1. הסכם הפיוס הפלסטיני: נציגי חמאס ופתח חתמו היום (חמישי) על הסכם הפיוס הפלסטיני במצרים, שכתוצאה ממנו אמורה הרשות הפלסטינית לקחת בחזרה לידיה את הסמכות הביטחונית על רצועת עזה.  סוכנות הידיעות ״מען״ דיווחה, כי ההסכם כולל שלושה מסלולים: פתרון בעיות פקידי רצועת עזה, מסירת מעברי הגבול של הרצועה עם ישראל ומצרים לידי משמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית והקמת ועדות מעקב לביצוע הסכמים נוספים. יו״ר הרשות אבו מאזן טרם אישר את המתווה. מנהיג חמאס, אסמעיל הנייה, הודיע לפנות בוקר על הגעה להסכם בין פתח וחמאס, בתום דיונים מרתוניים שנמשכו שעות רבות.



לפי דיווח ברויטרס, מעברי הגבול ברפיח יעברו לשליטת כוחות הנאמנים לאבו מאזן החל מה-1 בנובמבר. לפי דיווח של העיתון ״אל-חיאת״ היוצא לאור בלונדון, נציגי חמאס הגיעו לקהיר עם החלטה סופית ומוחלטת, לפיה ״כל מה שמעל לקרקע יועבר לידי ממשלת הפיוס״. יש להדגיש, כי לאחר חתימת ההסכם העבירה מצרים הזמנה לכל הפלגים הפלסטינים להתכנס בקהיר ב-21 בחודש להשלמת הדיונים. הצדדים יודיעו במשותף על ההסכם במסר לעם הפלסטיני.



גורמים מדיניים בישראל הגיבו להסכם ואמרו כי "ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם", בנוסף לכך ציינו הגורמים כי ישראלי ממשיכה לדרוש מהפלסטינים לעמוד בהסכמים הבינלאומיים ובתנאי הקוורטט - בראשם הכרה בישראל ופירוק החמאס מנשקו.



"ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם", אמרו אותם הגורמים והוסיפו כי "ישראל דורשת את קיום התנאים הללו וכן את שחרורם המידי של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז״ל והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א- סייד המוחזקים בידי חמאס באכזריות. כל עוד חמאס לא יתפרק מנשקו וממשיך לקרוא להשמדת ישראל, ישראל רואה בו אחראי לכל פעולות טרור שמקורן בעזה". לבסוף הבהירו הגורמים המדיניים כי אם אכן יתממש ההסכם והרשות הפלסטינית תקבל את האחריות על רצועת עזה, כל פעילות טרור משטח זה תיפול לאחריותה.



לכתבה המלאה



2. "בגלל היחס לישראל": ארצות הברית הודיעה על פרישה מאונסק"ו

ארצות הברית תפרוש מארגון אונסק"ו ב-31 לדצמבר בשנה הבאה, כך הודיע היום (חמישי) מחלקת המדינה האמריקאית. ההחלטה באה בהן בשל מה שהאמריקאים הגדירו כהטיה אנטי ישראלית של הארגון והן בשל קיצוצים שמבצעת ארה"ב בתקציב הסיוע לארגונים בינלאומיים. בהודעה על הפרישה נאמר כי "ההחלטה לפרוש מהארגון לא נעשתה לאחר יד, ומבטאת את דאגותיה של ארצות הברית בנוגע לחובות הארגון המצטברים, הצורך שלו ברפורמות, והמשך ההטיה האנטי ישראלית באונסק"ו", עם זאת נאמר בהודעה כי ארצות הברית תבקש להמשיך "להיות מעורבת בארגון כמשקיפה לא חברה כדי לתרום את דעותיה, השקפותיה וניסיונה בנושאים שונים".



יו"ר הוועד המנהל של הארגון, אירינה בוקובה הגיבה לפרישת ארה"ב, אמרה כי מדובר בצעד מצער והפסד "למשפחת האומות המאוחדות ולשיתוף הפעולה הבינלאומי.



לכתבה המלאה



מטה אונסק"ו
מטה אונסק"ו


3. ספרד לקטלוניה: "זנחו את הכרזת העצמאות תוך 8 ימים"


ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הציב ברביעי בערב אולטימטום לממשלה הקטלונית, ודרש מהם להחליט לזנוח את הכרזת עצמאותם. אם לא יעשו כן, תשהה ספרד את האוטונומיה של החבל ותשלוט בו באופן ישיר, הוא הזהיר. "על ראש הממשלה הקטלני קרלס פוג'דימון להבהיר האם הוכרזה עצמאות תוך 5 ימים. אם יעשה זאת, יקבל הזדמנות לחזור בו תוך 3 ימים לפני ביטול האוטונומיה של החבל", אמר רחוי.



כידוע, בידי הממשל המרכזי במדריד נתון הכוח להפעיל את סעיף 155 בחוקת ספרד, אשר יבטל את הסמכויות האוטונומיות שנתנו לידי חבל הארץ הקטלוני. מוקדם יותר הזהירו גורמים בממשלת ספרד כי אם קטלוניה לא תחזור בה מהצהרת העצמאות, ספרד "תנקוט בצעדים יוצאי דופן".



