לאור צו המניעה שהוציא בשבוע שעבר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד עיצומי הסתדרות המורים, מבחני המיצ"ב אמורים להתקיים כמתוכנן מחר. ובכל זאת הורים רבים קוראים לבטל את המבחנים, מבקרים את מהימנותם, וחלקם אף מתכוונים למנוע מילדיהם לגשת לבחינות. יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, עו"ד אייל באום, פנה למשרד החינוך בבקשה לא להכריח תלמידים להיבחן בניגוד לעמדת הוריהם.



מבחני המיצ"ב מיועדים לבדוק באיזו מידה תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים עומדים בדרישות המצופות מהם על פי תוכנית הלימודים במקצועות הליבה. על מתכונת הבחינות נסב עימות ציבורי בעקבות ניסיונות לזיוף התוצאות על ידי מנהלי בתי ספר לפני כחודשיים וספקות לגבי מהימנותם.



מנהלי בתי הספר מרגישים שכבלו את ידיהם. מצד אחד משרד החינוך מחייב אותם לקיים את המבחנים ומנגד אינו מספק להם מענה ממשי להתמודדות עם המצב הבעייתי. יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים, דליה פרץ, הסבירה: "רוב המנהלים לא האמינו שיתקיימו בסופו של דבר בחינות המיצ"ב. בהרבה מקומות הורים הודיעו שהם מסרבים לשלוח את הילדים או מסרבים שהם יעשו את הבחינה והמנהלים לא יודעים איך הם אמורים לפעול במצב כזה".



פרץ מדגישה: "המנהלים לא יודעים מה הם אמורים לעשות במצב כזה - לתת לילד להיבחן או לא, והאם זה חוקי או לא לתת לתלמידים להיבחן בניגוד לעמדת הוריהם?". מנהלת אחרת שיתפה בחששותיה לקראת בחינות המיצ"ב: "נוצר בלבול גדול מאוד, אנחנו לא יודעים כמה ילדים יגיעו וכמה ייעדרו ואיזה


ממוצע ציונים יהיה בעקבות זאת. זה סוג של חוסר הגינות כי אתה לא יודע איך להתנהל ואתה לא יודע עד כמה המבחן יציג את התמונה הנכונה".



ממשרד החינוך נמסר כי המיצ"ב מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות בית הספר ועל כן יתקיים כסדרו, כפי שקבע גם בית הדין לעבודה. נציגי המשרד הבהירו כי אין צידוק לצעדים נגד קיום המבחנים, בעיקר לנוכח החלטת המשרד שלא לפרסם את הציונים ברמה הבית־ספרית, כדי לאפשר למוסדות החינוך לימוד מעמיק לאור התוצאות וכן לאור החלטת המשרד להקים ועדה שתבחן מחדש את מודל המבחנים הללו.