המתיחות בדרום: סוף שבוע אלים בגבול בין ישראל לרצועת עזה. שבעה פלסטינים נהרגו אתמול בעימותים עם צה"ל. שלושה מהם נורו למוות בעת שניסו לחדור לשטח ישראל. הם הצליחו לפעור חור בגדר המערכת באמצעות מטען חבלה, וכ-20 מה חדרו לשטח ישראל והתקרבו לעבר עמדה צבאית, בתגובה לכך בוצע ירי הרחקה שכתוצאה ממנו חלקם חזרו לעומק הרצועה, אך מספר מחבלים המשיך להתקרב לעמדה הצה"לית. ארבעת האחרים נהרגו במהלך ההפגנות האלימות על הגדר, בהם לקחו חלק עשרות אלפי בני אדם. 



בעקבות האירוע החמור, הורה שר הביטחון אביגדור ליברמן להפסיק את העברת הסולר לרצועת עזה. שחודשה רק השבוע. בהודעת שר הביטחון נאמר כי "ישראל לא תסבול מצב, שבו מצד אחד מתאפשרת כניסת מיליות דלק לעזה ומנגד מופעלים טרור ואלימות כנגד חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. כמו כן, ארגון חמאס ממשיך לברך על כל פיגוע טרור ומעודד את הפלסטינים, תושבי יהודה ושומרון, לבצע פיגועים נגד אזרחי ישראל".



גם היום לא היה שקט בדרום. שני מחבלים חדרו היום (שבת) משטח רצועת עזה לישראל, לאחר שחתכו את גדר המערכת בעזרת קאטרים, הניחו חפץ חשוד וברחו חזרה לרצועה לאחר שזיהוי התקרבות של כוחות צה"ל למקום. בשלב זה חבלנים בודקים את החפץ, שנמצא בשטח ישראל.



התפתחות בפרשת העיתונאי הסעודי


החקירה הטורקית על היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוגי חשפה הקלטות שתועדו על ידי שעון האפל שלו, המעידים על כך שהוא עונה ונרצח, כך דיווח היום (שבת) העיתון הטורקי "דיילי סבאח". "הרגעים שבהם חשוגי נחקר, עונה ונרצח נמצאים בזיכרון של השעון, נכתב בדיווח, בו נאמר גם כי השעון סונכרן עם האייפון שלו, שארוסתו נשאה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול.
שני בכירים טורקים אמרו בעבר לסוכנות רויטרס שחשוגי ענד שעון אפל שחור כשנכנס לקונסוליה שהיה מחובר לטלפון נייד שהשאיר בחוץ. עם זאת, לא היה ברור אם נתונים משעונו של חשוגי היו יכולים להיות מועברים לטלפון שלו בחוץ, או איך היו יכולים החוקרים לשחזר את התיעוד בלי לקבל את השעון בעצמם.

העיתון, שציטט "מקורות מהימנים במחלקת המודיעין המיוחדת" בדיווח שלו, אמר כי חשוגי ככל הנראה הפעיל את ההקלטה במכשיר הטלפון לפני שנכנס לקונסוליה. עוד נכתב, כי סוכני המודיעין הסעודיים הבינו לאחר מותו כי הטלפון מקליט, והם השתמשו בטביעת האצבע שלו כדי לפתוח אותו, למחוק קבצים מסוימים, אך לא את כולם. ההקלטות נמצאו לאחר מכן בטלפון שלו.

במקביל לכך, התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להיעלמות העיתונאי ואמר כי אם יתברר כי אכן סעודיה רצחה את חשוגי בקונסוליה באיסטנבול, ריאד תשלם על כך באופן כבד.  בראיון לתוכנית 60 דקות של רשת CBS, אמר הנשיא כי ארה"ב "תחקור את העניין לעומק, ויהיו עונשים חמורים". כשנשאל האם ההוראה לרצח (אם ניתנה) ניתנה על ידי יורש העצר מוחמד בן סלמן, אמר טראמפ כי "אף אחד לא יודע עדיין, אבל כנראה שנצליח לגלות. אני אכעס מאוד אם זה אכן מה שיתגלה". עם זאת הבהיר טראמפ כי ביטול חוזים צבאיים עם סעודיה היא לא אופציה, וזאת מכיוון שהוא לא רוצה לפגוע במקומות עבודה בארה"ב.

הקטל בדרכים נמשך

תאונת דרכים קשה התרחשה היום (שבת) בין שלושה כלי רכב בכביש 25, סמוך לצומת דימונה לכיוון המחצבה. בתאונה, בה אחד הרכבים התהפך בצד הדרך, נהרגו גבר כבן 60 וצעיר כבן 20. חובשים ופראמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי לשלושה פצועים נוספים, בהם צעיר בשנות העשרים במצב קשה ומעורפל הכרה, הסובל מפגיעה רב מערכתית. צעיר אחר נפגע באורח בינוני והוא בהכרה מלאה, ואדם כבן 40 סובל מחבלות קלות. הפצועים פונו באמצעות מסוק לבית החולים סורוקה. שני נוסעים נוספים נבדקו במקום ולא נזקקו לפינוי לבית החולים. 

