ניסיון ההשתקה הפולני לא צלח: משלחת תלמידים לפולין מקריית ביאליק נאלצה לקיים היום (שני) טקס זיכרון בעיר ראדומסק ללא מקביליהם מהעיר התאומה, כפי שתוכנן, וזאת בשל ניסיון פולני לצנזר את נאומו של ראש העירייה אלי דוקורסקי. התקרית החלה לאחר שהפולנים ביקשו מבעוד מועד לראות את נאומו של דוקורסקי, אותו התכוון לשאת בטקס המשותף שיהי אמור להתקיים ברציף השילוחים בעיר, ממנו נשלחו יהודים רבים אל מותם במהלך השואה. שם התכוון ראש העיר להזכיר כמה מקרים בהם פולנים רצחו היהודים, אחד מהם הוא סיפור שקשור באמו. כמו כן, הזכיר דוקורסקי גם מקרים של חסידי אומות העולם שהצילו יהודים.

אחרי עיון בנאום דרשו הפולנים להוריד את הטקסט המזכיר את מעורבותם של הפולנים בהשמדה. בין היתר דרשו להוריד את הקטע הבא מנאומו: "לובה נולדה וגרה בביסטריץ' בחבל וולין בפולין, המקום שבו  נרצחו ונשחטו הכי הרבה יהודים על ידי איכרים פולנים, שסייעו לנאצים. כל המשפחה של אמה נטבחה והושמדה. 200,000 יהודים נרצחו על ידי פולנים במלחמה הארורה ההיא, 200,000 מתוך 6 מיליון יהודים אשר נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם".

הפולנים זרקו אבנים וצעקו: "יהודים הביתה"
 

קטע נוסף שאותו רצו הפולנים לצנזר היה כי: "בתום המלחמה חזרה משפחתה לפולין לחפש אחר שאר בני משפחתם הענפה, שכולם נרצחו בשואה על ידי הנאצים ועוזריהם. הזיכרון היחיד שנצרב אצל אמי, הוא כי בתום המלחמה, כאשר הרכבת נעצרה בתחנה, יידו לעברה פולנים אבנים וצעקו להם "יהודים הביתה". אף כי חלפו מתום המלחמה 73 שנים מסרבת אמי לחזור לבקר בפולין". 
הקטע האחרון, אותו ביקשו הפולנים, למחוק דיבר על המעורבות של הפולנים במלחמה ובהשמדה: "באוקטובר 1942 נתפסו מרים ואמה על ידי המשטרה הפולנית לאחר שבמשך שבוע התחבאו בשירותים ואכלו מזון לא מבושל. למחרת הן הוסעו לצ'נסטוחובה ומאז לא ברור כיצד מצאו את מותן". דוקורסקי, כאמור, סירב שיסורס נאומו, הפולנים בתגובה הודיעו על ביטול הטקס. ראש העירייה לא ויתר וכאות מחאה קיימה המשלחת הישראלית את טקס ללא השתתפות הפולנים ודוקורסקי הקריא את נאומו במלואו.