טרם חזרו לשגרה: לאחר יום אחד בבית, השגרה שבה אתמול לתלמידים ולהוריהם במרכז הארץ, בעקבות הנחיות פיקוד העורף, שאישר קיום לימודים באזורי גוש דן והירקון. אולם תלמידי עוטף עזה, לכיש, מערב ומרכז הנגב ודרום השפלה נותרו בבתיהם, ממתינים לראות אם המערכה הצבאית תימשך או תגיע לסיומה.
 
יאן אמזלג, תלמיד כיתה י"א במקיף עירוני א' באשקלון, מספר בשיחה עם "מעריב", בין אזעקה אחת לשנייה, כי היה בוקר קשה. "התעוררנו לאזעקות, אבל אנחנו מתורגלים בזה. אין לנו שיעורי בית לעת עתה, אבל אני מאמין שאם המצב יימשך, ייתנו לנו לתרגל בבית".
 
אמזלג, מדריך בנוער "לתת" בעיר, מנסה גם בימים לחוצים אלה לסייע לחניכיו. "הם חוששים ושולחים לי הודעות שקשה להם, אבל יחד עם המדריך שאיתי, אנחנו מרגיעים אותם, תומכים בהם, מוודאים שהם יודעים מה לעשות. באופן אישי, אני לא דואג כי אני רגיל למצב, שומר על קור רוח וסומך על כיפת ברזל ועל הצבא שלנו, אבל יש לי הרבה חברים שמרגישים את הלחץ. 
 

"אני מנסה להיות חזק בשביל אלה שפחות חזקים. כל המשפחה ביחד בבית, דואגים זה לזה כשיש אזעקה, תופסים את הכלב, האחים הקטנים, רצים לממ"ד ומחכים". חברתו לכיתה ליאור חן מספרת ש"המצב קשה. יש הרבה אזעקות, אבל מתמודדים. אנחנו גרים בבניין שהוא יחסית ישן. קצת מפחיד, אבל התרגלתי לזה".
 
חן היא מדריכה בתנועת הצופים, שמסייעת בימים אלה לחניכיה תושבי אשקלון באמצעות פעילות יומית במקלטים ברחבי העיר. "המדריכים מעבירים להם כל יום פעילויות במקלטים, שלא ירגישו לבד, שיהיה להם כיף ושלהורים שלהם יהיה נוח יותר. אנחנו עושים את זה מאז צוק איתן".
 
הפעילויות מתחילות מוקדם בבוקר, בשעה 7:30, ונמשכות עד 15:00, כך שהורים שעובדים במקומות עבודה חיוניים יכולים להשאיר את ילדיהם במקלטים. גם הורים שמחפשים איך להעביר לילדיהם את הזמן, מוצאים בפעילויות סיוע לא קטן. "משמח אותנו שגם בתקופה כזו אנחנו עושים להם טוב", מסכמת חן.
 
לי כהן ישע, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר "נופי הבשור" במועצה אזורית אשכול, מוסיפה: "היו אצלנו הרבה אזעקות, קמנו מבומים ממש מוקדם, בחמש בבוקר, אחרי שהלילה היה שקט, אבל היה את הלחץ אם יקרה משהו. אנחנו לא לומדים ונהיה משעמם, אי אפשר לצאת מהאזור".
 
כהן, אחת מקבוצת תלמידות הפעילות בחשבון האינסטגרם "עוטף עזה", מספרת כי היא וחברותיה מקבלות פניות רבות של תלמידים החוששים מהמצב. "אנחנו כותבות שגם אנחנו גם בסך הכל נערות, לא גורם מקצועי, וממליצות לכולם להישאר ליד מרחבים מוגנים".