בג"ץ החליט היום (חמישי) על דחיית העתירה נגד פתיחת מרכולים בשבת בתל אביב, שהוגשה על ידי התאחדות הסוחרים. לפני שלושה חודשים קיבל בג"ץ את עמדת ההתאחדות לקיים דיון נוסף בהחלטה, לאחר שבחודש אפריל האחרון אישר בג"ץ את חוק העזר העירוני בתל אביב, לפיו כ-160 מרכולים ופיצוציות וכ-80 עסקים בשלושה מתחמי מסחר יוותרו פתוחים בשבת. ההחלטה ניתנה היום על ידי ברוב דעות של שבעה שופטים, בהם הנשיאה היוצאת מרים נאור והשופטים אסתר חיות, יורם דנציגר, יצחק עמית ודפנה ברק-ארז.
 
בחוות הדעת המרכזית של שופטי הרוב, התייחסה הנשיאה נאור בפסיקתה האחרונה לעמדת שר הפנים אריה דרעי, וקבעה כי עמדתו אינה סבירה באשר לא ניתן משקל הולם לשיקול בדבר מעמדה הייחודי -האוטונומי של העירייה, שהוא לדבריה העיקרון הבסיסי של המינהל המקומי. לדבריה, החלטת שר הפנים נועדה לפקח על חוקיות החלטתה של העירייה, אך לא להחליף את שיקול דעתה. 

מרכול בתל אביב. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

 
השופט ניר הנדל, מנגד, סבר בחוות דעתו כי "שיקול הדעת המוקנה לרשויות המקומיות המבקשות להתיר מסחר בשבת מוגבל – שכן עליהן להביא בחשבון את ההכרעה הערכית שקיבל המחוקק במסגרת קביעת ההסדר הארצי. משום כך, מקום בו החליטה רשות מקומית לסטות מהסדר זה, נהנה שר הפנים משיקול דעת רחב בשאלה האם לאשר את חוק העזר החורג. כך, למשל, רשאי השר לפסול חקיקה מקומית המאפשרת פעילות מסחרית בשבת, אם סבר שהדבר עלול להוביל – בנסיבות העניין – לשינוי, דה-פקטו, של ההסדר הארצי שהתווה המחוקק". את דבריו סיכם בפרפראזה על דבריו הנודעים של אחד העם, לפיו "יותר משבני ישראל במדינת ישראל שמרו על הוויכוח בשבת, הוויכוח שמר על השבת ומעמדה במדינת ישראל".
 
ח״כ תמר זנדברג התייחסה היום להכרעת בג"ץ וכינתה זאת "ניצחון ענק לשפיות", כשלדבריה "השבת תישאר חופשית ופתוחה בניגוד למגמות החושך והסגירה של דרעי, ליצמן וסמוטריץ'". הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון אמר כי "אנו מברכים על החלטתו של בג"צ, אך למרבה הצער אין זה סוף פסוק. גורמים בפוליטיקה הדתית כבר הבהירו שידרשו חקיקה שתבטל את משמעות פסק הדין. פסיקתו של בג"צ בנושא זה נוספת לפסיקה בסוגיות דת ומדינה נוספות אשר מעוררת את זעמם של הסיעות החרדיות לנוכח העובדה שהם יכולים לכופף את ידיה של הממשלה כרצונם, אך אינם מצליחים להכתיב את רצונם לבית המשפט".
שר הפנים, אריה דרעי (ש"ס), אמר בעקבות הפסיקה כי ״ברגע עצוב זה אין לי אלא להיתלות באילנות גבוהים, בנשיא ראובן ריבלין, שאמר השבוע: ״לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה. ומדובר בהפיכה של ממש״

יו׳ר ועדת הכספים ח׳כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס גם הוא לפסיקה: "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".


