אין מענה ל־600 תלמידים חולים: ישיבת ועדת החינוך של הכנסת שהתקיימה אתמול עסקה בעיקרה בכ־600 תלמידים, בכל שכבות הגיל, אשר סובלים ממחלות שונות, שבשגרה לומדים מבתיהם או מבתי החולים שבהם הם מאושפזים, ואינם לומדים בימים אלה.

לאחר התפרצות מגיפת הקורונה בישראל, הילדים נשארו ללא מסגרת מטעם הזכייניות אשר מפעילות תוכניות המותאמות לאותם ילדים. נלה דוידוב, אם לשני ילדים חולים, סיפרה בוועדה שילדיה נותרו ללא מענה חינוכי המותאם לצורכיהם: "כתבתי כבר לפני כמה שבועות לגורמים במשרד החינוך, אך לא קיבלתי תשובה מאף אחד. אנחנו לא יודעים מה מגיע לנו. המורים רוצים לחזור לעבודה והתלמידים צריכים לחזור ללמוד, אך המסלול הזה הלך לאיבוד".

מנהלת של אחת הזכיינית המרכזיות המפעילות את התוכניות המותאמות לתלמידים החולים, טענה כי הגיעו הנחיות סותרות ממשרדי הממשלה, אשר שיבשו את ההתנהלות השוטפת. ח"כ אורלי פרומן טענה בדיון: "הילדים החולים מוכים פעמיים - פעם כי הם חולים, ופעם שנייה, שבתקופה כל כך רגישה הם תלויים באוויר. מבחינתי הזכיין לא רלוונטי, כי מי שאחראי על חוק חינוך חובה הוא משרד החינוך". יו"ר הוועדה ח"כ ניצן הורוביץ, שחיזק את דבריה, ציין: "האחריות בעניין מוטלת על משרד החינוך".

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)

הוועדה עסקה גם בכך שמורים אשר הוצאו לחל"ת התלוננו גם על פגיעה בעבודתם וקיצוץ במשכורתם. "ישנם מורים שאם יוותרו על החל"ת ויחזרו ללמד שניים או שלושה תלמידים, לא יוכלו להגיע אפילו ל־50% מהשכר שלהם, שגם כך לא גבוה", אמרה מורה שהשתתפה בדיון.

באשר לנושא הלמידה המקוונת, ח"כ קרן ברק טענה כי החינוך המקוון אינו יעיל. ח"כ קטי שטרית הגנה דווקא על המורים, וקראה להורים: "אל תנסו לחפש בייביסיטר לקיץ. המורים עובדים קשה מאוד. שיתכבדו שר החינוך ומנכ"ל משרדו ויישבו עם נציגי המורים לפתור את הבעיה".

ח"כ הורוביץ תמך בדבריה של שטרית והוסיף: "מקצוע ההוראה הוא אחד המקצועות השוחקים. המורים משתכרים שכר נמוך, ואני נגד הדרישה מהמורים לתת 'על חשבונם'. המורים הם ציבור מסור, שאם משתפים אותו הוא כן מתגייס, ואין לצפות שיעבדו בניגוד להסכמים או ללא תמורה. המשא ומתן צריך להיעשות מתוך כבוד למורים, והם זכאים לשכר מלא על השלמת ימים בחופש הגדול".

ועדת החינוך אמורה לקיים מחר דיון עם יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ונציגים ממשרדי האוצר והחינוך, בסוגיית הלמידה מרחוק ושכר המורים. יו"ר הוועדה הורוביץ קרא למשרד החינוך לשבת עם המורים ולהגיע איתם לסיכום בסוגיות שעל הפרק.