פגיעה בשעות טיפול והוראה לתלמידי החינוך המיוחד, פחות ימי פעילות בחופשות וחוסר ב-350 כיתות לימוד, אלה הם רק חלק מהשיבושים הצפויים במערכת החינוך בעקבות המחסור בתקציב החינוך המיוחד, עליו מתריע היום (שני) משרד החינוך, כשלושה שבועות לפתיחת שנת הלימודים.



מדובר במחסור של כחצי מיליארד שקלים בתקציב החינוך המיוחד בגלל בין היתר, הגידול הטבעי בקרב תלמידים עם אוטיזם שאינו מתוקצב - נושא שפורסם ב"מעריב" בשבוע שעבר, אז התריעו גורמי חינוך בהם אלו"ט, שהגידול הביא לחוסר בכיתות. בנוסף, המחסור נובע מילדי חינוך מיוחד במוכר שאינו רשמי (בעיקר בפיקוח החרדי) שלא יקבלו את כל סל השעות לו הם זכאים ומחסור בסייעות רפואיות לילדים עם אלרגיות מסכנות חיים.



גורמי חינוך חוזרים ואומרים בשנים האחרונות כי שיעור הגידול בחינוך המיוחד גדול יותר מהגידול בחינוך הרגיל וכי על המערכת להתאים עצמה בהקדם לצרכי השטח. במשרד החינוך מודעים לפערים שנוצרים בשטח ומנסים להדביקם, אך לא תמיד הם עושים זאת בזמן כפי שניתן להבין מהמחסור הצפוי. לפי נתוני משרד החינוך יש צורך ב-350 כיתות לימוד חדשות עבור תלמידים עם אוטיזם. קצב הגידול טבעי בחינוך הרגיל בתש"פ עומד על 1.7% ואילו הגידול הטבעי בחינוך המיוחד עומד על 3.7%. במקביל, נרשם גידול של 17% של תלמידים עם אוטיזם, כאשר בארבע השנים האחרונות חל זינוק של 65% במספר התלמידים עם אוטיזם - מ-14,102 תלמידים, ל-22,135 תלמידים. בחינוך המיוחד החרדי הבעיה אף גדולה יותר וילד בחינוך המיוחד החרדי יקבל בשנת הלימודים הקרובה פחות מילד בחינוך הרגיל בשל הצורך ב-75 מיליון שקלים.



גם הילדים האלרגים, הסובלים מדי יום מאי התאמת המערכת לצרכיהם, נמצאים בסכנה אמיתית עם פתיחתה של שנת הלימודים. חוסר ב-70 מיליון שקלים עלול להביא למחסור בסייעות הרפואיות, המלוות את ילדי הגנים וכיתות א'-ב' עם אלרגיות מסכנות חיים וההורים, שגם ככה חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר והגנים, עלולים להחליט להשאירם בבית. במשרד החינוך מסבירים כי גם פה קיים גידול משמעותי במספר הילדים האלרגיים של עשרות אחוזים בשנה.



בתוך כך, בעקבות החשש למחסור בתקציב, ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך, הגיש רביזיה על דיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת, בבקשת משרדי האוצר והביטחון להעברת רבע מיליון שקלים, זאת עד לקבלת הבהרות ממשרדי האוצר והחינוך בעניין תקצוב התלמידים במערכת החינוך. ח"כ מרגי ייפגש עם מנכ"ל משרד החינוך ואמר כי "אין ספק שיש דברים שלא משחקים איתם, וביניהם תקציב הביטחון. לצד כך מסתבר שיש כאוס תקציבי מוחלט השנה במערכת החינוך. הסיבה היא שלצערנו כמות הילדים שהובחנו כאוטיסטים ועם בעיות נפשיות, גדלה ביותר מפי שניים מהגידול הכללי במערכת החינוך. אין לכך מענה תקציבי, במיוחד האמור הוא לעניין ילדים אוטיסטים".



עו"ד הדס ארנון-שרעבי מהאגף לקידום זכויות באלו"ט, התייחסה לכך ואמרה כי "גם השנה כמו כל שנה המערכת מופתעת מהגידול הצפוי והידוע במספר התלמידים עם אוטיזם ואין היערכות מספיקה. בשנת הלימודים הקרובה מספר התלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך יגדל בכ-3,000 תלמידים. המשמעות של זה היא תוספת 75 גני תקשורת, 90 כיתות תקשורת ועוד תשעה בתי ספר והיערכות למתן שירותי שילוב לעוד למעלה מ-900 תלמידים. כשמספרים אלו מצטרפים למחסור הגדול במסגרות ותקנים שכבר קיים במערכת והעדר תקצוב הולם, מגיעות לאלו"ט עוד ועוד פניות על בתי ספר המלאים בתלמידים עד אפס מקום, על כיתות החורגות מהתקן שקבע משרד החינוך בעצמו אשר משובצים בהם תשעה ואף עשרה תלמידים ועל מחסור כרוני בטיפולים פרא רפואיים. משרד החינוך לא נערך בהתאם ואלה התוצאות".



בעמותת יה"ל - העמותה לאלרגיות מזון, התייחסו לאיום לביטול הסייעות לילדים האלרגים ומסרו כי "למעלה מ-3,000 ילדים במערכת החינוך קיבלו התחייבות שלטונית ממשרד החינוך, התחייבות שלא ניתן לחזור ממנה, כי יוקצו עבורם סייעות רפואיות בשנה"ל הנוכחית. אנו סמוכים ובטוחים כי משרד החינוך ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ידעו לעשות כל מה שנדרש כדי לקיים את ההתחייבות הזו. אנו משוכנעים שגם משרד האוצר ידע לתעדף חיי אדם ושמירה עליהם לפני כל שיקול אחר ויאפשר לילדים האלרגים הצעירים לפתוח את שנה"ל".