עשרה ימים נותרו לאירוע יוצא הדופן לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, שבו צפויים להשתתף בכנס שיתקיים בירושלים יותר מ־40 ראשי מדינות. ל"מעריב" נודע כי למרות ההפקה המרשימה שבמסגרתה ייקחו חלק באירוע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הנסיך צ'ארלס ורבים נוספים, על האירוע מעיב עימות בין איל"ר – הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש לניצולי השואה ויורשיהם - לבין יד ושם, שמסרב לאפשר לנציג של הארגון לקחת חלק בכנס.

מנכ"ל איל"ר, נחליאל דיסון, תקף את החלטת יד ושם, בכנס שנערך בירושלים מטעם ההסתדרות הציונית העולמית. דיסון טען, בין היתר: "אני לא מבין מדוע ארגון כמו יד ושם מסרב לעסוק בנושא הקריטי של השבת הרכוש. הרי ידוע לכל כי גזל הרכוש היהודי והסירוב להשיבו נובע מאנטישמיות צרופה, בהקשר של השואה ולאחריה". 

דיסון אמר עוד לנוכחים בכנס: "שואלים את הפולנים, למשל, 'למה לקחתם את הרכוש מהיהודים?' והם עונים כי היהודים בפולין גזלו מהם את הרכוש במשך שנים ורימו אותם, ולכן למעשה מדובר ברכוש ששייך לפולנים ולא ליהודים".

איל''ר הוקם ע"י הארגונים היהודיים המובילים לקידום סוגיית השבת הרכוש, בעיקר במדינות מזרח אירופה. עיקר המאמץ מתרכז בפעילות מול המדינות הרלוונטיות, לחקיקת חוקים שיאפשרו לניצולי השואה ויורשיהם לתבוע בחזרה את הרכוש הפרטי שנגזל מהם בשואה ובהמשך הולאם על ידי השלטונות הקומוניסטיים, כמו גם את השבת הרכוש הקהילתי. עוד מקדם הארגון, בשיתוף הקהילות היהודיות, הקמת קרנות ייעודיות לתמיכה ברווחת ניצולי השואה מכספי רכוש שהושב או פיצויים שהממשלות המקומיות העבירו. 

ביד ושם דוחים את הטענות וטוענים בתגובה: "ארגון איל"ר, כמו ארגונים רבים וטובים אחרים, פועל בסוגיה חשובה, ויד ושם מברך על כל פעילות בתחום. עם זאת, פורום השואה העולמי שייערך ביד ושם הוא אירוע בין־לאומי שכותרתו הינה: 'זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות', וזו המטרה שלשמה יתכנסו למעלה מ־40 מנהיגי מדינות. מתכונת האירוע לא כוללת דיונים פרטניים בשלל נושאים חשובים ורלוונטיים נוספים שבהם יד ושם עוסק בפעילותו השוטפת". 

עוד נמסר: "מטבע הדברים, אירוע ייחודי מעין זה מצריך מערך ביטחוני, בטיחותי ולוגיסטי מורכב, ובשל מספר המשלחות הגדול שיגיעו, מספר המוזמנים המקומיים מצומצם ביותר, ואין ביכולת הגופים המארגנים להיענות לכל בקשה של אדם, חשוב ונכבד ככל שיהיה".

באיל"ר סירבו להגיב על הדברים.