אסון זיהום הזפת: הציבור מתבקש שלא להגיע לחופים לנקות באופן עצמאי

אסון זיהום הזפת בחופי הים התיכון: היום (שבת) התברר כי מימדי זיהום הזפת, שנפלט במהלך הסערה האחרונה מהים התיכון, מגיעים לכדי אסון אקולוגי של ממש המקיף חופים רבים לכל אורך רצועת חוף הים בישראל, ממטה אשר שבצפון ועד לחוף אשקלון. הזיהום, שהחל ביום רביעי עם תחילת מזג האוויר הסוער, לא פסח גם על שמורות טבע וגנים לאומיים, מראש הנקרה ועד ניצנים. כ-160 ק"מ של חופי ישראל זוהמו באופן משמעותי בזפת.

מבצע ניקיון ידני וסיזיפי הכולל מאות מתנדבים ופעילי סביבה החל כבר בסוף השבוע ויימשך בתקופה הקרובה. הרשויות המקומיות בחופים יקבלו סיוע חירום מהממשלה למימון המבצע. רשות הטבע והגנים ביקשה מהציבור שלא להגיע לנקות באופן עצמאי והדגישה כי הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים על מנת לשמור על הבריאות וכן פינוי מוסדר לאתר מתאים. 

בתוך כך, הבוקר התגלה כי הזיהום טרם הסתיים: בטיסת סיור מיוחדת שקיים הבוקר המשרד להגנת הסביבה התגלו כתמי זיהום בים, שנעים לכיוון היבשה מול מספר חופים בחיפה - חוף הגולשים-בת גלים, החוף השקט ומול פארק הכט בעיר. הכתמים זוהו במרחק 200-500 מטרים מהחוף והמשרד בוחן אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחופים וכן העביר הודעה מיידית לאיגוד ערים חיפה, כדי שיזהירו את הציבור מכניסה לחופים אלו.

זיהום זפת בחוף פלמחים (צילום: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה)

השרים אישרו את המשך היציאה מהסגר: ענפי התיירות והתרבות חוזרים לפעול

שרי הממשלה אישרו אתמול במשאל טלפוני, כי אזור עין בוקק-חמי זהר יוגדר כ"אי ירוק", ובעקבות זאת יוכלו מלונות ים המלח לשוב לפעילות מיום ראשון הקרוב. בנוסף לפתיחת ענף התיירות, אושרה הפעימה השנייה בתכנית היציאה בתחומי החינוך, המסחר, התרבות והספורט.

בתי המלון יוכלו לארח מחוסנים (מי שהתחסן או החלים מהנגיף), אך גם מציגי בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות שקדמו למועד ההגעה למלון יוכלו להתארח ולהנות ממתקני בתי המלון. בעקבות ההחלטה היום, יוכלו בתי המלון להפעיל את בריכות השחייה, חדרי האוכל ובתי התפילה הקיימים במלון לרווחת התושבים. המועצה האזורית תמר תוסמך לתת אישור לבצע בדיקת קורונה מידית בעמדת הבידוק בשל צורך חיוני אחר או צורך דחוף, ובכלל זה סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה, בהתאם להנחיות רשות החירום הלאומית ובתיאום עם משרד התיירות.

בתחום החינוך, השרים החליטו כי ביום ראשון ישובו לבתי הספר גם תלמידי כיתות ה'-ו' וגם י"א-י"ב בערים המוגדרות צהובות או ירוקות על פי מתווה הרמזור. בנוסף תותר פעילותן של תנועות הנוער בשטח פתוח, במודל הכיתות בשטחים הפתוחים. 

בתחום המסחר, השרים אישרו כי תותר כניסה לקניונים ביחס של אדם אחד על כל 15 מ"ר. הקניונים יחויבו להציב סדרנים מטעמם שיפקחו על הקפדה על ההנחיות ועמידה במגבלות.

בנוסף, תותר פתיחתן של חנויות הרחוב באופן הבא: במקום שגודלו עד 150 מטרים - מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל שבעה מטרים רבועים משטח המקום או על 10 אנשים, לפי הנמוך מביניהם. במקום ששטחו מעל 150 מטרים רבועים – מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מטרים רבועים משטח המקום. 

למחזיקי התו הירוק תתאפשר כניסה למכוני כושר ואולמות סטודיו. בנוסף, גם עולם התרבות יפתח את שעריו במתווה של עד 75 מהתפוסה המרבית של המקום, ובלבד שלא יעלה על 300 אנשים במבנה או על 500 אנשים בשטח פתוח. הצפייה באירוע תתקיים בישיבה בלבד, ללא ריקודים, וללא אכילה במקום שבו מתקיים האירוע. הסדרנים יידעו את השוהים במקום בנוגע לכלל ההנחיות, ובמקרה של סירוב הקהל להוראות אלה, יפסיק המחזיק או המפעיל את האירוע. עוד צוין כי המחזיק או המפעיל של המקום יוודא כי הישיבה באירוע תהיה במקומות מסומנים וכי מכירת כרטיסים לאירוע תיעשה מראש ובאופן מקוון או טלפוני.

