קבינט הקורונה דן הערב (ראשון) במתווה החזרה ללימודים בקפסולות של כיתות א'-ב', לפיו התלמידים ילמדו שלושה ימים בשבוע. רה"מ הסכים עם עמדת האוצר, לפיה למדינה אין יכולת לממן את המתווה. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שוחחה עם ענת דוידוב ב-103fm. "יושבים בקבינט אנשים מנותקים מהשטח שמכריזים על מתווים, ומי שצריך ליישם את זה הם המנהלים, המורים, הגננות ועובדי ההוראה, אבל לצערי לא תמיד אפשר ליישם את זה", אמרה והדגישה: "אם לא יהיו פתרונות, לצערנו נצטרך להשבית בפעם הראשונה גם את הגנים וגם את החינוך המיוחד"


האם כבר עודכנת מה מצפה לצוותי ההוראה, ולילדים? 
"לא. אנחנו מעודכנים בדיוק כמו כולם - בתקשורת. כל פעם אנחנו שומעים על מתווה אחר, ולצערנו זו התנהלות קלוקלת ולא נכונה. המנהלים של חוד החנית, עובדי ההוראה והגננות, היו צריכים להיות שותפים למתווים, אבל לצערנו זה לא קורה, ולכן שום מתווה הוא לא ישים. יושבים בקבינט אנשים מנותקים מהשטח שמכריזים על מתווים, ומי שצריך ליישם את זה הם המנהלים, המורים, הגננות ועובדי ההוראה, אבל לצערי לא תמיד אפשר ליישם את זה". 

כלומר, שר החינוך ומנכ"ל שלו הם מנותקים?
"הוקמו צוותים גם שלנו וגם של משרד החינוך, ובדיוק אני נמצאת בדרכי אליהם. למרות שהוקמו צוותים והצפנו את הבעיות דבר לא השתנה. בפגישה הראשונה העלנו את כל הסוגיות, גם של בתי הספר, גם של החינוך המיוחד, וגם של הגנים, אנחנו מחכים לתשובות, ואז שומעים בתקשורת שמדברים על מתווה אחר שבכלל לא דובר עליו".

אז בואי תגידי לנו מה הבעיות ומה הדרישות שלכם. הרי לפני כשבוע, אולי קצת יותר, את הכרזת על סכסוך עבודה. 
"קודם כל יש הנחיות של משרד הבריאות, וברור לכולם שצריך לפעול על פיהן. בתחילת השנה אמרנו שצריך קפסולות, אבל החליטו אחרת, ועכשיו רואים שאנחנו צודקים. הדבר השני הוא עניין של מיגון אנשי הוראה. שלוש מאות מיליון ניתנו לרשויות, חלק חילקו פחות, חלק חלקו יותר, וחלק בחרו לא לחלק כלל. איפה האכיפה לזה? הרי פתחו את החינוך המיוחד והגנים, ויש היום גננות ועובדי הוראה שאין להם אמצעי מיגון.

לא משקפיים, לא מסכות, ולא אלכוג'ל. מעבר לזה אנחנו דורשים שתהיה הפרדה בין ערים ירוקות לערים אדומות. אנחנו דורשים שיהיו עובדי הוראה קבועים, ורוצים שלא תהיה עבודה בעיניים, ולא יערבבו לנו את הילדים בהסעות ובצהרונים. אם עושים קפסולות אז עד הסוף. אנחנו בעד פתיחת מערכת החינוך, אבל צריך לעשות את זה בצורה חכמה ובשותפות. מה שהכי חשוב ועומד לנגד עינינו הוא בריאותם של עובדי ההוראה והילדים. הרי בסופו של דבר כולם חוזרים למשפחות שלהם, וכמו שהילדים יכולים להדביק את משפחתם כך גם עובדי ההוראה". 

יש מחסור במורים, אז איך תפתחו? זה יכול לדחות את פתיחת שנת הלימודים בעוד שבועות.
"אנחנו אמרנו מזמן שצריך להיערך, אבל לצערנו לא נערכו ולא שמעו בקולנו, אבל בואו ניקח לדוגמה את מה שאמרו היום: למה שלא יעשו את זה הפוך? למה לא להביא את תלמידי כיתות א' ו־ב' בקפסולות ל־5 ימים בשבוע? תלמידי כיתות א' ו־ב' זקוקים יותר מתמיד להקניה של הקריאה, והם הילדים הרכים שצריכים את כל היחס. אנחנו לא מבינים את ההלך המחשבתי. מה הביא אותם לחשוב בצורה כזו?". 

יש מצב ששר החינוך לא מבין?
"אנחנו התרענו ואמרנו, אבל יש את האוצר, ויש את משרד הבריאות ומשרד החינוך ומה שקורה עכשיו זה שכל אחד מתקוטט עם השני וכולנו סובלים". 

אבל יפה, בסוף אין מורים.
"גייסו תומכי הוראה בכיתות ג' ו־ד', ולכן אנחנו אומרים לקחת אותם ולהעביר אותם לכיתות א' ו־ב', ואז א' ו־ב' יהיו במשך השבוע, ולא תלמידי ג' ו־ד', אבל הם מחליטים אחרת. אגב, עניין הקפסולות היה צריך להיות מזמן. מערכת החינוך צריכה לנצל את המומנטום ולצמצם את מספר הילדים גם בכיתות וגם בגנים". 

מה הנזק לתלמידים? מה קורה לילדים שאין להם מחשבים בבית ולא מסוגלים להדביק את הפערים? 
"אני חושבת שהנזק הגדול הוא דווקא בהיבט הנפשי והרגשי, יותר מאשר הלימודי. את הלימודים אפשר להשלים, אבל מה עם הנזקים הנפשיים והרגשיים?".

איך את רואה את זה כשאת פוגשת את התלמידים?
"אני מסתובבת כרגע בעיקר בגנים וחינוך המיוחד, ופוגשת בעיקר את המורים. גם כשהסתובבתי בבתי הספר המורים מעידים על מצוקות קשות של הילדים, הם חווים רגרסיה בעקבות מה שקורה להם בבית. בעיקר אצל ילדים שמגיעים ממשפחות במעמד סוציו אקונומי נמוך. בסבב הקודם עם המנכ"ל הקודם הצלחנו לזהות דרך הזום כ־70 אלף משפחות עם ילדים שהייתה להם בעיה בהזנה. לצערי יש ילדים רעבים, וההזנה מאוד סייעה להם, לכן גם עכשיו חייבים להמשיך ולדאוג להם לארוחות חמות". 

למה אי אפשר לארגן לילדים האלה הזנה כבר עכשיו? כמו שמארגנים לקשישים.
"
לדעתי אפשר כי כסף יש. אנחנו רק צריכים הערכות, ארגון, ולוגיסטיקה. שר החינוך מודע לכך, והוא אמר שיטפל בזה". 

לפי התיאורים שלך שר החינוך איבד את זה. הוא לא השתלט על המגפה, ונשמע שהמגפה השתלטה עליו. גם את חושבת ככה?
"לא בכל דבר אפשר להאשים את שר החינוך. הנגיף הזה חכם מאיתנו ובשביל לנצח אותו אנחנו נהיה חייבים לעבוד בתחכום". 

איבדנו שליטה.
"ממש, אבל עדיין אפשר להשתלט". 

מתי את משביתה?
"אם לא יהיו פתרונות, לצערנו נצטרך להשבית בפעם הראשונה גם את הגנים וגם את החינוך המיוחד. אנחנו כרגע בשיח, יעברו 15 הימים, ואם נראה שהשיח לא נותן פתרונות, נאלץ לנקוט בצעד באמת הקיצוני הזה".