יותר משנתיים וחצי אחרי האסון בנחל צפית, שגבה את חייהם של עשרה נערים שלמדו או היו מעומדים ללמוד במכינת בני ציון, ויום לאחר שהחל שלב ההוכחות במשפטם של מנהל במכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב, הודיע היום (שלישי) שר ההתיישבות צחי הנגבי על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הדרכים למניעת אסונות דוגמת האסון בנחל צפית. בראש הועדה תעמוד השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, לשעבר סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, וחבריה יהיו אלוף במיל' דורון אלמוג ואבי נעים, לשעבר מנכ״ל משרד ההתיישבות וראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים. 

במאי האחרון העבירה הממשלה את האחריות על המכינות הקדם צבאיות לידי משרד ההתיישבות, וביום כניסתו לתפקיד נפגש הנגבי עם נציגי ההורים השכולים, שנימקו בפניו את דרישתם לחקירת נסיבות האסון שפקד אותם על ידי גורם ממלכתי בלתי תלוי, שיגבש שינויים מערכתיים על סמך כללים, הנחיות ונהלים רשמיים שימנעו הישנותן של טרגדיות כאלה. השר הנגבי הבטיח לבחון בחיוב את עמדת ההורים, ולאחר התייעצויות החליט לפני מספר שבועות לכונן ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופטת בדימוס, על פי סעיף 8א. (א) לחוק הממשלה. אמש הסתיימו הליכי הקמת הועדה.  

השר הנגבי מתכוון לפנות לשר המשפטים בבקשה שיעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה על פי חוק ועדות חקירה - תשכ״ט,1968. השר גם הודיע ליועץ המשפטי לממשלה כי הוועדה תימנע מכל פעולה שיהיה בה כדי לפגוע בניהולם התקין של הליכים אלה, ככל שהם משיקים לפעילותה.

״מפעל המכינות הוא מיזם ישראלי ייחודי מופלא, שמכשיר את דור העתיד שלנו למעורבות חברתית, לפיקוד בצה״ל ולהובלה לאומית", אמר השר הנגבי. "חובתי כשר הממונה לוודא שלעולם לא נדע עוד אסונות מחרידים כזה שהיכה בנו בנחל צפית. אף ששנתיים וחצי חלפו מאז, טרם גובשו כללי ברזל מחייבים שעל פיהם תתקיים הפעילות במכינות. אני מודה ליו״ר הוועדה כב׳ השופטת וסרקרוג ולחברי הועדה אלמוג ונעים על נכונותם ליטול על שכמם אתגר זה. הוועדה תיהנה מסמכות רחבה לעצב את תחומי חקירתה, ואני משוכנע שתוצרי עבודתה יצילו חיים, ויעצימו את ביטחונם של ההורים במכינות כגופים שמסוגלים לשאת באחריות הכבדה לשלום בנותיהם ובניהם במלוא המחויבות, המשמעת וההקפדה״.

הורי הילדים שנהרגו באסון אמרו בתגובה להקמת הוועדה כי "אנו מברכים ומודים לשר לענייני התיישבות, חה"כ צחי הנגבי על החלטתו להקים וועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לבחינה מערכתית של הנסיבות שהובילו למות ילדינו באותו יום ארור. אין החלטה מוצדקת מזו ותקוותנו שבירור וחקירת כל הגורמים הרלבנטיים אשר הפקירו משך שנים את הפיקוח על עולם המכינות הקדם צבאיות, יקדמו את ההסדרה הנדרשת ויימנעו את האסון הבא".

"את הילדים שלנו לא ניתן להחזיר לחיים אבל אנחנו מבטיחים שלא ננוח ולא נשקוט, ונמשיך לעשות כמיטב יכולתנו לשמור על הילדים שלכם.
המטרה שלנו היתה ועודנה שאסון כמו אסון מכינת בני ציון לא יקרה שוב".

יעל כהן, אמה של רומי ז"ל שנהרגה באסון, אמרה כי היא ממברכת על ההחלטה. "סוף סוף, אחרי שנתיים וחצי של אינספור פגישות, ראיונות, מאמצים, הגענו לרגע של הקמת ועדת בדיקה בראשות שופט בדימוס. אני מברכת את צחי הנגבי שהרים את הכפפה ואת מנכ"ל משרד ההתיישבות אבי נעים שהכין דוח מפורט על המצב במכינות נכון להיום. הדרך עוד ארוכה עד שנוכל לישון בשקט, אבל זה צעד ראשון וחשוב מאד בדרך להסדרה של עולם המכינות והפיכתו למקום בטוח יותר לחניכים".