"בחרנו לשפר את התדמית של ישראל באמצעות ספורט, כי זה תחום לא פוליטי שיכול לחבר בין אנשים", מספר אורן פרנקל. "באוגוסט נטיס ארצה משלחת של שש אושיות מתחום הספורט העולמי, שחזקות במדיה החברתית: מדריכי כושר בתחומי קרוס־פיט, פיטנס ויוגה, שהתפרסמו בזכות ההדרכות והיכולות הספורטיביות שלהם. הם מאוד פעילים ברשתות החברתיות - אינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב וטוויטר - עם הרבה מאוד עוקבים, והם יודעים לבנות דעת קהל. יש להם מיליוני עוקבים, ואני משער שנגיע גם למכפילי צפייה, זאת אומרת שבסופו של דבר ייחשפו למה שהם יעלו ברשת עשרות מיליוני אנשים".



פרנקל(27) הוא סטודנט באוניברסיטת בן־גוריון ומנהל פרויקט FITogether. "אנחנו 23 סטודנטים מהאוניברסיטה - כל אחד לומד משהו אחר - וכולנו מתנדבים בארגון StandWithUs, הוא מספר. "מדובר בארגון פרטי ששם לו למטרה לשפר את ההסברה והתדמית של ישראל בעולם. הצטרפנו השנה לתוכנית ההכשרה, יזמנו את הפרויקט הזה וכרגע צפויים להגיע לארץ מדריכי כושר מאנגליה, פורטו ריקו וארצות הברית".



מה צפוי למאמנים האלה בארץ?


"הם ייחשפו למדינת ישראל דרך הבריאות, הספורט והכושר. הם יבקרו במוקדי אימון וייפגשו עם אושיות ספורט. הם יעברו שבוע של חוויה ישראלית, וכמובן יכירו את המדינה: יבקרו בירושלים, בים המלח, במצדה, בתל אביב, בקיסריה, יחוו את האנשים בשוק מחנה יהודה וישמעו הרצאות על סטארטאפים, כאשר המיקוד הוא סביב תרבות וספורט".



אורן פרנקל, צילום: אירה פוקס פוטוגרפי
אורן פרנקל, צילום: אירה פוקס פוטוגרפי



פוליטיקה בצד



המשתתפים בפרויקט נבחרו בקפידה. "יש לנו צוות שאמון על גיוס המשתתפים", מסביר פרנקל. "הוא יצר מאגר של 200 מדריכי כושר, כ־50 מתוכם מאוד התלהבו מהרעיון, רצו להגיע ולהיות חלק מזה, והגענו למצב שבו יש לנו יותר אנשים שרוצים לבוא ממה שאנחנו יכולים להטיס. התחלנו את שלבי המיונים ומצאנו בסוף את השישה שיגיעו. כחלק מהמיונים הצגנו בפניהם שאלון. חלקם ציינו בו שלא התעניינו בעבר בישראל; אחרים אולי שמעו מהמדיה על ישראל ורוצים לדעת מה קורה באמת. לא הצגנו להם שאלות פוליטיות, כי חרתנו על דגלנו את הספורט שהוא לא פוליטי. בסופו של יום, בחרנו אותם לפי יכולת ההשפעה שלהם ברשת".



זה הביקור הראשון שלהם בארץ?


"רובם בגילי 25־35, ועדיין לא היו בארץ. זה דווקא מתאים לנו, כי אנחנו נכיר להם בפעם הראשונה את ישראל. אנחנו נציג בפניהם ובפני העוקבים שלהם כמה המדינה יפה ומגוונת, ובעזרת הפרויקט נצליח לעצב את דעת הקהל לטובת המדינה".



העובדה שהפרויקט הזה עולה כסף לא עצרה את פרנקל וחבריו. "כסטודנטים מתנדבים, ומתוך מסירות ואמונה בפרויקט זה", הוא אומר, "לקחנו על עצמנו גם לגייס את כלל התקציב הנדרש כדי להפוך את הרעיון הזה למציאות ולהוציא אותו לפועל. אנחנו אמונים גם על גיוס המשאבים, והכל באחריותנו".



באילו מספרים מדובר?


"אנחנו מעריכים את העלות בכ־70 אלף שקלים, וזה הודות לכך שיהיו לנו גם הרבה שיתופי פעולה חינמיים תמורת סיקור. עשינו כבר מסיבת גיוס כספים בבאר שבע שהייתה מיועדת לסטודנטים, שבמהלכה גייסנו כ־10,000 שקלים. פנינו גם לתורמים פרטיים, למשרד החוץ. לפני כמה ימים התחלנו לגייס גם דרך הדסטארט. היעד שלנו הוא 12 אלף שקלים, ועד עכשיו גייסנו כ־42%, ונותרו לנו עוד 56 ימים. אחרי שנסיים את הגיוס בהדסטארט, נצטרך לגייס עוד 25 אלף שקלים".



מה הוביל אותך באופן אישי להסברה?


"לפני שהתחלתי ללמוד טיילתי הרבה בעולם, ופגשתי הרבה חבר'ה צעירים, יהודים ולא יהודים. רוב האנשים עסוקים בחיי היומיום שלהם, והבעיה היא שהם ניזונים רק מערוצי מדיה בחו"ל, שבהם ישראל מוצגת לרוב באור שלילי ומטעה. החלטנו לנסות לשפר את המגמה הזו. מדריכי הכושר שיגיעו לארץ יפרסמו תמונות וסרטוני וידיאו של החוויות שלהם כאן, וכך אנשים ייחשפו לישראל דרכם. באמצעותם, נוכל למתג את ישראל כמדינה מודרנית, רב־תרבותית, אותנטית וייחודית בקרב מיליוני משתמשים ברשתות החברתיות. כדי להשיג את היעד הזה, בחרנו לשלב בין כוחן של הרשתות החברתיות והספורט לבין יופייה וייחודה של ישראל".