בתקופה בה עובדי הוראה רבים חוששים להביע את קולם הפוליטי בין כתלי בתי הספר, בחר התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאסא) בצעד שיכול להיחשב כאמיץ. במסגרת רפורמה בשיעורי האזרחות שהוא החל השנה, בשיתוף עם משרד החינוך, בית הספר מאפשר לתלמידי כיתות י"ב לחקור ולחוות בעצמם סוגיות אזרחיות שונות ממקור ראשון, כשבמסגרת התוכנית, מצטרפים התלמידים למגוון עמותות בארץ, אשר מעצבות את סדר היום הציבורי.



התלמידים חולקו לקבוצות והם נפגשים במהלך השנה עם נציגי העמותות השונות ומשתתפים בפרויקט בו העמותות עוסקות, כאשר הם גם יוזמים פרויקטים לקידום מטרות העמותות. בין העמותות המשתפות פעולה עם הפרויקט נמנות האגודה לזכויות האזרח, המשמר החברתי, התנועה לאיכות השלטון, ועדת השקיפות בכנסת, לובי 99, שדולת הנשים, מבוי סתום והמרכז להעצמת האזרח.



איילת גנאור, 18, אחת התלמידות המשתתפות בפרויקט, אמרה ל"מעריב-אונליין" כי "אני וכמה בנות חוקרות את עמותת 'מבוי סתום' העוזרת לנשים עגונות ומסורבות גט. הגענו לפגישה בעמותה ושמענו מה הם עושים ועל החשיבות של העבודה שלהם ודרך זה למדנו הרבה על הקשר בין דת ומדינה". גנאור מדגישה כי "לימודי האזרחות בצורה הזו הרבה יותר מעניינים, זה לא רק לשנן חומר, אלא אזרחות פעילה ודברים שבאמת יועילו לנו בהמשך".



לדברי מנהל התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות (יאסא) איתי בנוביץ': "בתום השנה, רוב התלמידים שישתתפו בפרויקט יהפכו לאזרחים מן השורה במדינת ישראל. כדי להפוך אותם לאזרחים טובים יותר אני חושב שלא די לפתור בחינת בגרות שהתשובות אליה נלמדו בעל פה, אלא יש לאפשר לתלמידים לחוות על בשרם את הנלמד בשיעורי אזרחות, בפרט דרך הגופים הפועלים בתחום זה".



יואב סימון, מורה לאזרחות בתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות וממובילי הפרויקט מסביר כי "חשיבותו של פרויקט חקר העמותות הוא בלמידה מחוץ לכותלי בית הספר באופן בלתי אמצעי על אופן פועלם של ארגוני החברה האזרחית, והבנת החשיבות של המושג 'מעורבות אזרחית' תוך כדי התנסות בפרויקט של אזרחות פעילה".