התפתחות בהצעת חוק התקנת מצלמות במעונות היום. יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת הצעת החוק, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) הגיעה להבנות בנושא הצבת המצלמות עם שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי) והאוצר. לפי הסיכום המתפרסם היום (שני), הצבת מצלמות במעונות היום ובפעוטונים בהם שוהים מעל שבעה ילדים תיהפך לחובה בתום תקופת הסתגלות של עד שלוש שנים. מדובר בשינוי מההצעה הקודמת, בה לא היה אמור להיות חיוב גורף להציב מצלמות.



עוד סוכם, כפי שהיה במתווה הקודם, שהחוק יקבע כי המדינה תתמרץ מעונות יום ופעוטונים שיציבו מצלמות בשטחיהן באופן וולונטרי באמצעות מתן סבסוד שייקבע על פי חלוקה לאשכולות במהלך תקופה של עד שלוש שנים, כאשר אורך התקופה ייקבע בדיוני הוועדה לזכויות הילד. לאחר תקופת הסתגלות זו, הצבת המצלמות תחויב על פי חוק ובאופן גורף, למעט במסגרות הפועלות בבתים פרטיים או במסגרות שבהן יותר מ-80% מההורים אינם מסכימים להצבת המצלמות.



לפי הצעת החוק, יבדקו את התיעוד שיוקלט במצלמות רק במקרה של חשד סביר לביצוע עבירה, ועל פי בקשה של רשויות החוק. כמו כן, התיעוד ייעשה במעגל סגור במשך 24 שעות ביממה. המתווה החדש קיבל רוח גבית גם מלשכת עורכי הדין התומכת בו ופרסמה נייר עמדה בנושא שהופץ לחברי הוועדה הבוקר.



ח"כ שאשא ביטון כולנו), התייחסה לכך ואמרה כי "זהו מאבק קשה על התודעה שאנו מנהלים בנחישות וברגישות בשנים האחרונות, אשר מהווה מהלך משלים לחוק הפיקוח על מעונות היום שאושר סופית לאחרונה. אני שמחה ומודה לשרת המשפטים על כך שהייתה קשובה לזעקות הציבור והארגונים והתגייסה לטובת המשימה החשובה ביותר כרגע - השמירה על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות במדינת ישראל, כמו גם ההגנה על שמן הטוב של הגננות והסייעות במקרים בהם מדובר בתלונות שווא. זאת, תוך שמירה על האיזון העדין שבין חובתנו כחברה להגן על חסרי הישע לבין הצורך להגן על הפרטיות".



כזכור, לפני שבוע אושר חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ועם החיוב של הצבת המצלמות במעונות היום, תינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד שלוש לא יהיו מופקרים עוד. הצעת חוק הפיקוח אושרה במליאה עם 56 חברי כנסת שהצביעו בעד, 0 מתנגדים ו-1 נמנע. מדובר בחוק אליו מוזגו הצעות חוק פרטיות שיזמו ח"כ שאשא ביטון (כולנו), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). במהלך פגרת הקיץ של הכנסת התקיימו דיונים רבים בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ שאשא ביטון, כדי להביא לאישור החוק כבר עם פתיחת מושב כנס החורף. החוק יסדיר לראשונה את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על מעונות היום, במיוחד לאור מקרי ההתעללות הרבים שנחשפו בחודשים האחרונים.