בין השר להשכלה גבוהה ומשאבי מים זאב אלקין (הליכוד) לראשי האוניברסיטאות הגדולות פרץ עימות שנדמה והגיע לטונים ועניינים אישיים, כאשר נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת אמר: 'איבדתי כל אמון בשר אלקין'. השר שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על העימות, וטען כי "אם יש ראשי מוסדות כמו נשיא אוניברסיטת ת"א, שמוכנים לקחת סטודנטים כבני ערובה, למרוח אותם שבועיים בחוסר ודאות, לטעון שלא צריך לקבל את הנחיות משרד הבריאות והכול בגלל ויכוח אם לאוניברסיטת אריאל יהיה נציג - זה מאוד עצוב. אם זה מה שמנחה את נשיא אוניברסיטת ת"א, שהוא מוכן לשחק בגורל הסטודנטים במוסד שלו - זה עצוב".

יוכפז: בוקר טוב השר אלקין, 33 מנדטים לפי הסקר האחרון. איפה הבעיה?
"לפי הסקר רק לפני שבוע ומשהו היו 40 מנדטים".

דוידוב: זה צריך להדאיג אותך אם זה ירד במהירות.
"כל מי שמסתכל בסקר ומנסה ללמוד משהו בד"כ נכשל, לטוב ולרע. גם כשהיו לנו 40 לא התלהבתי וגם כשיש 33 אני לא חושב שזה נתון".

יוכפז: חוסר שביעות הרצון מרה"מ ומהממשלה, אתה רואה את הגרפים יורדים כל הזמן.
"זה שיש כרגע משבר כלכלי ויש ציבור גדול שמצפה לפתרונות ולא כולם פתרונות קסם זה ברור. גם כשהיו 40 ומשהו מנדטים, מי ששוחח איתי די ניבאתי תופעה מהסוג הזה, כי בסוף יש כאן משהו אמיתי כלל עולמי, לא רק אצלנו".

יוכפז: לא מדויק, לא בטוח שבעולם התמיכה במנהיגים ירדה.
"רוצה לראות מה רמת הפופולריות של טראמפ?"

יוכפז: גרמניה, הולנד, מדינות שהצליחו להתגבר והכלכלה שלהם לא התמוטטה - יש שם הערכה כלפי המנהיגים.
"גם הכלכלה שלנו לא התמוטטה, והמדינות שהצליחו להתגבר על הגל הראשון - מצפה להן הגל השני. עד שלא ימצא חיסון התופעה של און-אוף, של התגברות ואח"כ דיכוי וירידה ועוד פעם התגברות, היא תופעה שתלווה אותנו".

ענת – אבל הפערים בין הגל הראשון למה שקורה עכשיו, הציבור מרגיש שאין מנהיגות.
"קודם כל כמי שעוקב אחרי הטיפול וגם הייתי חלק מהממשלה הקודמת, הייתי בין הקולות המעטים שלא נסחפו בזרם הפופוליזם והייתי סקפטי בצעדים מסוימים של הפתיחה, ולצערי לא התבדיתי. אבל בסופו של דבר כשאני מסתכל על מה שקורה עכשיו זה לא שונה מבחינת הניהול בצורה דרמטית מהגל הראשון. יש רק יותר ויכוחים בממשלה בגלל אופי מבנה הממשלה, שבנויה משתי מפלגות עם שליטה שוויונית בממשלה".

יוכפז: כחול לבן אשמים?
"אף אחד לא אשם, אני חושב שההחלטות שבסוף מתקבלות הן נכונות, גם אם יש לי ויכוח עם החלטה ספציפית כזו או אחרת. זה לא סוד שהתנגדתי מאוד להפסקת פעילות תנועות נוער ופעילות בלתי פורמלית, חשבתי שלא מוצדק כי חשבתי שזה לא נכון להשאיר ילדים ברחוב. בריאותית זה נזק הרבה יותר גדול מאשר לנהל אותם בתוך קפסולות".

ענת – כל כך הרבה תכניות כלכליות, זה מראה על אובדן שליטה.
"לא, זה לא אובדן שליטה, זה מערכת שמגיבה מהר. הדבר האחרון שנכון לעשות בכזה מצב דינמי של קורונה זה לבוא עם משהו ולהגיד 'רק זה ויתהפך העולם'. הרי המצב הכלכלי כל הזמן משתנה בהתאם למצב הבריאותי. גם בגל הראשון ההחלטות היו כמעט על בסיס יומי, גם אז היו אנשים שאמרו 'למה אתם לא עקביים? החלטתם משהו - תחכו שלושה שבועות', הממשלה ידעה לקבל החלטות מהר".

יוכפז: בחירות לא יהיו בקרוב?
"אני בכלל לא חסיד גדול, גם כשהיו מספרים של 40 אמרתי שאני לא רואה בחירות בקרוב ולא חושב שזה נכון - מהבחינה הזאת זה לא השתנה. בסוג המשבר בו אנחנו נמצאים הדבר האחרון שנכון ללכת אליו זה בחירות. אם היינו רוצים בחירות לא היינו מקימים את הממשלה, היו לנו 40 מנדטים".

