תכנית נעל"ה היא תכנית חינוכית לאומית בפיקוח ובתקצוב משרד החינוך - המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, במסגרתה מערכת החינוך קולטת נוער יהודי מחו"ל ללימודי תיכון בארץ. בני הנוער מגיעים לישראל בכתה ט' או י', ללא משפחתם, ועם נחיתתם נקלטים ב-26 כפרי נוער ופנימיות חינוכיות ברחבי הארץ המשמשים להם לא רק כמקום לימודים אלא גם כבית חם ראשון בארץ.

בכפרי הנוער התלמידים מקבלים מעטפת חינוכית מלאה במימון משרד החינוך: לימודים, מגורים וכלכלה, חוגים, טיולים וחיי חברה, לצד אולפן ושעות לימוד עברית מוגברות. אחוז הזכאות לבגרות בקרב תלמידי תכנית נעל"ה גבוה ביחס לממוצע הארצי ועמד בשנה החולפת על 93%. 
זו השנה ה-29 לקיומה של התכנית, במסגרתה הגיעו לארץ לאורך השנים למעלה מ-18,0000 תלמידים. כ-90%  מתלמידי התכנית בוחרים להתאזרח ולקבוע בישראל את ביתם ועתידם. חלק מבני משפחתם אף עולים ארצה בעקבותיהם.

תלמידי מחזור ''כתר'' של תוכנית נעל''ה (צילום: דוברות משרד החינוך)
תלמידי מחזור ''כתר'' של תוכנית נעל''ה (צילום: דוברות משרד החינוך)

שר החינוך, יואב גלנט: ״משך כמעט שלושה עשורים מהווה תוכנית נעל״ה גשר ייחודי המחבר אלפים רבים של בני נוער יהודיים מכל רחבי העולם עם מדינת ישראל, אתריה, מורשתה וערכיה. הסימן המובהק ביותר להצלחתה של התוכנית ולתרומתה ניכר בשיעורם הגבוה של בני נעל״ה הנשארים לחיות בישראל כאזרחיה ואף מתגייסים לשירות צבאי משמעותי. אנו גאים להמשיך במימושה של התוכנית גם בתקופה מאתגרת זאת, ונוסיף להעמיד לרשות נעל״ה את מרב הכלים שיבטיחו את המשך הצלחתה״.

תלמידי מחזור ''כתר'' של תוכנית נעל''ה (צילום: דוברות משרד החינוך)
תלמידי מחזור ''כתר'' של תוכנית נעל''ה (צילום: דוברות משרד החינוך)

          
עם נחיתתם בארץ, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, התלמידים יכנסו לבידוד של 14 יום. הבידוד יתקיים במסגרות החינוך שבהם הם ילמדו, במבנים ייעודיים שהוכנו מראש לשם כך ותוך ליווי צמוד של צוותי החינוך. במינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך  אומרים כי כדי שהתלמידים יעבירו את ימי הבידוד באופן הקל והנעים ביותר, המבנים והחדרים אובזרו במחשבים, טלוויזיה, ספרים ומשחקים לצד מערכי למידה ואמצעי חיטוי והיגיינה. הארוחות יוגשו להם עד לפתח החדר. בתום הבידוד הם ישתלבו עם יתר התלמידים לפי כללי משרד הבריאות.