החתונה שעוררה סערה

מגישת הטלוויזיה לוסי אהריש, שנישאה ביום חמישי לשחקן צחי הלוי, התייחסה אתמול לחתונה המפתיעה של בני הזוג, אך לא התייחסה לביקורת נגד בני הזוג על החתונה המעורבת. בפוסט בפייסבוק שפרסמה אהריש, היא הודתה למשפחתה ומשפחת בעלה, לחבריהם וגם לאנשי התקשורת שכיבדו את פרטיות הזוג ולא פרסמו על הזוגיות בין השניים למרות שידעו עליה, בהם גם כתבת מעריב ליאורה גולדנברג-שטרן.

"הנה זה בא.... סיבה טובה לאהבה. ולתודה", פתחה את דבריה אהריש והוסיפה, "כל מה שקורה מסביבנו בימים האחרונים פשוט ממלא אותנו באושר אהבה אינסופית ובאור כל כך הרבה אור. מלבד התודה הגדולה למשפחות והחברים הנדירים שלנו שליוו והיו איתנו ביום הזה, ומילאו את הלב שלנו באהבה עצומה כל כך, אנחנו רוצים להגיד שאנחנו אסירי תודה לחברינו והקולגות בתקשורת. רבים מכם ידעו את דבר הקשר והקשיים שעברנו בו, וכולכם כאחד בחרתם לכבד את הפרטיות שלנו, ולשמור עלינו מכל הרוחות הרעות הקרובות והלא קרובות. החומה הבצורה שהייתה עטופה באהבה ותמיכה, והחזית האחידה שהפגנתם בפירגון שנתתם, כל כך לא ברורים מאליהם והם הפכו את היום הזה, ליום עטוף בקסם ותחושה עילאית של אושר ששום דבר לא העיב עליו. תודה רבה לכם על מי שאתם ועל מה שעשיתם עבורנו". 

לא תלמד בעברית

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול את ערעורה של לארה אלקאסם, הסטודנטית האמריקאית שכניסתה לישראל נמנעה בשל קשריה לתנועת ה-BDS. בית המשפט קבע כי לא היה פגם שמצריך התערבות בהחלטת המדינה שלא לאפשר את כניסתה של אלקאסם לארץ, וכי למשרד הפנים סמכות רחבה בתחומים אלה.

בית המשפט הביע ביקורת על התנהלותה של אלקאסם, תוך שהוא מציין כי היא מחקה את היסטוריית פעילותה בפייסבוק, ובכך לא היה ניתן למנוע את מתן אשרת הכניסה לישראל במעוד מועד. עוד ציין בית המשפט כי אמנם "על הוויכוח בעניינים ציבוריים צאיך להיות 'ללא מעצורים, ללא איסתניסיות ופתוח לרווחה'", אך קריאות לחרם נגד מדינת ישראל ומוסדותיה אינן ביקורת אלא אפליה.

בנוגע לטענות האוניברסיטה העברית, בה אלקאסם הייתה אמורה ללמוד, העריך בית המשפט שנסיבותיה המיוחדות של הסטודנטית ייגרמו לכך שמניעת כניסתה לא ירתיעו סטודנטים ואקדמאים נוספים מלנטול חלק בפעילויות אקדמיות בישראל.

סוף המשבר

בית המשפט בטורקיה גזר אתמול על הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון שלוש שנות מאסר, לאחר שהרשיע אותו בעבירות של סיוע לטרור, אך הורה לשחרר בשל הזמן אותו ריצה במעצר בית. בעקבות החלטת בית המשפט, יוכל ברנסון, כומר אמריקאי שנעצר בשנת 2016 ומעצרו עמד בלב המשבר הדיפלומטי בין ארצות הברית לטורקיה לשוב לביתו.
 
כזכור, ברנסון נעצר בטורקיה באוקטובר 2016, לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. הרשויות בטורקיה האשימו את ברנסון בעבירות של טרור, השתייכות לתנועתו של המטיף הגולה פתהוללה גולאן וכשרים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן - ארגון טרור כורדי שביצע פיגועים רבים בשטחה. וושינגטון הפעילה לחץ כבד לשחרר את ברנסון, ובעבר אף דווח על עסקה בין טורקיה, ארה"ב וישראל, במסגרתה ישראל שחררה עצירה טורקית שהואשמה בסיוע לחמאס וגירשה אותה לטורקיה, אך ברנסון לא שוחרר. בעקבות כישלון העסקה, ארה"ב הטילה סנקציות על טורקיה, שגרמו לקריסת הלירה הטורקית.
 
בימים האחרונים עלו דיווחים בתקשורת האמריקאית על עסקה נוספת שנרקמת בין אנקרה לבין הבית הלבן בדרך לשחרורו של הכומר, על פי הסכם של בכירים בממשל טראמפ עם טורקיה, ברונסון אמור להשתחרר לאחר שמספר אישומים נגדו יורדו בדיון הבא בעניינו בבית המשפט, המתוכנן לשישי. בתוך כך, דוברת מחלקת המדינה האמריקאית הכחישה את הפרסום וציינה כי הממשל לא מכיר שום הסכם שנחתם עם טורקיה.