שבועיים לא פשוטים עברו על יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים. שבועיים בהם היא הכריזה על סכסוך עבודה בנושאים שרבים הגדירו כשוליים והעוסקים בעובדי ההוראה הוותיקים שממילא כבר נהנים מתנאים טובים יותר מאשר המורים החדשים, שמערכת החינוך משוועת לבואם ובעיקר להגעת כוח אדם איכותי, שלא יגיע כנראה אם תנאי העבודה יישארו כפי שהם כעת.



הנושאים שעמדו במחלוקת ועליהם הכריזה הסתדרות המורים את סכסוך העבודה עסקו בחישוב ימי המחלה והפנסיה, יישום רפורמת החינוך המיוחד והמורות הנודדות - סעיף העוסק לכאורה ב-6,000 מורות בלבד וגם מספר זה, אומרים גורמים באוצר נמוך הרבה יותר. הנושא החשוב ביותר שלא עמד על הפרק הוא חידוש הסכם השכר "אופק חדש", שהסתיים בסוף חודש יוני, אך בשל ממשלת המעבר, לא ניתן כרגע לחדשו וכוחה והצלחתה של בן דויד יקבעו עם כניסתה של ממשלה חדשה והמשך הדיונים שיעסקו בו ויקבעו את עתידם של כ-115 אלף עובדי ההוראה החברים בארגון.



מה השיגה הסתדרות המורים?



ימי מחלה - על פי ההסכם יופחת לעובדי ההוראה רק יום אחד בגין כל יום מחלה ולא 1.4 כפי שהיה נהוג עד עתה. בנוסף, יינתן פיצוי לכל גמלאי שפרש החל משנת 1986 סכום חד פעמי בגובה 2,000 שקלים כפיצוי על הפחתת ימי מחלה בגלל החישוב השגוי לטענת ההסתדרות, ותוקם קרן ימי מחלה שתעניק מימון לעובדי הוראה שימי המחלה שלהם הסתיימו כתוצאה מהחישוב הקודם.



הדרישות העוסקות בפנסיה - חישוב הפנסיה יחושב כנגזרת של השכר האחרון, על פי ההסכם 80% מהשכר האחרון ישולמו לגמלאים ועוד 0.45% על כל שנה מאז החלת רפורמת "אופק חדש". הסדר זה יחול על כ-55 אלף גמלאים. ביתר הדרישות, העוסקות במורות הנודדות ובהחלת רפורמת החינוך המיוחד, הצדדים הגיעו להבנות אך יצטרכו לבחון את הדברים לאורך זמן. ההסכם נאמד בכ-170 מיליון שקלים שיועברו בהדרגה במשך ארבע שנים לטובת תשלום דמי הפנסיה ופדיון ימי המחלה של המורים.



נערכת לאתגר הבא. בן דויד. צילום: אבשלום ששוני



דיוני המו"מ התקיימו באווירה טובה


לאורך כל התקופה בה התקיימו הדיונים, גורמים שישבו בשולחן המו"מ מבהירים כי האווירה הייתה חיובית וגם כשהיו חילוקי דעות על סעיפים שבאוצר אף כינו כמשונים, עדיין הנציגים ראו התקדמות והאמינו שיגיעו להבנות לפני פתיחת שנת הלימודים. לטענתם, לחץ הזמן שנגרם בשל השופטת אסנת רובוביץ-ברכש מבית הדין לעבודה, שקראה לצדדים לקיים דיונים אינטנסיביים עד יום שישי בבוקר, הצליח להביא לקידום ההבנות. "ב-24 השעות האחרונות הייתה התקדמות משמעותית שבאמצעותה הצלחנו להגיע לעמק השווה", אמרו גורמים שהיו שותפים בדיונים והסבירו זאת בשל "לחץ הזמן והדד ליין".


ינואר 20' יפתח הסכם השכר "אופק חדש".



באוצר מבהירים כי למרות שהגיעו להבנות הם היו מעדיפים שהכסף ינותב למקומות אחרים במערכת החינוך, הזקוקים לו יותר מאשר גמלאי הסתדרות המורים. "היינו מעדיפים שבמקום שהכסף הזה ילך לפנסיונרים, ילך לאיפה שיש בעיות אמיתיות במערכת החינוך, אבל לפעמים לא מקבלים את כל מה שרוצים. קיבלנו תקופה של שקט תעשייתי ונוכל להיערך להסכם הבא".



אותם הגורמים מתייחסים כאמור לבעיה המרכזית של מערכת החינוך והסתדרות המורים בפרט - שכר מורים מתחילים. בארגון המורים המצב טוב יותר משום שנחתם הסכם בנוגע לשכר המורים החדשים בדצמבר 17', בו נקבע כי שכרם יעודכן ויעמוד על כ-8,000 שקלים לחודש, בעוד שמורי הסתדרות המורים המלמדים בבתי הספר היסודיים מרוויחים כ-2,000 שקלים פחות.



מחר, היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים, המורים החברים בהסתדרות המורים אומנם ישובו ללמד, אך מרביתם לא יראו כל שינוי בשכרם ויאלצו להמשיך לחכות להסכם השכר החדש, שיוכל להיפתח למו"מ רק בעוד ארבעה חודשים בינואר 20'. עד אז הם ימשיכו להרוויח מעט, אך לאור ההישגים הלא מבוטלים של בן דויד בחתימה על ההסכם הנוכחי, ולאור התמיכה הרבה לה נדמה כי היא זוכה בקרב המורים, יהיה מעניין לראות לאן היא תוביל את חברי הארגון בשנים הקרובות.