דו"ח סודי של חוקרים מומחים שנשכרו מטעם ממשלת רוסיה חושף לראשונה קיומם של למעלה ממאה ספרי תורה שנבזזו על ידי הנאצים בתקופת השואה ממרכז וממזרח אירופה. ספרי התורה נגנבו על ידי יחידה מיוחדת של הצבא הרוסי בסוף מלחמת העולם השנייה כשנכנסו לגרמניה. היחידה השתלטה על רכבת שהייתה בדרכה לאחסן ספרי תורה שנשדדו ונבזזו מגרמניה, אוסטריה, הונגריה, פולין ורומניה וגנבה את הספרים. בזמנו היא הביאה אותם לעיר גורקי על מנת לאחסן אותם בספרייה הלאומית.



נשיאת הקרן למורשת יהודית הגב' סיביל סילבר נחשפה לראשונה לעובדת קיומם של הספרים בשנת 2012 במהלך ארוחה עם הקהילה היהודית בפראג, בעת ביקור שגרתי אצל נכדתה שלמדה שם באותה תקופה. כשחזרה לפלורידה שמעה שוב את הסיפור בקהילה היהודית והחליטה לחקור אותו. היא נסעה לבודפשט ונפגשה עם הרב הראשי שראה אישית את הספרים בזמן שהונגריה הייתה עדיין קומוניסטית.



סיביל החלה לפעול על מנת לקבל אישור משלטונות רוסיה והמומחים ששכרו לראות את הספרים. בשנת 2015 לראשונה ראתה את הספרים בספריה הלאומית ברוסיה. מיד לאחר שראתה ווידאה את קיומם של הספרים כתבה לנשיא פוטין ובקשה להשיב לידי הקהילות היהודיות את הספרים.



בתחילה פוטין לא השיב אך מאוחר יותר שמעה ששכר מומחים לגלות אותם. כעבור כמעט שנה וחצי קיבלה את הדו"ח ובו ההוכחות לקיומם של הספרים. סיביל החליטה לתרום לארגון יד לבנים 28 ספרי תורה ממזרח ומרכז אירופה והשתמרו באופן מרשים למעלה ממאתיים שנה באופן כזה שניתן להחזיר אותם לשימוש בקהילות.



סייע בחשיפת הספרים, נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס
סייע בחשיפת הספרים, נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס




"זהו הביטוי ל'שואה ותקומה'"



יו"ר ארגון 'יד לבנים', אלי בן-שם, אמר: "מחמם את הלב לראות את הקשר החם בין הקהילות היהודיות בעולם לעם היהודי בארצנו, לראות שישנם יהודים ברחבי העולם שעושים למען הנצחת הבנים ומורשת העם היהודי ובחרו דווקא בארגון יד לבנים כגוף שיקבל את הספרים שנשתמרו כאמור מתקופת השואה וינציחו את חללי מערכות ישראל באמצעותם ובכך תהיה זו סגירת מעגל. זהו הביטוי ל"שואה ותקומה" שגם במרחק עשרות ומאות שנים ספר הספרים הנצחי עליו נפלו מיליונים לקידוש השם חוזר לבית היהודי למדינת ישראל לקהילות במרכזי יד לבנים".



נשיאת הקרן למורשת יהודית סיביל סילבר אמרה: "כבוד גדול וזכות להעניק את הספרים שעברו שואה ושרדו על מנת להחיות אותם ולהנציח באמצעותם את עוז רוחם של החיילים האמיצים ששילמו בחייהם למען המדינה ולמען הדורות הבאים".