חסימות כבישים: בעקבות החלטת רשות שדות התעופה, לפיה החל מיום שני הקרוב כל מונית הרשומה כחוק תוכל לעבוד בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), כמו בכל מקום אחר בארץ, פתחו הבוקר (שישי) נהגי המוניות מחברות "גט" ו"הדר" בשביתה, תוך שהם מסרבים להסיע נוסעים שנחתו בשדה. כמו כן, חלק מהנהגים אף חסמו בפני נהגים אחרים את הכניסה לשדה, זאת למרות שנציגי שתי החברות הגיעו במהלך הלילה האחרון להסכמות ביניהן, לפיהן ייחתם חוזה חדש ביניהן לבין רשות שדות התעופה שבמסגרתו יוזלו תעריפי הנסיעות ב-31%. ההסכם ייכנס לתוקף מיום שני הקרוב ונתב"ג לא ייפתח לכל המוניות. עם זאת, מסתמן כי ההכנסות של נהגי המוניות יהיו נמוכות יותר ובהנהלת "הדר לוד" ציינו שבמסגרת המגעים עם "גט" הושגו הבנות שיביאו לצמצום הפסדי ההכנסות של הנהגים.



החל מיום שני, אם אכן "הדר לוד" ו"גט" יחתמו על הסכם הזיכיון החדש מול רשות שדות התעופה, לפיו צפויה הוזלה דרמטית בתעריפים. עם זאת, התעריפים החדשים עדיין טעונים את אישור משרד התחבורה, שצפוי לאשר אותם, לאחר ששר התחבורה ישראל כ"ץ כבר הודיע שכפי שיש ירידה במחירי הטיסות לנוכח מדיניות "השמיים הפתוחים" – כך תהיה גם הוזלה במחירי המוניות.



ההחלטה לפתוח בשביתה מגיעה לאחר ההחלטה הדרמטית, שהתקבלה בתום ישיבה דחופה שהתרחשה ברשות שדות התעופה, בה נקבע כי כל מונית תוכל לאסוף נוסעים לאחר רישום ועמידה בתנאי הפיקוח של רשות שדות התעופה, זאת עד להודעה חדשה. מלבד זאת, הוחלט גם כי שירות המוניות לנוסעים יינתן גם באמצעות האפליקציות הרשומות כחוק, ולמעשה כל נוסע יוכל להזמין מונית לשיטתו או להמתין בתור למונית ולקחת מונית מכל תחנה שהיא.



נוסעים בנתב"ג. נהגי המוניות סירבו להסיע רבים מהם הבוקר. צילום: פלאש 90
נוסעים בנתב"ג. נהגי המוניות סירבו להסיע רבים מהם הבוקר. צילום: פלאש 90



לאחר שמוניות "הדר לוד" ו"גט" הגישו הצעה משותפת למכרז שפרסמה רשות שדות התעופה, הכולל ירידה חדה בתעריפי המוניות, פרץ "מרד" של נהגים במוניות "הדר לוד", שטענו כי צניחת המחירים הצפויה תביא לירידה חדה בהכנסותיהם.



הנהלת מוניות "הדר לוד" ביקשה לפני יומיים מרשות שדות התעופה אורכה לחודש נוסף, בטענה שההבנות עם מוניות "גט" על סבסוד חלק מהורדות המחירים אינן מיושמות. ב"הדר לוד" ביקשו להמשיך במשא ומתן עם "גט".



ברשות שדות התעופה הבהירו, כי תוצאות המכרז סופיות ובהחלטה דרמטית שהתקבלה בישיבה מיוחדת ביום חמישי, בהשתתפות יו"ר הרשות, יעקב גנות ומנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי, הוחלט שהחל מיום שני כל מונית תהיה רשאית לאסוף נוסעים מנתב"ג. "לא נתפשר על הוזלת המחירים", הבהירו אז ברשות.



יש לציין כי השינוי מגיע לאחר קריסת המכרז בו זכו בעלי הזיכיון הנוכחיים "מוניות הדר" ביחד עם חברת "גט", שבמסגרתו מחירי המוניות היו אמורים להיות מוזלים בכ-31 אחוז, דבר שלא קרה, אך ככל הנראה יתרחש בהתאם להסכמות החדשות.



יועץ התקשורת של הדר-לוד, אלעד כהן מסר בתגובה להתרחשויות האחרונות כי "מוניות הדר-לוד ימשיכו לשרת את הציבור הנוסעים בנתב״ג במקצועיות ונאמנות, לצד מחויבות לשמירה על מטה לחמם ופרנסתם של הנהגים״.