לימודים מודולריים בשיתוף התעשייה והמעסיקים, שיתמקדו פחות בתיאוריה ויותר בעבודה המעשית, הם רק חלק מהשינויים בתוכנית הלימודים החדשה במכללות הטכנולוגיות, לאחר פיילוט מוצלח שנערך בשנה שעברה.



לפני כשנה הגיעו משרד האוצר, משרד העבודה ופורום המכללות הטכנולוגית לידי הבנות באשר לרפורמה במערך ההשכלה הטכנולוגית. הוצבו יעדים והוחלט להשקיע 200 מיליון שקל בשנה במכללות שיעמדו בקריטריונים שנקבעו, לצד השקעה נוספת בתשתיות ופיתוח בסך 225 מיליון שקל שיינתנו בארבע שנים.



בעקבות זאת הוקמה ועדת מומחים בין־מגזרית בתחום מכונות הרכב, בהובלת מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע), נציגי חברת מומנטום, המנסה לקדם את מקצועות הרכב, המעסיקים, נציגי חברות היבוא ומנהלי המכללות הטכנולוגיות. הוועדה בחנה את הדרישות ואת הצרכים של המעסיקים ושל שוק העבודה המשתנה. היא עמדה על החשיבות בחיבור למעסיקים גם בזמן הלימודים, ובשל כך הוחלט לפתח מודלים לתוכנית לימודים שתשלב בין הלימודים העיוניים לאימונים המעשיים - בשיתוף המעסיקים.



התוכנית במסלול של טכנאי והנדסאי שונתה וכעת היא בהיקף של כ־ 1,700 שעות ועוד כ־ 300 שעות לפרויקט גמר או עבודה מעשית. בתום שנה א' תיערך בחינה ממלכתית, אך יהיה ניתן להמשיך לשנה ב' גם אם הסטודנט לא נבחן או לא עבר את הבחינה; בתום שנה ב' תיערך בחינה ממלכתית נוספת.



במסגרת התוכנית מיושם בין היתר מודל השותפות של חברת מומנטום, המנסה להפוך את מקצועות הרכב לתחום השכלה והכשרה מבוקש. לפי המודל, עשר חברות יבוא יאמצו תשע מכללות טכנולוגיות, ובהן מכללת סכנין ומכללת עתיד בחיפה ובבאר שבע, שקיבלו נגישות לתכנים עדכניים בתחום ולטכנולוגיה מתקדמת במרכזי השירות, ימי חשיפה לסטודנטים והרצאות העשרה. בשנה הקרובה תצטרף גם המכללה האקדמית תל־חי.



חגית אליאס, מנכ"לית ארגון מומנטום: ״ענף הרכב משתנה ללא הרף, פיתוחים טכנולוגיים ומערכות חדשות מצריכים מהעובדים בענף להיות מעודכנים כל הזמן. בשונה מהתעשייה לאקדמיה לוקח יותר זמן לעדכן את תכניות הלימוד וסביבת הלמידה. חברת מומנטום יחד עם יבואני הרכב פועלים לצמצם את הפער הקיים בין צרכי התעשייה לבין אופי הלימודים וההכשרה במוסדות הלימוד. מודל השותפות בענף הרכב הוא מודל חלוצי שאני מקווה שישוכפל ויורחב לענפים נוספים״.