ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט דיבר הערב (רביעי) בכנס שנערך בבית התפוצות שאוניברסיטת תל אביב לציון ארבע שנים למותו של רה"מ לשעבר אריאל שרון, ותקף את יורשו בתפקיד בנימין נתניהו. "אני מאחל לנתניהו שיסיים את תפקידו מהר ובדרך נאותה", אמר אולמרט באירוע, והוסיף כי "הפעם האחרונה ששמעתי מנתניהו הייתה בשנת 2009. מדי פעם אני שומע דברים על בני משפחתי".



דובר נוסף שהתארח בטקס, שר החינוך נפתלי בנט התייחס גם הוא לתפקודו של נתניהו, והביע ביקורת על סיבוב הפרסה שביצע רה"מ בפרשת שחרור גלעד שליט, לה הוא התנגד עד שחתם על ההסכם מול החמאס, הסכם שבמסגרתו שוחררו כ-1,000 מחבלים תמורת שחרור החייל החטוף מידי ארגון הטרור. "לאולמרט היו את כל האינטרסים בעולם לסגור את עסקת שליט. אבל הוא לא עשה זאת, ונתניהו כן, למרות שנים של תפישה הפוכה כביכול", הוא שיגר עקיצה לעבר נתניהו, "לכן מה שיקבע זה נחישות מנהיגותית".



נתניהו וגלעד שליט, צילום: אבי אוחיון, לע"מ
נתניהו וגלעד שליט, צילום: אבי אוחיון, לע"מ



"מדינה לא הולכת למלחמה כדי לשחרר חייל אחד"



גם אולמרט התייחס לנושא שחרור גלעד שליט, שהיה לנושא מרכזי בכנס בשל מעורבותו בתוכנית ההתנתקות, שהובילה ליציאה מרצועת עזה, שם הוחזק שליט כחמש שנים, ואמר כי הוא לא היה מסתכן במבצע צבאי רחב היקף כדי לשחרר את החייל.  "כאי למצוא חן בנקודת זמן מסוימת אפשר לשכוח עקרונות יסוד של חיינו, וזה משהו שאני לא הייתי מוכן לעשות", אמר, "בשום נקודת זמן לא היה לנו המיקום המדויק שלו אבל בדיעבד התברר שהיינו קרובים . לא היה לנו מידע מספיק טוב שיאפשר פעולת חילוץ. מדינה לא הולכת למלחמה ומסכנת את צבאה כדי לשחרר חייל אחד. זה לא נכון לעשות את וצריך לדעת להגיד את זה".



עוד אמר אולמרט: "אני לא ידוע כשתקן אבל חשבתי שיהיה מכובד לשמור על שקט לא לקפוץ, אני לא מתכוון להסתיר את מחשבותיי לא על מה היה, יהיה והווה וזה יתפרסם בקרוב בספרי. יש לי מסקנות מהחודשים האחרונים. לא בטוח שבתרבות השיח המקובל בשיח הישראלי הדברים שלי ישתלבו, אבל הם יובנו".



אבו מאזן, צילום: רויטרס
אבו מאזן, צילום: רויטרס



"אבו מאזן מרעיב את עמו"





בנט התייחס גם למצב האזרחי ברצועת עזה ואמר כי ״המצב אזרחי חמור. יחיא סנוואר, שמנהיג את עזה, משיל מעצמו אט אט את האחריות האזרחית". לדבריו, סנוואר רוצה לאמץ את מודל חיזבאללה בלבנון וליהנות מכל העולמות - להיות המפקד הצבאי בשטח אבל לא לשאת באחריות לבעיות".



שר החינוך הוסיף כי ״אנחנו לא מונעים הכנסת סחורות לרצועת עזה". הוא ציין: "אבו מאזן החליט לסגור את הברז לפני ארבעה חודשים, והוא מרעיב את עמו, לא אנחנו - לנו אסור להתפתות, אם נתחיל לממן את עזה בסופו של דבר זה יתפוצץ עלינו". שר החינוך אמר כי הוא "מסכים עם גישתו של הרמטכ״ל, לפיה יש לבדל בין מניעת הקריסה בטווח הקצר לבין השיקום בטווח הארוך״.