לרווחת רבים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך רפי פרץ, נפתחה שנת הלימודיםכמעט ללא בעיות, לאחר שבועיים סוערים שבהם איימו ארגוני המורים להשבית את פתיחתה. אף על פי שברגע האחרון הגיעו נציגי הסתדרות המורים ונציגי משרדי החינוך והאוצר להבנות, עדיין צפויות לשר החינוך, אם ימשיך בתפקידו לאחר הבחירות, בעיות רבות הטעונות פתרון.



ראשית, חידוש הסכם שכר "אופק חדש" עם הסתדרות המורים. במסגרת ההבנות שהתקבלו במו"מ עם הארגון, חלה עליו חובת "שקט תעשייתי" עד 31 בדצמבר. לאחר מכן יוכל לשוב ולאיים בשביתה אם לא יגובשו הסכמים בנושא השכר. בניגוד לסכסוכי העבודה שעליהם הכריזה בחודש האחרון מזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד, פה מדובר בבעיה הנוגעת לרבים, בעיקר למורים החדשים, ומכאן גם למורים לעתיד השוקלים אם להיכנס למערכת החינוך בשכר הנמוך המוצע להם כיום. בארגון המורים העל־יסודיים שכר מורה מתחיל עומד על כ־ 8,000 שקלים, בעוד שכר מורה מתחיל החבר בהסתדרות המורים ומלמד בבתי הספר היסודיים נמוך בכ־ 2,000 שקלים. בן דויד תצטרך לכל הפחות להגיע לשכר זהה לזה של ארגון המורים כדי להשיג הצלחה במאבק, ולשרי החינוך והאוצר צפוי מאבק לא פשוט בנושא.



סוגיה נוספת היא מעבר מעונות היום לאחריות משרד החינוך. לפני חודשיים, בהשפעת מחאות ההורים שדרשו להטיל פיקוח על מסגרות החינוך לגיל הרך, בעקבות חשיפת מקרי התעללויות בילדים בידי אנשי צוותים חינוכיים, הכריז ראש הממשלה כי נושא החינוך לגיל הרך יעבור לתחום אחריותו של משרד החינוך ולא יישאר עוד בסמכות משרד הרווחה. "נעביר את תפעול מעונות היום למשרד החינוך. זה צעד מתבקש, דיברנו על זה אתמול בממשלה וקיבלנו היום החלטה", אמר נתניהו. זוהי בשורה חשובה להורים ולילדיהם המשוועים לאחריות המדינה למסגרות החינוך מגיל יום עד 3, אך בינתיים לחוק הפיקוח, שהיה אמור להיכנס לתוקף השנה, עוד לא אושרו התקנות הנדרשות ולא נמצא התקציב להפעלתו, הנאמד ביותר מ־7 מיליארד שקל.



בעיה נוספת: במסגרת הרפורמה בחינוך המיוחד, שהחלה כפיילוט בשנה שעברה במחוז הצפון בלבד, נתונה להורים האפשרות שילדיהם הלומדים כיום בחינוך המיוחד ילמדו בשילוב עם החינוך הרגיל. לכאורה זוהי רפורמה המעודדת קבלה של האחר וניסיון לשילוב אמיתי של הילדים החריגים, אלא שהמורים שהשתתפו בפיילוט התלוננו על עומס עבודה ובירוקרטיה. אנשי חינוך מתריעים כי המורים לא עברו הכשרות מתאימות ולכן לא יידעו כיצד להתמודד עם ילדי חינוך מיוחד שישתלבו בכיתה רגילה, שממילא עמוסה בתלמידים. לטענתם, ייפגעו מכך התלמידים, הן מהחינוך המיוחד והן מהרגיל. השר החדש יצטרך להחליט אם הוא להתייחס לנורות האזהרה שמדליקים אנשי החינוך ולדחות את הרפורמה, או לדבוק בה, חרף הביקורות.