הסתדרות המורים הכריזה סכסוך עבודה בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד. לטענת הסתדרות המורים "נוכח התעלמות משרד החינוך מדרישות הסתדרות המורים, הוגש היום סכסוך עבודה בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד. עד היום אין היערכות ראויה בבתי הספר ובגני הילדים. לא ניתן יד לדבר הזה, לעובדי ההוראה ולתלמידים מגיע יחס ראוי ותנאים הולמים. משרד החינוך פועל באופן חד צדדי ולא משתף אותנו בהחלטותיו". 
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה כי "ככל שאנחנו מתקרבים לפתיחת שנת הלימודים, ככה אנחנו מבינים כמה כאוס הולך להיות במערכת.  אני באה מהשטח ורואה את המצב. אי אפשר לצפות מעובדי הוראה שלמדו ארבע שנים חינוך רגיל ולא התמקצעו בנושא, לעבור קורס מזורז שיהפוך אותם מוכשרים בחינוך מיוחד. הנבואה אמנם ניתנה לשוטים, אך אני צופה בלגן גדול בשנה הבאה ומי שיפגע אלו הילדים של כולנו, שלא יקבלו שירותים פרא רפואיים, כגון קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסטים, יועצות ופסיכולוגים, שכבר היום נמצאים במחסור אדיר.  המשרד לא פעל יחד איתנו ולכן אנחנו מכריזים היום על סכסוך עבודה". 

שר החינוך הרב רפי פרץ אמר בתגובה לדיון בוועדת החינוך של הכנסת בנושא כי ״משרד האוצר לא יכול לשבת בחיבוק ידיים מול המשבר המתחולל החינוך המיוחד - אלפי תלמידים לא מקבלים את הצרכים להם הם זקוקים. מנכ״ל משרדי שמואל אבואב וכל הדרג המקצועי של המשרד עמלים כבר שבועות על מנת למצוא פתרון, אך פתיחת השנה עלולה להשתבש אם התקציב לא יעבור. קורא לראש הממשלה להתערב בנידון, יש כאן תלמידים שזה חיים ומוות עבורם". 



מחסור של חצי מיליארד שקלים



משרד החינוך התריע בתחילת השבוע כי בגלל מחסור של כחצי מיליארד שקלים בתקציב החינוך המיוחד צפויים שיבושים במערכת החינוך עם פתיחת שנת הלימודים בחודש הבא. בעקבות זאת, ועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי קיימה הבוקר (רביעי) דיון מיוחד ובסיומו הודיעה כי היא קוראת לארגוני המורים וההורים להשבית את מערכת החינוך במחאה על המשבר בחינוך המיוחד.



נציג משרד החינוך, דודי מזרחי, התייחס לגידול המשמעותי במספר התלמידים בחינוך המיוחד והסביר כי למרות שהמדינה הקצתה 360 מיליון שקלים לכך, קיים פער של 350 מיליוני שקלים נוספים. "השנה בניגוד לשנה הקודמת", הסביר מזרחי, מנהל אגף התקציבים במשרד החינוך, "בגלל שנקלענו למערכת בחירות בחודש אוגוסט ואנחנו בממשלת מעבר, התקציב אינו משקף את תש"ף. השנה, בניגוד לשנים עברו, אין באפשרותנו לאשר כל דבר שנוגע לתקציב 2020. אם אנחנו נצטרך לפתור את הבעיה מהמקורות הקיימים נאלץ להפחית את רמת השירות לכלל מערכת החינוך ואנחנו לא רוצים לעשות את זה". מזרחי התייחס לסייעות הרפואיות המלוות את הילדים האלרגיים ואמר כי משרד הבריאות לא מעביר את חלקו כפי שסוכם ולדבריו, לפני שמונה שנים היקף ההוצאה עבור סייעות רפואיות עמד על חמישה מיליון שקלים ואילו הצפי לשנת תש"ף עומד על כ-300 מיליון שקלים.



עו"ד הדס ארנון-שרעבי מאלו"ט, התייחסה לדברים ואמרה כי "תמוה ששר החינוך ומנכ"ל משרדו אפילו לא טרחו להגיע לדיון החירום. לא יתכן שתלמידים עם אוטיזם בחינוך המיוחד ובשילוב ייפגעו בגלל משחקי כוחות בין משרד החינוך לאוצר וחוסר ההערכות של המערכת. הגידול במספר התלמידים היה ידוע וצפוי ואלו"ט מתריעה על כך כבר שנים. אלו"ט רואה במצב משבר לאומי, וקוראת לממשלה כולה להתכנס ולמצוא את מקורות המימון הנדרשים כדי להביא לפתרון המשבר ולאפשר לתלמידי החינוך המיוחד והשילוב לפתוח את השנה כסדרה".



"התנהלות משרד החינוך בלתי מקצועית"


עו"ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים: "הגידול הוא לא רק בגידול טבעי, אלא גם בייאוש של הצוותים מהילדים והשילוב. בכל מקרה, יש השבתה למאות ילדים בחינוך המיוחד בכל תחילת שנה. ההתנהלות של המשרד שנוקט במדיניות של דום שתיקה היא בלתי נסבלת ובלתי מקצועית. ממשלת מעבר היא לא הפתעה וגם ספטמבר הוא לא הפתעה. אנחנו קוראים לפרק את אגף החינוך המיוחד ולהכליל את ילדי החינוך המיוחד תחת החינוך הרגיל".



ח''כ אורלי פרומן (כחול לבן) אמרה כי "הגידול במספר ילדי החינוך המיוחד לא הגיע בהפתעה. המשבר בתחום הוא תוצאה ישירה של חוסר תכנון במשרדי החינוך והאוצר. התוצאה היא התנגשויות ערב פתיחת שנת הלימודים בין ההורים לבין מערכות החינוך המקומיות. שבועיים לפני פתיחת השנה, אנו מצויים מול שוקת שבורה כאשר הממשלה לא לוקחת אחריות על כל ילדי החינוך המיוחד, ללא הבחנה בין ילדי המוכש''ר או המוכר. הממשלה נכשלת בניהול שיתופי הפעולה בין המשרדים השונים ומערכת החינוך מאבדת את אמון הציבור. אני קוראת לראש הממשלה ולשר החינוך להפסיק לטלטל את מערכת החינוך ולהתערב באופן מיידי ליצירת פיתרון הולם וראוי".



ח"כ יעקב מרגי סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה רואה בחומרה את אי התערבות משרד האוצר בנושא המשבר בחינוך המיוחד, תוך שמשרד האוצר בוחר לעמוד ולהשקיף כצופה מן הצד על משבר תקציבי זה. הוועדה רואה בחומרה את התעלמות משרד הבריאות מתקצוב הסייעות ע"פ מחויבותו בהחלטת הממשלה, לא יתכן שבמקביל משרד הבריאות ממשיך לאשר סייעות לתלמידים על שאינו מעביר את חלקו בתקצובן. לאור זאת ובהעדר פתרון אני קורא לכלל הארגונים: הסתדרות המורים וארגון ההורים לשלב ידיים ולהשבית את מערכת החינוך הכללי, ולא לפתוח את שנת הלימודים לכלל תלמידי מערכת החינוך".