בית משפט השלום בתל אביב אישר הבוקר (שלישי) את הסדר הטיעון שחתמה הפרקליטות עם השר וחבר הכנסת לשעבר סטס מיסז'ניקוב, והרשיע אותו במסגרת ההסדר בעבירות של מרמה והפרת אמונים. הוא יירצה עונש של 15 חודשי מאסר.



מיסז'ניקוב אמר לשופט במהלך הדיון כי "הסכמתי ורציתי לחסוך זמן לניהול משפט ארוך ומורכב אני לוקח אחריות מלאה על הטעות בשיקול דעת. אני מתחרט מעומק לבי הטעות נעשתה מתוך התלהבות יתר כנראה מחוסר ניסיון שנובע מכך שהייתי שר חדש. אני תקווה שמתוך מכתבים שאתה קורא בענייני תבחין שלא עשיתי דבר בזדון ובמרמה. אני רחוק מלהיות איש מושחת. אין כאן שום דפוס מצידי. אני מאד מצטער ושילמתי מחיר כבד במשך שנים. אני ממשיך לשלם גם היום בכל תחומי החיים.



סטס מיסז'ניקוב בבית המשפט

השופט, צחי עוזיאל, אמר בדיון כי "אין ספק שהעבירה בה הורשע הנאשם היא אחת מהעבירות המרכזיות בתחום המאבק בשחיתות שלטונית. מדובר בגורם הבכיר ביותר במשרד התיירות אשר ניצל את רום מעמדו ופעל בניגוד עניינים מהותי ובוטה בנושא שבתחום עיסוקו במטרה לקדם רווחים כספיים, למי שניהלה עמו קשר קרוב ומוצנע".



סטס מיסז'ניקוב בבית המשפט
סטס מיסז'ניקוב בבית המשפט



לדברי השופט, "יש להביא בחשבון את נטילת האחריות על ידיו חלוף הזמן מביצוע העבירות, נסיבות עלייתו, מצבו הכלכלי בו הוא נתון כיום, ופרסום הפרשה והשלכותיו על ילדיו הקטינים. יש להביא בחשבון את תרומתו הציבורית בשני העשורים האחרונים"



כתב האישום, שהוגש עורכי הדין ד"ר מאור אבן חן וד"ר יונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, מייחס למיסז'ניקוב פעולה בניגוד עניינים חמור, בעת שהוביל את תמיכת משרד התיירות, באמצעות תקציב של כמיליון שקלים, בפסטיבל הסטודנטים באילת בשנת 2010 ובמקביל המליץ למארגני הפסטיבל להעסיק את יוליה רוט, איתה ניהל מערכת יחסים קרובה ומוצנעת, בהפקת הפסטיבל.



הסתיר ניגוד עניינים בוטה 


על פי כתב האישום, מיסז'ניקוב פעל באופן אישי כדי לקדם את קיום הפסטיבל בתמיכת משרד התיירות ודרש ממנכ"ל משרד התיירות עדכון שוטף לגבי התקדמות אישור ההתקשרות. מיסז'ניקוב לא גילה לעובדי משרד התיירות על הקשר שיש לו עם רוט; את העובדה שרוט מועסקת על ידי חברת פלס (מפיקת הפסטיבל) בעקבות המלצתו; ואת העובדה שרוט אמורה לקבל כספים עבור עבודתה בהפקת הפסטיבל.



כתב האישום מייחס למסז'ניקוב כי פעל לקידום האינטרסים הכספיים של רוט מול חברת פלס ובתוך משרד התיירות, בעודו מסתיר מהגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות את העובדה שהוא מצוי בניגוד עניינים מהותי ובוטה. מסז'ניקוב ניצל את תפקידו הציבורי הבכיר ואת רום מעמדו כדי לסדר לרוט הכנסה כספית. בכך ביצע, במסגרת מילוי תפקידו, מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.



עו"ד יובל ששון, סנגורו של מיסז'ניקוב, מסר לאחר הדיון: "מרשי לקח את מלוא אחריות על העבירה שביצע לפני כמעט שמונה שנים בתחום ניגוד עניינים, בהיותו שר חדש, תוך הפעלת שיקול דעת מוטעה. אני מברך על כך שרשויות אכיפת החוק השתכנעו שזאת היתה המעידה היחידה של מר מיסז'ניקוב, ושהוא לא היה מעורב בשום מעשי שוחד, מרמה ואחרים, שלצערנו הרב הודבקו לו לשווא, ליוו אותו במשך שלוש שנים האחרונות ופגעו קשות בו, במשפחתו ובכל מהלך החיים שלהם".

"בית המשפט אישר את הסדר הטיעון בין הצדדים תוך שהוא רואה בו ראוי ולאחר שהביא בפניו את מעלותיו הרבות, את תרומתו הרבה לחברה ואת הפגיעה הרבה שנגרמה לו וליקיריו כתוצאה מן הפרשה. מר מיסז'ניקוב הוא אדם נורמטיבי, שתרם לא מעט בכל תפקידיו הציבוריים לחוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. בטוחני כי אחרי שישלים את חובו לחברה בגין מעידה זו, יחזור לתרום מניסיונו ומכישוריו, כפי שעשה כל חייו". 

ד"ר מאור אבן חן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אמר כי "ביהמ"ש הרשיע את הנאשם במרמה והפרת אמונים וגזר עליו 15 חודשי מאסר בפועל ו- 70 אלף ש"ח קנס, בהתאם להסדר הטיעון. ביהמ"ש קיבל את עמדתנו וקבע רף ענישה הולם לעבירת מרמה והפרת אמונים. יידע כל עובד ציבור ונבחר ציבור כי פעולה בניגוד עניינים חמור במסגרת תפקידו, וניצול תפקידו כדי לקדם מקורבים, יגררו חודשי מאסר רבים מאחורי סורג ובריח".