ארצות הברית הודיעה הערב (שלישי) לארגון אונר"א כי היא מעכבת עשרות מיליוני דולרים מתקציב הארגון, שנמצאים "תחת בחינה מחודשת". על פי מכתב שהעבירה מחלקת המדינה לארגון, יועברו לארגון 60 מיליון דולר מתוך 125 המיליון שתוקצבו לארגון בתחילה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים לא לקצץ את כל התקציב, כפי שתכנן בתחילה, אלא רק את מחציתו, זאת לאור עמדתם של מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר ועמדת מממשלת ישראל. 

המהלך הוא מכה נוספת ליחסים בין וושינגטון לרמאללה. על פי פרסום ב"החדשות" מספר ימים לפני הנאום המדובר של אבו מאזן בו תקף את הנשיא טראמפ, הגיע מקורב של אבו מאזן לערב הסעודית, שם הוצגו לו לראשונה פרטי תכנית השלום, שלכאורה מתכוון ממשל טראמפ להציג. על פי הפרסום זאת הסיבה בגינה נשא אבו מאזן את נאומו התוקפני ביום ראשון האחרון במהלך כינוס הוועד המרכזי של אשף ברמאללה.



דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



על פי התכנית המדינה הפלסטינית תהיה מדינה מינוס, השליטה הביטחונית תישאר בידי ישראל, תהיה נוכחות ישראלית קבועה על נהר הירדן, יבוצעו חילופי שטחים אבל לא על בסיס קווי 67', לא דובר על פינויי יישובים והמעמד הסופי של ירושלים ייקבע רק בהסכמת הצדדים, כלומר לישראל תהיה זכות וטו.



על פי הפרסום אותו בכיר מקורב ניסה לנהל משא ומתן, אך הובהר לו כי זאת התכנית הסופית. עם המידע הזה חזר הבכיר לרמאללה ובעקבות כך על פי ההערכות החליט אבו מאזן על הנאום התוקפני.



מהבית הלבן נמסר בתגובה לדברים כי "מצער שההנהגה הפלסטינית מחפשת ליצור רושם מוטעה כנגד התכנית הלא גמורה שהם בכלל לא ראו. אנחנו נציג את העקרונות שלנו באופן ישיר לישראלים ולפלסטינים בזמן המתאים ותחת התנאים הנכונים. נמשיך לעבוד קשה על טיוטה לתכנית עבודה שתועיל לשני הצדדים. זאת למרות שיש אנשים שמנסים לחבל במאמצים שלנו לשלום בר קיימא".



יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, דיבר ביום ראשון בכינוס הוועד המרכזי של אש"ף הנערך ברמאללה. את נאומו ייחד אבו מאזן להכרה האמריקאית בירושלים ואמר כי "ירושלים היא הבירה הנצחית שלנו. יהיה מה שיהיה. אנחנו אומרים לטראמפ: לא נקבל את התוכנית שלך. עסקת המאה הפכה לסטירת כל הזמנים". הוא הדגיש, כי "הפלסטינים נמצאים במצב קשה, ולא נחזור על טעויות העבר. לא נקבל תכתיבים מאיש". אבו מאזן גם איחל לנשיא האמריקאי ש"ייחרב ביתך", בעקבות החלטתו להפסיק את הסיוע לפלסטינים.
 
כינוס אש"ף ברמאללה. צילום: רויטרס

 
אבו מאזן הודה כי קיבל הצעה מארצות הברית שבירת המדינה הפלסטינית תהיה אבו דיס, אולם דחה אותה. הוא המשיך והלם בנשיא האמריקאי, וטען כי האביב הערבי הוא אביב אמריקאי לחלוקת האזור. לדבריו הוא סירב לפגוש את שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, משום שהוא אומר ש"אין כיבוש וישראל בונה באדמה שלה". 

ב"חדשות עשר" פורסם כי שליחו של הנשיא טראמפ, ג'ייסון גרינבלט יגיע לירושלים למפגש דיפלומטים בכירים של הקוורטט ובו יעסקו במשבר עם הפלסטינים. המטרה במפגש הזה היא הרצון של הבכירים להבין מה הכיוון אליו שואפים האמריקאים להתקדם עם תהליך השלום.