נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יצא היום (שבת) במתקפה קשה נגד השופט הפדרלי שפסק הלילה כי הצו שמונע כניסת מוסלמים משבע מדינות שונות לארצות הברית אינו תקף."הדעה של הכביכול-שופט הזה, שלוקחת בפועל את אכיפת החוק מהמדינה שלנו, היא מגוחכת - ותבוטל", צייץ הנשיא בעמוד הטוויטר שלו. "כשמדינה לא יכולה לומר מי יכול ומי לא יכול להיכנס ולצאת, במיוחד בגלל סיבות של הגנה וביטחון - צרה גדולה!".



טראמפ הוסיף כי "מעניין שמדינות מסוימות במזרח התיכון מסכימות עם האיסור. הם יודעים שאם אנשים מסוימים נכנסים, זה מוות והרס".





השופט, ג'יימס רוברטס ממדינת וושינגטון, קבע כי אין להיענות לצו עד שיתרחש הליך פורמלי מסוים שיאפשר למפלגה הדמוקרטית להציג התנגדויות אליו. מדובר בהקפאה זמנית, אך יכול להיות לה תוקף לזמן ממושך. פסיקתו חלה בכל שטחי ארצות הברית.



לאחר הפסיקה, החלו חברות תעופה לאפשר חזרה לאזרחי המדינות המנויות בצו לעלות על טיסות לארצות הברית. כזכור, הצו הנשיאות שהוציא טראמפ אוסר על אזרחים מוסלמים מכמה מדינות מוסלמיות להיכנס לארצות הברית. הוא זכה לביקורת קשה ביותר, בין היתר מערכאות שיפוטיות, אך זוהי הפסיקה הראשונה שמתירה את הפרתו בצורה גורפת בכל שטחי ארצות הברית.



ח"כ הרצוג אושפז בביה"ח לאחר שחש ברע, ככל הנראה עבר אירוע מוחי קל



יושב ראש האופוזיציה והמחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אושפז אמש בבית החולים איכילוב בתל אביב לאחר שחש ברע. הוא הגיע למקום עצמאית ועבר מספר בדיקות, לאחריהן נשאר בביה"ח להמשך טיפול והשגחה כשהוא במצב יציב ולא נשקפת סכנה לחייו. מהבדיקות עולה חשד כי הרצוג עבר אירוע מוחי קל וחולף.




מבית החולים נמסר כי "הוא מרגיש מצוין ומתקשר עם הסביבה". יחד עם זאת, לפי החלטת הצוות הרפואי, הוא נשאר להשגחה במחלקה הנוירולוגית במטרה לאבחן את האירוע. יצוין כי הרצוג איש בריא בדרך כלל ולא ידוע על רקע רפואי בעייתי כלשהו שעבר. הוא שוחרר לביתו במוצאי השבת.



"ביום רביעי בערב השתתפתי בערב לזכרה של דפנה מאיר ז"ל, שנרצחה בפיגוע בעתניאל לפני שנה, לרגל פרסום ספר המתאר את חייה ובו דברים שכתבה. ביקשתי להקריא דברים שכתבה כאחות במחלקה הנוירוכירורגית בסורוקה ואמרתי שהייתי מקווה שכל אזרח יקרא את דבריה על הקושי שבעבודה בצוות רפואי. חלפו יומיים ואשפזו אותי באיכילוב", אמר עם שחרורו מבית החולים, "ראיתי מקרוב את הרופאים והמתמחים והאחיות ואנשי המשק במשך כמעט יממה. מלאכים בלבן ובירוק. מקצוענים שנותנים את הלב והנשמה לכולם. שמח שזה מאחורי וששוחררתי כעת לביתי. תודה מקרב לב לבית החולים איכילוב וצוותו המצוין ולכל מי ששאל, דאג, בירך והתפלל. לכולכם, העיקר הבריאות".



התוקף ממוזיאון הלובר בפריז: אזרח מצרי



נחשפה זהותו של הגבר החמוש במאצ'טה שניסה לדקור חייל בסמוך למוזיאון הלובר בפריז. כזכור, החייל ירה לעברו חמש פעמים, וכתוצאה מכך הוא נפגע באורח קשה. לפני שנורה, צעק החמוש "אללה אכבר". החייל שהותקף נפצע באורח קל. מקור במשטרת צרפת מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי החמוש רץ לעבר קבוצת חיילים ושוטרים שעמדו בכניסה לחנות התת קרקעית של המוזיאון עם שתי מזוודות, שלאחר בדיקה חבלנית עלה כי לא היו בהן חומרי נפץ.



התוקף הוא אזרח מצרי בן 28 בשם עבדאללה רדא אל-חממי. מחקירה ראשונית עולה כי הוא לא קשור בצורה כזו או אחרת לפעילות פלילית או לקבוצות מיליטנטיות כלשהן. בנוסף עלה כי הוא אינו פעיל פוליטית. זמן קצר לפני האירוע הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו ציוץ כועס בערבית ובו נכתב: "אין משא ומתן, אין פשרה, לא נחים לרגע". חשבון הטוויטר שלו נחסם לאחר התקרית.



