שבועיים לפני הגעתו של מטוס ה-F-35 לישראל, וחודש וחצי לאחר שנחתם הסכם הסיוע הביטחוני בין ישראל לארצות הברית אישר הערב (ראשון) פה אחד הקבינט המדיני-ביטחוני רכישתם של 17 מטוסים נוספים. בכך יגיע מספר המטוסים החמקניים המתקדמים ל-50. מחירו של מטוס אחד עומד על 85 מיליון דולר.



חיל האוויר הישראלי יהיה הצבא הראשון במזרח התיכון שיטיס את מטוס החמקן. "מטוס ה-F-35 הוא המתקדם ביותר בעולם והבחירה הטובה ביותר של ראשי מערכת הביטחון לשמירה על העליונות האווירית של מדינת ישראל", החמיא למטוס שר הביטחון אביגדור ליברמן. "ברור וידוע לנו ולשכנותינו כי מטוס ה-F-35, ה'אדיר', ייצור הרתעה ויגביר את יכולותינו המבצעיות לאורך זמן רב". ליברמן היה גם מי שהוביל ותמך באישור העסקה הערב מול חברי הקבינט. 



המטוס, שקיבל את השם העברי "אדיר", צפוי להפוך למבצעי לקראת סוף שנת 2017 ולהגדיל באופן משמעותי את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון. במערכת הביטחון רואים את עסקאות הנשק העצומות שמתקיימות במדינות אחרות באזור, הנאמדות במאות מיליוני דולרים, וכוללות רכישות של מטוסים מדור 4 ו-4 וחצי, מערכות יירוט שמגיעות למדינות הגובלות עם ישראל. בנוסף, רואים גם את השבריריות וחוסר היציבות באזור. בהשלמת ההצטיידות מאמינים במערכת הביטחון כי ישראל מקבלת עוצמה לידיים שתחזק את הביטחון ותאפשר לצה"ל לעמוד בשלל האתגרים הלא פשוטים בשנים הבאות.



בשלב הבא יחלו שיחות על העסקה הבאה בה צפויה ישראל לרכוש 25 מטוסים נוספים. ההערכות הן כי רצף העסקאות יתפרס על פני עשר שנים, ואם אכן יתממשו כל התחזיות והרכישות, ישראל תחזיק כמות של מטוסים בסדר גודל של עשרה אחוזים מכלל המטוסים שחברת לוקהיד מרטין תייצר ותספק לחילות האוויר בעולם.



בלוקהיד מרטין יקבלו את הבשורה הגדולה בשעות הקרובות ושם מודים כי יש זיכה מיוחדת דווקא לעסקה עם ישראל. "העובדה שחיל האוויר הישראלי יטיס את המטוס הזה היא לא פחות מאירוע דרמטי עבורנו", אמר  ג'ו למרק, סגן נשיא חברת לוקהיד מרטין ערב טקס גלילת האדיר הישראלי הראשון. "זה עוד יותר דרמטי וקריטי עבורנו שהמטוס יפעל במקום אולי הכי מורכב בעולם, במזרח התיכון". לדבריו, העולם כולו עוקב אחרי התפתחות המטוס ומחכה יותר לראות מה חיל האוויר הישראלי יעשה עם המטוס.



"המטוס הזה הוא בעל יכולות חמקנות שזה נותן יתרון משמעותי בשדה הקרב הנוכחי ובמיוחד בעתידי, הסביר סא"ל יותם, מפקד טייסת "האדיר" הראשונה בראיון למעריב ערב הקמת הטייסת. "מה שעד היום היינו צריכים לעשות בפרק זמן ארוך יותר עם תהליכים רבים יותר כדי להגיע לאותו המידע איכותי ומדויק ואמין, לא רק בגילוי וזיהוי אלא גם ביכולות של נעילה על מטרה. בסוף הוא יודע לאסוף המון מידע ולזקק המון נתונים על המטרה שאנחנו מחפשים ויודע להגיד מה לא המטרה. עד היום היינו צריכים הרבה מאוד חיישנים שנמצאים על מספר כלים באוויר בים וביבשה, שהיו צריכים לדבר אחד עם השני. ב-F-35 כל הדבר הזה קורה על המטוס, מה שמקצר משמעותית הרבה מאוד מהתהליכים שהיינו צריכים כדי להגיע להפללה של המטרה שאנחנו צריכים לפגוע בה".