לכתבה המלאה



מריאנו רחוי, צילום: רויטרס
מריאנו רחוי, צילום: רויטרס




4. המגזין ואניטי פייר: "טראמפ אמר למאבטחו הפרטי כי הוא שונא את כולם בבית הלבן"


שישה גורמים בבית הלבן תיארו בפני כתב ואניטי פייר בכתבה שפורסמה בשעות הבוקר כי הם מתקשים להתמודד עם הנשיא טראמפ, שלטענתם "סובל ממצב רוח רע". גורמים המעורבים הם אמרו כי "טראמפ לא מרוכז" והוסיפו: "הבחירה שלו במועמד הרפובליקני במדינת אלבמה, שלבסוף הפסיד במרוץ, הייתה בעוכריו".



שני מקורות טוענים כי טראמפ אמר למי שהיה מאבטחו, קית' שילר: "אני שונא את כולם בבית הלבן. יש כמה יוצאים מן הכלל, אבל אני שונא אותם". בכיר בבית הלבן הכחיש את הטענות בשיחות. גורמים בכירים אמרו כי ג'ון קלי, ששימש בהתחלה כמזכיר לבטחון המולדת ועבר לנהל את מעגל היועצים הקרוב של הנשיא אומלל בתפקידו. "הוא נשאר בתפקיד כדי שטראמפ לא יעשה טעות הרת אסון", טענו הרפובליקנים ששוחחו עם הכתב. יש הטוענים כי מינויה הצפוי של קריסטן נילסן למזכירה לביטחון המולדת במקומו של קלי, היא הכנה לקראת פרישתו מהתפקיד בשל תסכולו מהתנהגות טראמפ.



לכתבה המלאה


מתכונן לפרישה? טראמפ וקלי. צילום: רויטרס
מתכונן לפרישה? טראמפ וקלי. צילום: רויטרס




5. שתי תאונות בדרום, חמישה הרוגים


חמישה בני אדם נהרגו בשתי תאונות דרכים שאירעו במהלך החג בדרום הארץ. בתאונה שאירעה בין שני כלי רכב בערב החג בין כפר הריף לכפר מנחם סמוך לקרית מלאכי נהרגו שני צעירים ושלושה נוספים נפצעו. חובש רפואת חירום במד"א קארל רייפמן סיפר: "מדובר בתאונת דרכים קשה מאוד בין שני כלי רכב. הרכבים נפגעו באורח קשה מאוד והיו מעוכים. מחוץ לאחד הרכבים שהיה הפוך על הגג בתעלה בצד הדרך שכבו שני פצועים, בני 17 ו-19 בהכרה. הם סבלו מפגיעות רב מערכתיות קשות, הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח והם פונו במהירות לבי"ח קפלן. 2 מנוסעי הרכב נלכדו כשהם מחוסרי הכרה, תוך כדי פעולות החילוץ המורכבות של הכיבוי ביצענו בהם מספר בדיקות רפואיות אך הם היו ללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותם בשטח. נהגת הרכב השני, צעירה כבת 20 שנלכדה ברכבה שהיה על הכביש חולצה במצב קשה ופונתה תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים במסוק מד"א לבי"ח איכילוב".



בתאונה הנוספת, שאירעה היום, שני כלי רכב פרטיים התנגשו חזיתית סמוך ל"חוות הקקטוסים" בכביש 204. כתוצאה מההתנגשות, שלושה בני אדם, שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם ואישה בשנות ה-40 לחייה, נהרגו. בנוסף לשלושת ההרוגים, אדם נוסף, בשנות ה-50 לחייו, נפצע באורח בינוני-קשה עם פגיעה רב מערכתית. מחקירה ראשונית של בוחני התנועה של משטרת ישראל, עולה כי סטייה של אחד משני כלי הרכב היא שגרמה לתאונה הקטלנית.



לכתבה המלאה


תאונת דרכים סמוך לדימונה
תאונת דרכים סמוך לדימונה



6.  הנאשמת במעורבות בתקיפה באיכילוב חשודה שסטרה לנהג מונית



אליה קדוש, שמואשמת במעורבות בתקיפת המאבטחים בחודש שעבר בבית החולים איכילוב, חשודה שסטרה אתמול לנהג מונית שהסיע אותה הערב לבית החולים וולפסון. על פי החשד, היא סטרה לו במהלך ויכוח. כך דווח בכאן ב'. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. במשטרה מסרו על המקרה כי "תושבת יפו כבת 19 הגיעה לבית החולים וולפסון באמצעות מונית. על פי החשד, ויכוח שהתגלע בין החשודה לבין הנהג הסתיים בתקיפתו".



השבוע הואשמו קדוש וארבעה מחבריה בבית המשפט המחוזי בתל אביב במעורבות בתקיפת מאבטחים בבית החולים איכילוב בעיר. כתב האישום מייחס לארבעת חבריה עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, חבלה חמורה בצוותא ותקיפה הגורמת חבלה ממשית. קדוש עצמה נאשמת בעבירות איומים ותקיפת שוטרים, ולבית המשפט הוגשה בקשה לעצור את הארבעה עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.



לכתבה המלאה