בחודשים האחרונים החינוך בגיל לידה עד שלוש מקבל סוף סוף את ההכרה בחשיבותו - לפני שבועיים אושר חוק הפיקוח בכנסת בקריאה שנייה ושלישית לאחר שנים של הפקרות ובשבוע שעבר הוכרז באופן רשמי הצוות שיאייש את המועצה לגיל הרך, שתשמש גוף ממלכתי שיופקד על מדיניות לאומית כוללת לגיל הרך. כעת, הגיע תורו של חוק הצבת המצלמות במעונות היום.



שבוע לאחר שהובהר כי חוק המצלמות במעונות היום ובפעוטונים בהם שוהים מעל שבעה ילדים ייהפך לחובה בתום תקופת הסתגלות של עד שלוש שנים, היום (שני) הוא אושר בוועדה לזכויות הילד להצבעה בקריאה ראשונה. על פי המתווה שסוכם, החוק יקבע כי המדינה תתמרץ מעונות יום ופעוטונים שיציבו מצלמות בשטחיהן באופן וולונטרי באמצעות מתן סבסוד שייקבע עפ"י חלוקה לאשכולות במהלך תקופה של עד שלוש שנים. לאחר תקופת הסתגלות זו, הצבת המצלמות תחויב עפ"י חוק ובאופן גורף, למעט במסגרות הפועלות במקום המשמש למגורים או במסגרות שבהן יותר מ-80% מההורים אינם מסכימים לכך.



הצעת החוק, שהוגשה לפני כשנתיים ע"י ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, קובעת כי יעשה שימוש בתיעוד שיוקלט במצלמות רק במקרה של חשד סביר לביצוע עבירה ועל פי בקשה של רשויות החוק. התיעוד ייעשה במעגל סגור ויתבצע 24 שעות ביממה. ח"כ שאשא ביטון אמרה לאחר ההצבעה בוועדה כי "זהו מאבק קשה על התודעה שאנו מנהלים בנחישות וברגישות בשנים האחרונות, אשר מהווה מהלך משלים לחוק הפיקוח על מעונות היום שאושר סופית לאחרונה. אני שמחה ומודה לשרת המשפטים על כך שהייתה קשובה לזעקות הציבור והארגונים והתגייסה לטובת המשימה החשובה ביותר כרגע - השמירה על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות במדינת ישראל, כמו גם ההגנה על שמן הטוב של הגננות והסייעות במקרים בהם מדובר בתלונות שווא. זאת, תוך שמירה על האיזון העדין שבין חובתנו כחברה להגן על חסרי הישע לבין הצורך להגן על הפרטיות".



"חוק המצלמות הוא חלק קטן ממערך גדול"


ליאת גלנץ, רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, אנו - עושים שינוי, התייחסה לכך ואמרה כי "צריך להבין שחוק המצלמות הוא חלק קטן ממערך גדול - שאפנו לחוק הפיקוח שהוא יעשה את השינוי האמיתי לכלל המסגרות בישראל. חוק המצלמות הוא חלק קטן ממשהו גדול, זה משמח אותנו אבל צריכים לא להתפשר על ההון אנושי במסגרות, זה הדבר ההכרחי. מצלמה היא טובה כדי לשמש כראיות נסיבתיות כמו במקרה של יסמין וינטה ז"ל, אבל היא רק הגיבוי לא הדבר העיקרי".



מהמועצה לשלום הילד: נמסר כי "הצעת החוק החשובה של חה"כ שאשא ביטון בנושא התקנת מצלמות במסגרות לגיל הרך שאושרה היום לקריאה ראשונה היא הצעה משלימה לחוק הפיקוח על מעונות היום והיא תתן הגנה נחוצה ומשמעותית לפעוטות. עם זאת, ולמרות חשיבותה של ההצעה, נוכח התעקשות הממשלה, נקבע כי יותקנו מצלמות שיתעדו את הפעילות במעון בהקלטת וידאו בלבד אך ללא קול. רק לאחרונה נחשפנו בכלי התקשורת, יותר מפעם אחת, לחשד להתעללות נפשית קיצונית שהתבטאה בשיח אלים ומשפיל כלפי פעוטות. אלמלא הייתה הקלטה של קול ייתכן ועד היום אותם פעוטות היו חיים באימה ובסיוט מתמשך. התעללות נפשית לא משאירה סימן כחול או חבורה ולכן קשה הרבה יותר לאתר או להוכיח אותה, וזאת למרות שהיא עלולה להשאיר צלקת קשה יותר בנפשו של הילד".



עוד נמסר מהמועצה לשלום הילד כי "בנוסף, הוחרגו משפחתונים הפועלים בתוך בתי מגורים, גם כאן נוכח התעקשות משרד המשפטים. בדיון דרשנו כי החוק יחול גם במקרים בהם פעילות המעון מתקיימת בסלון ביתה של המטפלת כל עוד הפעוטות נמצאים שם. ישנן מסגרות רבות הפועלות בבתי מגורים וזאת במיוחד בגילאי לידה עד שלוש ולכן אנו סבורים כי זה מחויב המציאות שהחוק יחול גם בהן לצורך פרישת מעטפת הגנה רחבה על פעוטות".