משטרת ישראל עצרה היום (שלישי), בתום חקירה סמויה בת מספר חודשים, שלושה חשודים בגין עבירות חמורות של ניהול רשת סחר באיברים. על פי החשד, שלושת החשודים חברו יחדיו והקימו רשת לסחר באיברים, תוך חלוקת תפקידים ברורה לאיתור וגיוס מוכרי איברים ורוכשים עד להשלמת ההליך הרפואי. כל זאת, תמורת גבייה לא חוקית של סכומי כסף בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים.

לפי החשד, תפקידם של שניים מהחשודים היה לאתר מוכרים פוטנציאליים בעלי רקע סוציו-אקונומי נמוך הזקוקים לכסף ולשכנע אותם למכור כליה. במקביל, איתרו מושתלים בעלי יכולות כספיות לרכוש כליה ולממן השתלה מסוג זה. החשוד השלישי – רופא במקצועו, סייע לקידום ההליך בכך שביצע את בדיקות ההתאמה בין התורמים למושתלים. הניתוחים עצמם בוצעו בפועל במרפאות מקומיות בטורקיה במסווה של תרומה בתוך המשפחה. 

לפי הנתונים, המוכרים שהיו זקוקים לכסף מכרו את כלייתם תמורת עשרות אלפי שקלים ואילו החשודים גבו מהמושתלים סכומים של מאות אלפי שקלים ואף חצי מיליון עבור כליה. 

במסגרת החקירה, נאספו עד כה ראיות כנגד שלושת חברי הרשת בכל הנוגע לביצוע ההליך האמור בכל שלביו (מאיתור ועד ניתוח) וכן מספר רב של מקרים אשר היו בעיצומם של הליך גיוס, גביית תשלום ועוד. השלושה נעצרו לאחר מציאת ראיות הקושרות אותם לעבירות החמורות ובכוונת המשטרה להביאם מחר לבית המשפט בבקשה להאריך את מעצרם.

המרכז הלאומי להשתלות ביקש להבהיר לציבור כי באף אחד מהמקרים שנחקרו בפרשה לא היה קשור מרכז השתלות ישראלי וכי לא בוצעה שום השתלה בישראל.