שנת הלימודים בפתח, ובעוד חלק מהתלמידים כבר החלו בהכנות לקראתה, הורים לילדים אלרגיים חוששים מבואה - בשל אי־הוודאות באשר לזהות המבוגר האחראי שיסייע לילדיהם במקרה של התקף אלרגיה. במשרד החינוך יש פתרון לילדי הגנים וכיתות א' וב', בדמות הסייעת הרפואית. לפי המשרד, כ־50 אלף ילדים סובלים מאלרגיות ברמות סיכון שונות. כ־3,000 מהם זכאים לסייעות.



לאחר שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שלחה מכתב לצוותים החינוכיים ובו קראה להם שלא לשתף פעולה עם צוותי ההדרכה מטעם משרד החינוך בנושא הטיפול בילדים האלרגיים, ההורים חוששים כי במקרה של התקף ייוותרו ילדיהם בלא מענה.



ורד ישראל, אמה של לידור, העולה לכיתה ג' וסובלת ממולטי־אלרגיה (לחלב, לבוטנים, לשומשום ועוד), חוששת מ־1 בספטמבר, אז לראשונה תהיה בתה ללא סייעת. "הסייעת ליוותה אותה מדי יום. זה נתן לי ביטחון, לדעת שיש מישהו ששומר עליה. לא מעניין אותי החיכוך בין המורים למשרד החינוך, זה לא צריך לבוא על חשבון הילדים שלנו. חשוב לי שיהיה מי שיציל את הילדה שלי בזמן אמת. אם לא יימצא פתרון, לא אשלח אותה לבית הספר", אמרה.



נעמה קציר שמואלי, יו"ר עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, אמרה: "בהיותנו הורים אנחנו חייבים לדעת שיש מי שיזריק לילדים שלנו בשנייה שצריך. במאות בתי ספר היו אמורות להתקיים הדרכות, אולם הן בוטלו. נמאס לנו לנהל מלחמה על חיי ילדינו. אנחנו מותשים. לא נשלח את ילדינו לבית הספר בלי שנדע שיש מישהו שיכול להציל אותם".



חוזר המנכ"ל העוסק בהתנהלות מוסדות החינוך בכל הקשור לתלמידים הסובלים מאלרגיות למוצרי מזון, ערטילאי ואינו קובע מפורשות שהאחריות לטיפול בתלמיד במקרה הצורך מוטלת על המורה, אלא על "המבוגר" שיימצא ליד אותו תלמיד.



ממשרד החינוך נמסר: "המשרד פועל לתת מענה לכל הילדים בעלי האלרגיות במערכת החינוך, ולא רק לשלבי החינוך בגנים ובכיתות א' וב'. לאור זאת, בשנה החולפת הוא הכשיר בבתי הספר היסודיים יותר מ־400 צוותים. כמו כן, הוא נערך ליישם בשנה הקרובה את חוזר המנכ"ל המגדיר כיצד ליצור סביבה נקייה, ובתוך כך ייערך להכשיר את הצוותים בכל בתי הספר".



מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הוסיפה: "אנשי חינוך צריכים לעסוק במלאכת החינוך ולא ברפואה. מעמד המורים והגננות הולך ומידרדר לא רק בגלל השכר הנמוך, אלא בעיקר כיוון שמשרד החינוך - המעסיק של עובדי ההוראה - אינו נותן גיבוי ואינו מאפשר להם לעסוק בפדגוגיה. אני קוראת למדינה שתחזיר את אחיות בתי הספר ושתשאיר את הסייעות הרפואיות צמודות לילדים. על המדינה להפסיק להטיל על עובדות ההוראה ועובדי ההוראה משימות שאינן חינוך. מי שמזלזלים בילדים הם אנשי האוצר, המתעלמים מהצורך האמיתי ומטאטאים את הנושא אל מתחת לשטיח".