חנויות הרחוב נפתחות אחרי הסגר בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
חנויות הרחוב נפתחות אחרי הסגר בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

דיווח: כחלק מהעסקה להשבת הצעירה, ישראל תשלם לרוסיה מיליונים עבור חיסונים לסוריה

לפי פרסומים במקורות זרים, העסקה להשבת הצעירה הישראלית מסוריה שהושגה בתיווך רוסי כללה מחווה מיוחדת מצד ישראל, שהסכימה לרכוש מרוסיה מיליוני מנות של החיסון "ספוטניק" לקורונה, שיועברו לסוריה. 

כזכור, אמש פורסם כי ההסכם שהושג בין ישראל לרוסיה כלל פרטים נוספים שלא הותרו לפרסום ובהם התמורה המלאה ששילמה ישראל תמורת הצעירה. הדבר גרם לסערה ברשת, וביקורת רבה של גורמים שונים בארץ.

לפי פרסום בבלוג "תיקון עולם" של ריצ'רד סילברסטיין, גורם ישראלי חשף כי רוסיה, במטרה להמתיק את העסקה, הציעה לישראל לשלם מיליונים עבור כמה מיליוני מנות של החיסון הרוסי "ספוטניק" שיועבר למיליוני סורים וישראל הסכימה. לדברי המקור, "נתניהו וגנץ, שהכירו את הנזק האלקטורלי האפשרי לשניהם, הורו על הצנזורה הצבאית למנוע פרסום לפיו ישראל הסכימה לממן רכישת מנות חיסון מרוסיה עבור מיליוני אזרחים סורים. המחיר הכולל המדויק לא נמסר לקבינט, אך מדובר במיליוני דולרים".

משלוח חיסוני ''ספוטניק'' מרוסיה שהגיע השבוע לרמאללה (צילום: מתפ''ש - מתאם פעולות הממשלה בשטחים)
משלוח חיסוני ''ספוטניק'' מרוסיה שהגיע השבוע לרמאללה (צילום: מתפ''ש - מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

ארה"ב קיבלה את הצעת האיחוד האירופי לפגישה עם נציגים איראנים

בכירים באיחוד האירופי פועלים לקידום פגישה בין נציגים איראנים ונציגים אמריקאים, כחלק מהמגעים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין. הדברים מגיעים לאחר הודעת ארה"ב אתמול כי תהיה מוכנה לדון עם איראן בחזרתה להסכם הגרעין.

אמש הודיעו בבית הלבן כי הם מקבלים את ההצעה ונעתרים להזמנה להיפגש עם נציגים איראנים, לאחר שהנשיא ביידן אמר כי ארה"ב מוכנה למשא ומתן עם איראן. יחד עם זאת, בשלב זה לא צפויה הסרה של הסנקציות על איראן, למרות שהיא דורשת לעשות זאת. 

טרם התקבלה התייחסות איראנית ואמריקאית לפרסום ההודעה על מאמצי בכירי האיחוד האירופי, אולם הבוקר התייחס שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, להודעה האמריקאית. בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו חזר על הדרישה האיראנית להסרת הסנקציות האמריקאית במטרה להשיב את איראן לתנאי ההסכם. זריף הבהיר: "ברגע שארה"ב תתחיל להסיר את הסנקציות אנו נפעל לשוב להסכם".

מוחמד ג'וואד זריף (צילום: רויטרס)
מוחמד ג'וואד זריף (צילום: רויטרס)

הרשימה המשותפת בקמפיין חדש: "כולם רוצים את הקולות שלנו"

הרשימה המשותפת השיקה היום (שבת) את קמפיין הבחירות שלה לכנסת ה-24 תחת הסיסמה "כולם רוצים את הקולות שלנו". באירוע ההשקה שהתקיים בנצרתשהשתתפו איימן עודה, אחמד טיבי וסאמי אבו שחאדה. 

"כולם רוצים את הקולות שלנו כי הימין הבין שהוא לא יכול איתנו והשמאל-מרכז לא יכול בלעדינו", אמר עודה בפתח דבריו. "הבאנו הישגים ושיניו את מעמדם של האזרחים הערבים לזרם מרכזי ולגיטימי בפוליטיקה". 

עודה הוסיף: "מאז הקמת המשותפת הוכחנו שכשאנחנו חזקים אנחנו משפיעים. הצלחנו להביא הישגים ולשנות את מעמדם של האזרחים הערבים לשחקן לגיטימי ומרכזי בפוליטיקה הישראלית. במערכות הבחירות האחרונות הגדלנו את כוחנו ומנענו מנתניהו להקים ממשלת ימין צרה".

"עכשיו כולם רוצים את הקולות שלנו, כי הימין מבין שהוא לא יכול איתנו ובשמאל-מרכז מבינים שאי אפשר בלעדינו. אבל ההיסטוריה מלמדת שאת הזכויות שלנו אף אחד לא יתן לנו, אנחנו ניקח אותן - שוויון מתוך עוצמה. רק הצבעה למשותפת תחזק את קולם של האזרחים הערבים בכנסת מול הימין, ותקדם שלום, שוויון ודמוקרטיה עבור כלל אזרחי המדינה, ערבים ויהודים".