יכולותיה של מדינת ישראל בכל הנוגע למתן סיוע רפואי במקרים של אסונות טבע כבר מוכרות ברחבי העולם. כעת ישראל נכנסת גם לתחום הענקת השירותים הרפואיים למדינות עולם שלישי. זאת, על גבי ספינה ענקית באחד האזורים הנידחים בעולם. שגריר ישראל באוסטרליה שמואל בן שמואל חתם עם ארגון Ywam על מסמך "הצהרה משותפת", שעיקרו שיתוף פעולה נרחב בפרויקט הספינה הרפואית שתיקרא "רוח" לחופי מדינת פפואה גינאה החדשה. 

Ywam הוא ארגון סיוע נוצרי בינלאומי המעניק, בין היתר, טיפולים רפואיים במדינות עולם שלישי. הארגון מפעיל ספינות העוגנות לחופיה של מדינת פפואה גינאה החדשה - המדורגת בין המדינות העניות ביותר באזור אוקיאניה ואסיה - ומספקות טיפולים רפואיים משמעותיים באזור הנעדר כמעט לחלוטין שירותי רפואה בסיסיים ביותר. הפרויקט הגיע השנה ליותר מ־170 אלף אזרחי המדינה בטיפולים רפואיים ובהכשרות.
 
"ספינות בתי החולים ששטות בפפואה גינאה החדשה מושיטות סיוע באזורים הכי רחוקים בגלובוס ונכנסות לכפרים ונהרות שמעולם לא ראו רופא ולעתים גם לא פגשו באדם לבן" אומר שגריר ישראל באוסטרליה שמואל בן שמואל.  "הם מעניקים טיפול מודרני, כולל חדרי ניתוח על האונייה, וטיפולי עיניים ושיניים. במקרה של תושבי פפואה גינאה החדשה מדובר בטיפולים מצילי חיים".
 

בעקבות ההסכם מקווים בישראל לשתף כמה שיותר רופאים, פרמדיקים וטכנאים ישראלים בפעילות בספינה. "המטרה היא לשלב סיוע חומרי למקומות שזקוקים לכך" מוסיף השגריר בן שמואל. "אוסטרליה שמה דגש גדול על סיוע הומניטרי למדינות הנמצאות באזור שלה ובכלל בעולם. היא מקציבה מדי שנה כ־4.5 מיליארד דולר לכך. ישראל במקרה זה יכולה לסייע בעיקר ביכולות שפותחו עם השנים להעניק טיפולים בתנאי שדה ובתנאים קשים", הוסיף השגריר בן שמואל.