התוקף ממוזיאון הלובר, עבדאללה רדא אל-חממי



אביו של החשוד סיפר כי בנו נשוי ואב לילד בן שבעה חודשים, וכי ההודעה האחרונה שקיבל ממנו היתה סלפי שהוא צילם על רקע מגדל אייפל - זמן קצר לפני האירוע. הוא טען: "הבן שלי לא טרוריסט".



בתגובה לסנקציות האמריקאיות: איראן שיגרה טילים



איראן הגיבה לסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית, בהכרזה חפוזה על תמרונים צבאיים ממזרח לבירה, תחת השם "שומרים על שמי המחוז". סוכנות הידיעות הרשמית למחצה, "פארס", דיווחה כי הכוחות האוויריים של משמרות המהפכה יקיימו את התמרונים, במהלכם ישתמשו בסוגים שונים של מכ"מים, טילים ומלחמת סייבר. על פי ההודעה, מטרת התמרונים "להציג את המוכנות ההגנתית נגד כל איום והסנקציות המשפילות" מצד וושינגטון. עוד נמסר, כי בתרגיל הצבאי שמכסה שטח של 35 אלף קמ"ר, ייעשה שימוש במערכות ובטילים מייצור מקומי.



טיל בליסטי ששיגרה איראן, ארכיון (צילום: רויטרס)



בינתיים, הבית הלבן הודיע כי הניסוי בטיל אינו מפר את הסכם הגרעין שנחתם בין שש המעצמות ואיראן. במקביל, שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס האשים את איראן כ"מממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם". במסיבת עיתונאים בטוקיו הוא הוסיף כי ארצות הברית אינה מתכוונת להגדיל את כמות הכוחות האמריקאים במזרח התיכון.



שריפה פרצה בכרמלית שבחיפה, אישה נפגעה משאיפת עשן



שריפה פרצה בשעות הבוקר המאוחרת בתחנת הכרמלית בכיכר פריז בעיר התחתית בחיפה, שזו למעשה התחנה הראשונה. שני קרונות שחנו בתחנה עלו באש ועשן כבד היתמר מתוך התחנה. קרון אחד הושמד עד היסוד והשני ניזוק. העשן הכבד היתמר בתוך מנהרות הכרמלית ויצא מתחנות נוספות בעיר.
לצד 13 צוותי הכיבוי שפעלו בשריפה נאלצה המשטרה להיערך בהתאם ולסגור לא מעט רחובות סמוכים לתחנות הכרמלית לתנועה ומעבר בני אדם. למעשה כל הרחובות לאורך ציר התנועה של הכרמלית מהעיר התחתית ועד למרכז הכרמל נסגרו. רק לאחר כשעה כשבמהלכה היה סוג של בלבול ואנדרלמוסיה - ודיווחים סותרים כובתה האש וכל צירי התנועה נפתחו מחדש.
"היה לנו מזל שהאירוע הזה היה בשבת. שעה שהכרמלית לא עובדת. אילו זה היה קורה ביום חול רגיל ואנשים היו בכרמלית הסיפור היה נראה אחרת לגמרי", אמר טפסר אברהם תמרי מפקד תחנה חיפה.

השריפה בכרמלית בחיפה. צילום: דוברות כיבוי והצלה




אלפים ניצלו את סוף השבוע החמים בכדי לצאת לטיולים



עשרות אלפי מטיילים ניצלו את מזג האוויר הנעים ופקדו השבת את שמורות הטבע והגנים הלאומיים . תנועה ערה במיוחד של מטיילים נרשמה בגן לאומי ירקון תל אפק, שמורת טבע עיינות צוקים ושמורת טבע עין אפק בצפון, בהם ערכה רשות הטבע והגנים פעילויות מיוחדות לכל המשפחה לציון היום הבינלאומי לשמירת בתי גידול לחים, שצויין השבוע בישראל ובעולם. יום זה זכה בחסותו של אונסק"ו, ומטרתו העיקרית היא להעלות את מודעות הציבור לחשיבות שמירתם של בתי גידול לחים.



אתרים בולטים נוספים של רשות הטבע והגנים מבחינת תנועת המבקרים היו  שמורת טבע נחל תנינים, גן לאומי קיסריה, שמורת טבע הבניאס וגן לאומי פארק הבשור (אשכול) שם נערכה פעילות "קרקס על המים" לכל המשפחה.



קרקס על המים בגן לאומי פארק הבשור. צילום: שרון טל רשות הטבע והגנים



בהכנת הידיעה לקחו חלק: אריק בנדר, יובל בגנו, נועם אמיר, יאסר עוקבי, אורית א. בראון, יונתן הללי