חיות: "ההתקפות על בית המשפט העליון לא נחסכו ממך באופן אישי"
 
אסתר חיות תיכנס לתפקידה כנשיאת בית המשפט העליון, ותחליף את הנשיאה היוצאת מרים נאור, בטקס הפרישה של האחרונה שהתקיים בבית המשפט העליון בירושלים. הנשיאה הנכנסת אסתר חיות אמרה בטקס כי נאור לקחה לעתים את המתקפות עליה מצד הפוליטיקאים ועל בית המשפט. "למרבה הצער ההתקפות על בית המשפט העליון לא נחסכו ממך באופן אישי ראיתי אותך לא פעם נושכת שפתיים ולא מתנצחת עם התוקפים", אמרה חיות על נאור, "בהתנהלות זאת הדגמת מעלה גדולה. התמודדת עם האתגרים בגבורה ובכבוד. בדרכך הממלכתית והצנועה. התנהלותך כשופטת וכנשיאה היא בעיני דוגמא ומופת להתנהגות ראויה של משרת ציבור. אין לנו כמשרתי ציבור כוח או שררה. לנגד עיניו השמירה על שלטון החוק ועקרונות היסוד של דמוקרטיה פרלמנטרית. נמלא אותה ללא מורא וללא משוא פנים".

נאור התרגשה בפרידתה מבית המשפט ונשאה נאום בקול רועד, בו אמרה כי "הייתה לי הזכות לעבוד בשירות הציבורי וכמעט 38 על כס השיפוט. בחלוף העשורים מברכת על שדרכי הובילה אותי אל השפיטה. שלוש השנים האחרונות כיביתי. לא הייתה זו תקופה לא קלה בהם ביטויים קשים. דברים שנשמעו בשנים האחרונות חרגו לעתים מגדריה של ביקורת לגיטימית". 
 
הנשיאה היוצאת הוסיפה: "קיבלתי על עצמי באהבה לפני 3 שנים את לפיד ביהמ"ש העליון. התחייבתי לשמור על מערכת בתי המשפט על אי תלות השופטים. עשיית צדק שנתי לי למטרה להגן על המערכת ועל השופטים מפוליטיזציה. אסור לשופט להנחיל את ערכיו והשקפותיו הפרטיות. אין אנו עוסקים בכיפוך ידיים מכבדים את הכנסת ואת הממשלה אך על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאותו של ביהמ"ש לכבד בלי מורא ובל משוא פנים את שוויון האדם ושלטון החוק".

שקד: "לעתים הסכמנו ולעתים לא"

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בנאום הפרידה מנאור כי "לעתים הסכמתי עם פסקי דינך ולעתים לחלוטין לא. אך תמיד ידעתי שמניעייך טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעינייך". 

הטקס בבית המשפט העליון. צילום: מור שמעוני


בנאומה דיברה השרה שקד על עבודתה הפורה מול הנשיאה היוצאת. "כשפורסמה כניסתי למשרד המשפטים, הזהירו אותי. הזהירו אותי שהמערכת המשפטית תעשה לי חיים קשים. הזהירו אותי שמאבקי שרי משפטים קודמים עם נשיאי בית המשפט העליון יהיו כּאָיִן וּכאפס לעומת המצפה לי", אמרה שקד, "המליצו לי לנשום עמוק, ולהגיע לבית הזה מלאת רוח קרב. אז אמרו. על אף פער הגילאים, כבר בפגישתנו הראשונה הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות. העבודה איתך היתה מהנה, פוריה, ומכבדת. אין זה סוד שהיו לנו לא מעט מחלוקות, אך תמיד ידענו להתעלות מעליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת. וכשאני אומרת 'טובה' אני מתכוונת טובה לעם ישראל ולמדינת ישראל. זו היתה נקודת המוצא".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט נשא גם הוא דברי פרידה מנאור ודיבר על חשיבות עצמאותה של מערכת המשפט. "אנו שופטי ישראל נמשיך לשפוט במצפונינו. נשמור על תפקידו ומעמדו של ביהמ"ש העליון בשיתוף עם הרשויות האחרות", אמר מנדלבליט, "אבני היסוד במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל, הם כי פסק הדין חייב להיות מקוים כלשונו. אין מדובר בדילמה, אין מקום להציג עוד ברירה. חובה לקיים את פסקי הדין של הרשות השופטת, זו משמעות של שלטון החוק".

