העימות הבא בין הכנסת לבית המשפט העליון בדרך: בעקבות התערבויות מרובות של בג"ץ החליט חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) להגיש הצעת חוק חדשה לפיה יוכל שר הפנים לקבל בלעדיות על שלילת תושבות בישראל. אוחנה שוחח היום (שני) על החוק עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וסיפר: "זה חוק מאד ספציפי. לפני כשבועיים בג"ץ פסל וקיבל את עתירתם של אנשי חמאס, כולל חמאס הצבאי, שהם תושבי מזרח ירושלים, כנגד חמישה שרי פנים, ומנע את האפשרות לשלול את תושבות הקבע שלהם שפירושה גם קבלת הטבות מכספי משלם המסים הישראלי". 





"אני חושב שההחלטה של שרי הפנים הייתה מוצדקת ולא בלתי סבירה שהצדיקה התערבות של בג"ץ", אמר אוחנה. "אני שואל את עצמי האם ההחלטה הייתה בלתי סבירה באופן קיצוני כל כך שבג"ץ שלל אותה. אני חושב שהיא הייתה סבירה לחלוטין ומחויבת למציאות. אנחנו לא יכולים לקבל שאנשי חמאס ייהנו מזכויות של תושבי קבע בישראל"



כשנשאל האם אינו לוקח סיכון כשהוא מפקיד בידיו של שר הפנים את הסמכות הבלעדית לשלול אזרחות, השיב חבר הכנסת כי "כל החלטה של שר פנים, כמו כל שר אחר, נתונה לוויכוח שיפוטי של הציבור ושל בג"ץ. אם היא בלתי סבירה תפקידו של בג"ץ להתערב. החוק אומר ששר הפנים רשאי לעשות זאת לפי שיקול דעתו. בג"ץ אמר שחוק שמכיל את המילים 'על פי שיקול דעתו' הוא רחב מדי ויכול להגיע למקרים בלתי סבירים, אני חושב שבג"ץ טעה כשהתערב. אם שר הפנים יחליט לפסול מישהו בגלל מקרים בלתי סבירים יהיה המקום של בג"ץ להתערב". 



בן כספית התייחס לדבריו וטען: "אולי בג"ץ צדק כשפסל את החוק כי הוא מעורפל וציפה שחבר כנסת יהפוך את החוק יותר ספציפי כמוך". השיב לו חבר הכנסת אוחנה: "אכן הפכתי את החוק לספציפי יותר. אם החוק יעבור ויתקבל, בג"ץ לא יוכל לפסול אותו. אין לי יומרות לחזות את כל התרחישים האפשריים ולכן אני עוסק בנושא הטרור בלבד. אני בהחלט חושב שההחלטה של בג"ץ תתהפך ותבוטל באמצעות החוק הזה. אני חושב שבג"ץ הפר את האיזונים לטובתו ושפך למושג דמוקרטיה המון מושגים נוספים, כך שהמושג הבסיסי של 'שלטון העם' נשכח. אנחנו מנסים להחזיר אותו למקומו. יש שופטים בירושלים אך יש גם מחוקקים בירושלים". 


עריכה: איתמר זיגלמן