ממשיכים השינויים בכוורת טראמפ: יועצו של נשיא ארה"ב, סבסטיאן גורקה, מקורבו של האסטרטג הראשי המודח סטיב באנון, סיים אתמול (שישי) בערב את תפקידו בבית הלבן. דובר הבית הלבן מסר כי גורקה "סיים את תפקידו" ובכך למעשה רמז כי גורקה פוטר. גורקה, ככל הנראה הסתכסך עם היועץ לביטחון לאומי, הגנרל בדימוס ה.ר. מקמאסטר, וכעס על החלטתו של טראמפ השבוע - שגובתה על ידי מקמאסטר ובכירים בצבא ארה"ב - לתגבר את הכוחות האמריקאים באפגניסטן. גורקה הוא האחרון בשורה של יועצים ניצים שעזבו לאחרונה את הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי - מה שמרמז על ניצחון לפלג המתון בקרב יועצי מדיניות החוץ של טראמפ.

בתוך כך, הנשיא טראמפ חתם על מסמך שמורה לצבא ארה"ב לא לקבל כמגויסים גברים ונשים טרנסג'נדריים ולעצור את השימוש במימון ממשלתי לניתוחים לשינוי מין לאנשי צבא משרתים אלא אם כן התהליך כבר החל. המזכר, שפורסם על ידי הבית הלבן, מפרט את האיסור עליו הודיע טראמפ בחודש שעבר, וביטל את המדיניות של קודמו בתפקיד, הנשיא לשעבר ברק אובמה.


המפוטר הטרי, גורקה. צילום: AFP
המפוטר הטרי, גורקה. צילום: AFP




"אסון טבע"




כוננות גבוהה בארה"ב: סופת ההוריקן "הארווי" הכתה הבוקר בחופי מדינת טקסס בארצות הברית והביאה עמה רוחות והצפות המסכנות חיי אדם רבים. "הארווי, הוריקן בדרגה 4, היא הסופה החזקה ביותר שפגעה בארה"ב מזה למעלה מעשור, מאז הפגיעה של הוריקן צ'רלי בשנת 2004. הסופה הגיעה ליבשה מצפון-מזרח לעיר קורפוס כריסטי עם רוחות המגיעות ל-209 קמ"ש. היא צפויה לשהות בחופיהן של מדינות טקסס ולואיזיאנה בימים הקרובים עם תחזיות לסופות שיביאו לעליית פני הים לגובה של ארבעה מטרים.



מדפים ריקים בחנויות בטקסס. צילום: רויטרס
מדפים ריקים בחנויות בטקסס. צילום: רויטרס



בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על ההוריקן כאסון טבע לפי בקשתו של מושל טקסס והופעלו כוחות הסיוע הממשלתיים. במדינה העריכו כי הנזק שצפוי להיגרם מהסופה יסתכם ב-40 מיליארד דולרים. לקראת ערב (שעון ישראל) הסופה נחלשה והוגדרה כסופה טרופית.




דאעש ממשיך לאבד שטחים




צבא עיראק קרוב להשתלטות מלאה על העיר תל עפאר, מעוזו האחרון של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בעיראק, כך הכריזה היום עיראק. נפילתה של תל עפאר, כר פורה לארגונים ג'יהאדיסטיים בעיראק, אישרה את ההערכות של צבא עיראק על התמוטטות הפיקוד והשליטה של הארגון במערב עיראק. "העיר תל עפאר עומדת ליפול לחלוטין לידי כוחותינו, רק חמישה אחוזים ממנה נותרו תחת שליטת דאעש", אמר לרויטרס דובר צבאי עיראקי. מוקדם יותר דווח כי כוחות קומנדו עיראקיים הניפו את דגל עיראק על המצודה העותמאנית שבמרכז העיר הסונית לאחר שהשתלטו עליה.
 
הלחימה בתל עפאר. צילום: רויטרס
הלחימה בתל עפאר. צילום: רויטרס

 
תל עפאר הוציאה מתוכה את כמה מהמנהיגים הבכירים ביותר של דאעש. העיר היא היעד האחרון במלחמה בארגון הטרור בעיראק לאחר נפילתה של העיר מוסול, שבה הוכרזה הח'ליפות של דאעש ב-2014, לאחר לחימה קשה שארכה תשעה חודשים.


טרגדיה בנגב 
 
 
פעוטה בת שנה וחצי מהיישוב שגב שלום בנגב נהרגה הערב לאחר שסולם נפל עליה בעת שהיא שיחקה סמוך לאורוות סוסים ביישוב. הפעוטה פונתה תחילה למרפאה המקומית ביישוב ומשם פונתה לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהיא ללא דופק ונשימה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. המשטרה החלה בחקירת נסיבות המקרה. 

 
שלום קונאן
 
 
כוכב הלייט נייט האמריקאי, קונאן או'בריאן הגיע לישראל במסגרת פינתו "קונאן ללא גבולות", מתוך מטרה לצלם תוכנית בארץ. בסרטון שצילם או'בריאן בטיסת אל על איתה הגיע לארץ, ניסה הבדרן את כישורי העברית שלו ללא הצלחה יתרה, תוך שהוא מתרגם את ההנחיה "מגבות משומשות" לציווי תנ"כי. בנוסף לכך הצטלם או'בריאן ממלונו על רקע החוף וכתב "שלום".


 
באופן פחות משעשע, כל הפוסטים אותם פרסם או'בריאן בנוגע לטיול לוו בתגובות מעורבות. צד תגובות תומכות, היו גם כאלה שזעמו על ביקורו בישראל ועל "תמיכתו ברצח פלסטינים". נראה שלאו'בריאן, שאמר כי מטרתו בביקור היא לעזור לשליחות חתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, צפויה עבודה קשה, אם אכן בכוונתו להביא שלום לאזור.