בפסק הדין השני של נאור, שהוא בעצם ההחלטה בערעורו של רועי מור יוסף נגד התביעה הצבאית, בתיק העוסק בשאלה אם יש להרשיע את המערער בניסיון שימוש בסם מסוכן כאשר לא הוכח שהחומר נאסר בדין לשימוש, פסקה נאור כי הוחלט פה אחד לזכות את מור יוסף מעבירת השימוש בסם מסוכן

 

"חיות היא מינוי טוב לישראל"

"מדובר במינוי טוב מאד למדינת ישראל", אמר ל"מעריב" סגן נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, לקראת היכנסה של השופטת אסתר חיות לתפקיד. "חיות היא אישה נבונה ובעלת שכל ישר וחושים טובים וניסיון של 27 שנים על כס השיפוט, מחציתן בבית המשפט העליון", מוסיף רובינשטיין. 

"יש לה הבנה רבה של המערכת. לא יהיה לה פשוט, כפי שלאף אחד בתפקיד לא יהיה פשוט. אנחנו חיים במדינה מורכבת. המורכבות מתנוססת מעל כל מה שקורה, ובית המשפט העליון אינו שונה. הוויכוחים חוזרים וכפי שהתמודדנו איתם עד היום – חיות תתמודד. מדובר באישה שלא נולדה וכפית זהב בפיה, והרימה ובנתה את עצמה בכוחות עצמה. אביה פחח ניצול שואה - ובתו נשיאת בית המשפט העליון". 
 

השופטת מרים נאור. צילום: מרק ישראל סלם
השופטת מרים נאור. צילום: מרק ישראל סלם

 
נאור כיהנה בתפקיד הנשיאה מינואר 2015, והיא שופטת בית המשפט העליון משנת 2001. נחשבה לשופטת שמרנית ומאוזנת. עם זה, היא הייתה נשיאה דעתנית אשר לא היססה להביע את עמדותיה בנוגע למערכת בתי המשפט, ואף התעקשה לא לשלוח נציג לטקס לציון יובל להתיישבות ביו"ש, מאחר שמדובר ב"נושא פוליטי" לטענתה. 
 
יחסיה עם השרה שקד היו סוערים. לראשונה הוציאה אותה שקד משלוותה כשהתבטאה בנושא בג"ץ מתווה הגז. שיא ביחסים העכורים נרשם על רקע חילוקי הדעות בנוגע לשיטה לבחירת שופטי בית המשפט העליון, כשנאור פרסמה מכתב פומבי ובו כתבה כי כוונתה של שקד לקדם חוק שישנה את השיטה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון היא "הצבת אקדח על השולחן". אז נסוגה השרה והסירה את תמיכתה בחוק.
 
את מקומה תתפוס היום שופטת שנחשבת חריפה ודעתנית גם כן. חיות בת ה־64 היא ותיקת השופטים בבית המשפט העליון, ולה יותר מ־14 שנות כהונה בו ויותר מ־27 שנות ותק שיפוטי בכל הערכאות. "היא מאוד יסודית וקפדנית. משפטנית חדה, דייקנית ונחושה מאוד בעמדותיה. שופטת מהמעלה הראשונה", אומרת עליה שופטת העליון בדימוס, עדנה ארבל. 
 

"משפטנית מצוינת, מנוסה, מוכשרת", מוסיפה נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית בייניש. "יש לה ראייה מאוד חדה של הדברים. היא שופטת ערכית, קפדנית עם עצמה ועם אחרים, משקיעה ומקפידה בקלה כבחמורה. היא האדם הנכון והיא תדע לצלוח את האתגרים".