יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ומתח ביקורת על כך שלטענתו, משרד החינוך לא מתאם עם המורים את המאמצים לחידוש הלימודים בכיתות הגבוהות.

יפה בן דוד - מתווה החזרה ללימודים

עושים מאמצים לחדש את הלימודים גם בכיתות הגבוהות ואתה לא אוהב שזה לא בתיאום איתכם.
"כאשר נוצר ואקום הוא מתמלא. לעניות דעתי משרד החינוך לא מסוגל לנהל את מערכת החינוך. הוא נמצא בניגוד עניינים בולט גם רגולטור גם מתקצב וגם מפקח וגם קובע תכנים".

מי היית רוצה שיעשה את זה?
"למעשה החלל הזה מתמלא, ואני הצעתי לשר, ואני מקווה שבסופו של דבר זה מה שיקרה, להעביר את מערכת החינוך להפעלת השלטון המקומי, עיריות ומעוצות, הם יודעים הכי טוב מה לעשות".

זה לא הכיוון שלו. מתי דיברתם לאחרונה?
"לפני כשלושה שבועות".

ומה אמרת לו לגבי המורים והבדיקות? שלושה שבעות לא דיברתם בשיא הקורונה?
"לפני כשלושה שבועות דיברנו, דיברתי עם המנכ"ל לפני שבוע. ברור שהם אנשים עסוקים לדעתי הוא צריך להעביר את המערכת החינוך לניהול על ידי השלטון המקומי הוא אמר שהוא חושב על זה. אנחנו ערים היום לתוכנית חדשה של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, תוכנית שבוודאי נכנסת לוואקום הזה שנוצר על ידי הפעלת מערכת החינוך בצורה כזאת מזגזגת. יש בתוכנית הזאת לא מעט דברים טובים אבל יש גם דברים רעים ואני אמרתי אתמול ליו"ר הועדה שאני מסכים לעקרונות התוכנית ומציע לו כדי שנוכל לעבוד בקפסולות לעבוד בשתי משמרות בבית הספר אבל אני מתנגד לביטול בחינות הבגרות או לצמצום. תוכן לימודי אפשר".

אבל למה לא לבטל? אפשר לעשות פלטפורמה.
"אפשר לעשות קייטנה אם המטרה היא רק להחזיק את הילדים".

לא לבטל מקצועות אבל להקל בבחינות.
"תלמיד שאין לו מטרה לא מתאמץ להשיג אותה. ברגע שיש לו לנגד עיניו בחינת בגרות זה כמו מגדלור ליד נמל, הוא חותר להגיע לשם".

מספר המקצועות והיקף הבחינות צריך להיות רגיל?
"קבענו יחד עם השר על שש בחינות והמקצועות ממשיכים כפי שיש בתוכנית הלימודים. הצעתי לצמצם את תוכנתי הלימודים אבל לא לבטל מקצועות. תאר לעצמך שברגע שנותנים יד חופשית לכל בית ספר, יחליט מנהל מסוים לא ללמד ספרות ולקחת את השעות לתגבור אנגלית או לא ללמד גיאוגרפיה".

מטרידה אותך הפדגוגיה או העיסוק של אנשים בארגון שלך?
"תאר לך שתעודת הבגרות של השנה תהיה תעודה חסרה, והמחזור הזה מסומן בכך שתעודת הבגרות שלו לא שווה או מצומצמת. אולי לא יוכל להיכנס אח"כ לאוניברסיטה".

אנחנו באירוע היסטורי, מתקבלות החלטות ששונות משנים אחרות. גם במערכת החינוך.
"נכון, לכן אני יכול לומר את דעתי שהחלטות מסוימות הן לא טובות, לא הגיוניות ופוגעות בתלמידים. תלמיד שיודע שאין לו בחינה לא יתאמץ ומורה שיודע שאין לו בחינה חיצונית שתבדוק את הישגי התלמיד, למעשה כל בית ספר בהתאם ליוקרתו יחליט".

קבעו מתווה לשנה הבאה ובשנה הזאת לא מטפלים. לאן אתה לוקח את הדבר הזה ומה הגבולות שאתה מציב?
"אני לא חושב שדברים חינוכיים צריך לפתור בשביתות. אני חושב שיש אמצעים אחרים כמו תקשורת והסברה, ניסיון להשפיע על מקבלי החלטות. ברור שהנושא צריך לבוא לטובת התלמידים וטובתם ללמוד ולהרחיב את הידיעות שלהם ולהעמיק כמה שאפשר, ברור שבטיולים בפארקים ובמפגשים רגשיים בלבד אי אפשר להגיע להישגים לימודיים, צריך מטרה".

כמה אתה חושש לשלום המורים?
"אני חושש מאוד וזה מה שאני עושה בזמן האחרון, אתם יודעים שהחינוך המיוחד לומדים כרגיל קרוב לחודש, יש מורים בסיכון. אני צריך לתאם את אלה שלא יכולים להגיע לאפשר ללמד בזום. חסר ציוד לימודי למורים, יש בעיות רבות, למשל מורים שבאים לעבוד ולא מקבלים החזר הוצאות נסיעה".

לא מאיים בשביתה?
"לא, לא, בשום פנים ואופן לא, כי המצב הזה היום לא מאפשר לא הגיוני לעשות מאבקים פרופסיונליים, אלא הכול בדרך של שכנוע".