יוכפז: גם אם בכחול לבן יתעקשו על תקציב דו שנתי?
"אני לא רואה תקציב דו שנתי מסיבה פשוטה, כל הדרג המקצועי - גם בנק ישראל, גם אגף התקציבים".

יוכפז: גנץ חושב שעושים לו תרגיל.
"אז לחפש פתרונות, אבל כל האנשים שלא מעורבים פוליטית, מומחים בכלכלה אומרים תקציב חד שנתי. אפילו יו"ר האופוזיציה שהיה שר אוצר אומר תקציב חד שנתי. אתה רואה שזה לא פוליטי, הרי האופוזיציה מחפשת איפה לתקוף את הממשלה. לכן, היחידים שאומרים תקציב דו שנתי זה גנץ וכחול לבן, כל אנשי המקצוע אומרים הפוך".

יוכפז: איך תבנו אמון?
"אני יודע שמתקיימות שיחות, אני לא עסוק בזה כרגע אבל אני מאוד מקווה שגם כחול לבן וגם גנץ, אומרים שכל אנשי המקצוע אומרים שכלכלית זה נכון - זה צריך להנחות אותו ולהיות השיקול העיקרי. מה נכון לכלכלת מדינת ישראל? ופה יש תמימות דעים בין כולם, אנשי מקצוע, שר אוצר, רה"מ שמבין דבר אחד או שניים בכלכלה  - במציאות הדינמית הזאת צריך ללכת לתקציב חד שנתי".

דוידוב: לפרק זמן מוגבל, ואם רוצים לתכנן?
"את לא יכולה לעשות תכנון יעיל בסיטואציה שמשתנה ברמה של שבועות, אפילו לא ברמה של חודשים. את לא יודעת לתכנן הכנסות, לא יודעת לאן הכלכלה הולכת, ולכן נכון ללכת במנות קטנות. באופן רגיל את צודקת, אבל לא במציאות דינמית".

יוכפז: העימות עם ראשי האוניברסיטאות הגדולות, זה מגיע לטונים ועניינים אישיים, נראה לא נעים.
"קודם כל זה לא מגיע לטונים אישיים".

יוכפז: נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' פורת אומר 'איבדתי כול אמון בשר אלקין'.
"שים לב מצד מי זה מגיע לטונים אישיים. אני חושב שנשיא אוניברסיטת תל אביב טועה לחלוטין, כל הקרב שהאוניברסיטאות ניהלו על גב הסטודנטים, בניסיון לחייב אותם לבוא לקמפוס בניגוד להנחיות משרד הבריאות היה קרב מיותר. בסוף זה נגמר כפי שהיה ברור שזה ייגמר".

יוכפז: זה הסיפור של אריאל והיחס שלך אליהם לעומת אריאל.
"יכול להיות שאתה צודק וזה נורא עצוב אם זה ככה. בגלל הוויכוח על נציג מאוניברסיטת אריאל בוועדה כן או לא".

ענת – הנציג נפסל.
"למעשה מה שאתה רומז אליו - יכול להיות שאתה צודק, כל ההתייצבות של מספר ראשי אוניברסיטאות כנגד הסטודנטים ומשרד הבריאות, הסחבת הזאת שנמשכה שבועיים באופן מיותר".

יוכפז: אני רוצה לחדד- האם סביב עניין אריאל התפתח העימות בינך ובין ראשי האוניברסיטאות שהגיע גם לשאלת הבחינות?
"אני חוזר ואומר, אם יש ראשי מוסדות כמו נשיא אוניברסיטת תל אביב, שמוכנים לקחת סטודנטים כבני ערובה, למרוח אותם שבועיים בחוסר ודאות, לטעון שלא צריך לקבל את הנחיות משרד הבריאות והכול בגלל ויכוח אם לאוניברסיטת אריאל יהיה נציג - זה מאוד עצוב. אם זה מה שמנחה את נשיא אוניברסיטת תל אביב, שהוא מוכן לשחק בגורל הסטודנטים במוסד שלו - עצוב".

דוידוב: תציע מועמד חדש?
"לא. אני פניתי לאוניברסיטת אריאל היות והמועמד הקודם הסיר את מועמדתו, כדי לעזור לאוניברסיטה לקבל נציג ולא להפוך לקרב אישי סביבו. אוניברסיטת אריאל הציגה שלושה מועמדים נוספים, את כולם העברנו ומחכים לתשובה. אם יפסלו גם אותם לכולנו יהיה ברור שזה לא התנגדות למועמד ספציפי אלא התנגדות עיקשת לכך שאוניברסיטת אריאל לא תהיה כמו כולם ולא יכול להיות לה נציג בוועדה. אם זו הגישה אנחנו לא מקבלים את זה".