האם נחשפו הצלילים שגרמו לפגיעה בבריאותם של דיפלומטים אמריקאים בקובה בשנה האחרונה? סוכנות הידיעות AP פרסמה בסוף השבוע הקלטות של קולות מסתוריים שגרמו לכאורה ל־22 דיפלומטים שהוצבו באי הקריבי להתאשפז בבתי חולים כשהם סובלים ממגוון תסמינים שונים, כולל איבוד השמיעה, מחסור בשינה, פגיעות קוגניטיביות וחזותיות וזעזוע מוח.



בהקלטות ניתן לשמוע צלילי חריקה מתמשכים, שמזכירים רעש של נחיל צרצרים או חריקת ציפורניים על לוח. על פי החשד, שטרם הועלה רשמית על ידי הממשל האמריקאי, מדובר בצלילים שהפעילו השלטונות בקובה בכוונה תחילה נגד הדיפלומטים האמריקאים במטרה לפגוע בבריאותם. ההקלטות נשלחו לניתוח על ידי אנשי הצי האמריקאי, שמתמחים בניתוח אותות אקוסטיים.



על אף שכאמור גורמי הממשל והצבא בארה"ב סירבו לאשר כי אכן מדובר בצלילים שגרמו לפגיעה בבריאות הדיפלומטים, חלק מאנשי השגרירות האמריקאית ששמעו את ההקלטות אישרו לסוכנות הידיעות כי "אלו הקולות ששמענו במהלך עבודתנו שם". על פי הדיווח ב־ AP, במהלך הבדיקה שנערכה לאחרונה הושמעו הצלילים לדיפלומטים אמריקאים שמשרתים בהוואנה ובערים נוספות, כדי שיוכלו לזהותם ולהימנע מהם בעתיד. חלק מהדיפלומטים אף צוידו במכשירי הקלטה והתבקשו להקליט את הצלילים, "אם הם יושמעו במתחם השגרירות האמריקאית". על פי החשד, מדובר בצלילים שהושמעו בבתיהם של הדילפומטים ובמקומות נוספים שבהם שהו.



בהקלטות נשמעים צלילי חריקה וצפצוף במקטעים של מספר שניות כל אחד - עם מרווחים של שקט מוחלט ביניהם. בדיקה שביצעה סוכנות הידיעות העלתה כי מדובר בצלילים שהושמעו בתדרים שונים ונועדו לגרום לחוסר איזון נפשי ופיזי אצל האדם שנחשף להם: "הקולות בהקלטות נשמעים בטווח בין 7,000 עד 8,000 קילוהרץ. יש כ־20 'פסגות' קוליות של הרעש, במרווחים קבועים", הסביר קאוסיק סרקר, מומחה לאקוסטיקה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, שהתבקש לנתח את ההקלטות.



בעקבות הגילויים עד כה, גורמי ממשל בארה"ב טענו בימים האחרונים כי "קובה נכשלה בהתחייבותה להגן על הדיפלומטים האמריקאים שהוצבו בשטחה". מנגד, השלטונות הקובניים טענו כי לא מדובר בניסיון מכוון לפגוע בדיפלומטים והכחישו כל מעורבות במעשה. הם הוסיפו כי הם "מוכנים לסייע לארה"ב בחקירה", אולם תקפו את גורמי הביון האמריקאים, שלטענתם "מסרבים לשתף מידע קריטי, כגון רשומות רפואיות ונתונים טכניים, שיכולים לסייע לנו בחקירה מלאה של המקרה".