של נתיהו זה לא לשנות, אלא להסיט את "הרעה המידית" הזאת".



יצחק הרצוג. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90



איך כולכם מגלים את נתניהו האמיתי דקה בדיוק אחרי שאתם מחוץ לממשלה שלו?
"אני אדבר רק בשם עצמי, כי נשאלתי יותר מפעם איך הייתי איתו. אני חשבתי שמול האתגר האיראני יש חשיבות שאהיה בממשלה, ושאם חלילה נגיע למצב של הכרעה על פעולה חשבתי שנוכחותי ברגע זה יכולה להיות חשובה מאוד. מעבר לכך, הערכתי שהעובדה שנתניהו נראה נחוש בנוגע לדחיפות הנושא - זה יסייע לו לכופף את סדר העדיפויות ולהתחיל לטפל גם בעניין הפלסטיני. אני הערכתי שאפשר יהיה להביא אותו גם לטפל בזה, אך לא הצלחתי לעשות זאת". עוד הוסיף: "הנזק למפלגת העבודה כואב לי כי הייתי חלק ממנה הרבה שנים. אבל צריך לקבל החלטות מעשיות מה יותר חשוב ומה צריך לעשות".



אתה מצטער על זה?
"בכלל לא, עשיתי את הדבר הנכון. הייתה אז ממשלה אחרת לחלוטין".



אם אתה לא מתכוון לרוץ לפוליטיקה כמו שאומר, אז מה זה שטף הראיונות הזה?
"הליכוד עבר השתלטות עוינת והממשלה נהייתה ימנית קיצונית וראשה נסחף או צלל למצב רוח פסימי, קורבני וחרדתי, זה מתכון גרוע להובלת המדינה. אתה תמשיך לשמוע אותי בראיונות ובפעולות אחרות ככל שיידרש כדי לסייע למדינת ישראל לחזור לפסים ע"י החלפת ממשלה שמאבדת בהדרגה את שיקול הדעת, והתנהגות נבונה הופכת לביזרית". 




"פסימי וחרדתי". בנימין נתניהו. צילום: רויטרס