אבל בצרפת: כמעט יממה אחרי שנפצע קצין המשטרה ארנו בלטראם בפיגוע הרצחני בסופר מרקט בעיר טרב שבדרום צרפת, נאלצו רופאיו לקבוע את מותו של השוטר, שהפך לסמל לאחר שהציע להחליף בת ערובה שנשבתה על ידי המחבל. נשיא צרפת, עמנואל מקרון כתב בחשבונו כי בלטראם "מת למען ארצו. צרפת לעולם לא תשכח את גבורתו, אומץ לבו והקרבתו", והוסיף כי השוטר היה "גיבור שהרוויח את הערצת האומה כולה".



בנוסף לכך פורסם כי המחבל, רדואן לקדים, היה מוכר למשטרה הצרפתית בעקבות פעילות פלילית, אך לא עלה קשר בינו לבין גורמי טרור.  "הוא היה מוכר לנו בשל מעורבותו בפשעים קטנים. עקבנו אחריו ופיקחנו עליו, ולא סברנו שיש הקצנה בהתנהגותו". יש לציין כי בשנת 2016 הוא היה אמור להישלח למאסר מסיבות לא ידועות. ארגון "המדינה האסלאמית" נטל אחריות לפיגוע הרצחני.



ללקדים, שהיה ממוצא מרוקאי, היו קשרים טובים עם התנועה הסלפית המהווה גורם קיצוני ביותר בעולם המוסלמי-סוני. הוא התגורר עם הוריו ואחיו בעיר, שעליה פשטו כוחות המשטרה לאחר האירוע. שכנתו סיפרה לעיתון הצרפתי "לה פריזיאן" כי החשוד נראה בבוקר כשהוא מדבר עם אחותו הקטנה בבית הספר. שכנה אחרת כינתה אותו "רגוע" ו"נחמד".



שוטרים סמוך לזירת הפיגוע בטרב. צילום: רויטרס
שוטרים סמוך לזירת הפיגוע בטרב. צילום: רויטרס



"מועצת זכויות הטרוריסטים"



מועצת זכויות האדם של האו"ם קיבלה חמש החלטות גינוי כלפי ישראל, בעקבות מה שהיא מגדירה כהפרת זכויות האדם של הפלסטינים וברמת הגולן "הכבוש", וזאת לעומת החלטת גינוי אחת לסוריה, איראן וקוריאה הצפונית. שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף את המועצה בשל החלטות הגינוי וקרא לישראל לפרוש ממנה.



"בעבר כשהייתי שר החוץ הובלתי החלטה לעזוב את המועצה אך לצערי כשסיימתי חזרנו לשם. הישיבה שלנו שם נותנת לגיטימציה להחלטות האנטישמיות והפארסה חייבת להיפסק", צייץ שר הביטחון בחשבון הטוויטר שלו. אל דבריו הצטרף גם יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, שכינה את מועצת זכויות האדם "מועצת זכויות הטרוריסטים", ואמר בחשבון הטוויטר שלו כי "הגיע הזמן שארה"ב וישראל יעזבו את מועצת זכויות הטרוריסטים של האו"ם יחד עם המימון", תוך שהוא מצרף תמונה מהפגנה שהתקיימה ב-2016 מול מבנה המועצה באותו נושא ומציין כי מאז "כלום לא השתנה".



גינוי אחד לסוריה, חמישה לישראל. למועצת זכויות האדם של האו"ם, צילום: רויטרס
גינוי אחד לסוריה, חמישה לישראל. למועצת זכויות האדם של האו"ם, צילום: רויטרס



המרגל המורעל ביקש לחזור לרוסיה, טראמפ יגרש דיפלומטים רוסים


רשת בלומברג מדווחת כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכנן לגרש דיפלומטים רוסים מהמדינה. פי הדיווח, המהלך הוא חלק מהתגובה להרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל בבריטניה בתחילת החודש. למהלך הצפוי של טראמפ, קדמה בין היתר החזרתו להתייעצות של שגריר האיחוד האירופי ברוסיה. 



בתוך כך, חברו של המרגל הרוסי לשעבר, סרגיי סקריפל, שהורעל בתחילת החודש ביחד עם בתו, אמר בשיחה עם רשת BBC הבריטית כי "סרגיי כתב לוולדימיר פוטין כי הוא מצטער על היותו 'סוכן כפול', וביקש חנינה". ולידימיר טימושקוב הסביר: "הוא ביקש חנינה, כדי שיוכל לחזור ולקבל את בני משפחתו הנמצאים ברוסיה".



לדברי טימושקוב, שמכיר את סקריפל מאז שלמדו יחד בבית הספר, לא ראה עצמו כבוגד, שכן הוא נשבע אמונים לברית המועצות ולא לרוסיה. "הרבה אנשים התנערו ממנו והדגישו שהוא בגד במולדת", הסביר, "בשנת 2012 הוא התקשר אלי מלונדון ודיברנו במשך כחצי שעה. הוא הכחיש שהוא בוגד וסיפר על המכתב שהפנה לפוטין".



לא ראה עצמו בוגד. סרגיי סקריפל, צילום: AFP
לא ראה עצמו בוגד. סרגיי סקריפל, צילום: AFP



אפרים שמיר תוקף: "הביצוע של שרית חדד ל"נתתי לה חיי" - שיר עם דאעש"



גיטריסט להקת כוורת אפרים שמיר תקף במילים חריפות את הביצוע של שרית חדד לשירה הקלאסי של הלהקה "נתתי לה חיי", ואף השווה את הביצוע למעשי הזוועות של ארגון המדינה האסלאמית. בפוסט שפרסם הגיטריסט הוא כתב על השיר:  "איזה גועל, דאעש עם שיר". בעבר, בהתכתבות עם מנחה "הכוכב הבא" אסף אטדגי, הביע שמיר את סלידתו ממוזיקה מזרחית, ואמר: "אני לא שונא מזרחיים אני שונא מה שאתה קורה לו 'מוזיקה מזרחית' כי היא זבל ואני שונא נבערות וטמטום. אין למזרחיים מונופול על זה, אני גם חושב שזה מגעיל ומגוחך מה שכתבת לי, וזה מראה כמה אתה עצמך ערס חסר כבוד, אינך אביר המזרחיים ואל תתיימר להיות כזה".



אפרים שמיר. צילום: רענן כהן
אפרים שמיר. צילום: רענן כהן



אהוד ברק מנמיך להבות: "מגיע לאולמרט, פרץ ואשכנזי על הפצצת הכור"


ימים ספורים אחרי קרב הקרדיטים בין קברניטי המדינה שכיהנו בעת הפצצת הכור הסורי ב-2007, שר הביטחון דאז, אהוד ברק - שהיה אחד המשתתפים בחילופי המהלומות, ביקש להנמיך את הלהבות, והחמיא למקבלי ההחלטות במהלך המבצע ולפניו, ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל גבי אשכנזי. 



בפוסט שפרסם בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כתב ברק: "בשוך מלחמות הקרדיטים, הבהרה מהסוג האישי: כל שעשיתי ועשינו רובנו בחודשים שלפני הפעולה נבע מדאגה כנה שהמבצע יצליח ולא יוביל למלחמה, שנעשה הכל להצלחת הפעולה ובטחון ישראל. הקרדיט לכולם: אולמרט, פרץ, לבני, אשכנזי, דגן, פרדו, שקדי והטייסים. והעיקר: ההתקוטטות תישכח. הכור - איננו עוד".



אהוד אולמרט ואהוד ברק. צילום: רוני שיצר, פלאש 90
אהוד אולמרט ואהוד ברק. צילום: רוני שיצר, פלאש 90