מדד האלימות בשנת 2020 הצביע על עלייה משמעותית בדפוסי האלימות כלפי נשים. 20 נשים נרצחו בשנה שעברה - 18 מהן במהלך חודשי הקורונה.

מחקר שבדק הבדלים מגדריים במודעות לנורות אדומות ביחסים זוגיים מגלה כי בקרב האוכלוסייה הישראלית היהודית, גברים חושבים שאותן נורות אדומות קיימות פחות, באופן משמעותי לעומת נשים. באוכלוסיות השייכות לסקטורים ספציפיים (משפחות ערביות, למשל), גברים ונשים חשבו שתופעת הנורות האדומות שכיחה באותה מידה.

לנשאלים הוצגו מספר דפוסי התנהגות המהווים אותות אזהרה ביחסים אלימים, כגון: קנאה מוגזמת, רכושנות, איומים, "פתיל קצר" ועוד. נשים חשבו שההתנהגות צריכה להוות סימן לדפוס התנהגות אלים, יותר ממה שגברים סברו. במילים אחרות, ניכר כי גברים מקילים ראש באופן יחסי במשמעות של דפוסי התנהגות המעידים על אלימות. כמו כן, נמצא שגם גברים וגם נשים הקלו ראש בדפוסי התנהגות של "אלימות בלבוש של אהבה", כמו קנאה מוגזמת.

את המחקר, שבוצע בקרב מדגם ארצי מייצג שכלל 519 גברים ונשים, הובילו ד"ר הילה רימר, יועצת נשיא אוניברסיטת בן־גוריון להוגנות מגדרית, ד"ר יעל סנה, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה, ורונית לב־ארי, קרימינולוגית מעמותת בית רות - לנערות וצעירות בסיכון.

במסגרת השאלון הוצגו לנבדקים מספר עצות אפשריות לאישה הנמצאת בזוגיות אלימה. הנבדקים התבקשו לדרג כל עצה. במקום הראשון בקרב כ־70% מהנשאלים דורגה העצה "לעזוב מיד את בן הזוג". לדעת החוקרות, "ממצא זה מעיד, מצד אחד, כי יש הסכמה שלזוגיות אלימה אין זכות קיום. עם זאת, ממצא זה, כשלעצמו, מהווה נורה אדומה, שכן פרידה ביחסים אלימים היא נקודה מסוכנת מאוד, ולכן צריכה להיעשות תוך ליווי מקצועי".

נמצא גם כי גברים מצדדים בטיפול זוגי כפתרון מועדף, בעוד נשים מצדדות בטיפול פסיכולוגי. "גם ממצא זה דורש התייחסות, שכן טיפול זוגי פחות יעיל במקרה של אלימות, ואף עלול להזיק", אומרות החוקרות.

רק כמחצית מהמשיבים והמשיבות סברו כי פנייה לשירותי הרווחה היא עצה טובה. רבים יותר סברו כי כדאי להמליץ לאישה לפנות למעון נשים, או לאחד מארגוני הנשים הנתפסים כמסייעים במידה רבה במקרי אלימות. גם נשים וגם גברים הביעו אמון במשטרה וסברו כי פנייה למשטרה היא עצה טובה.

66% מהנשים ו־63% גברים סברו כי פנייה לתמיכה חברתית היא עצה מצוינת, אך התפיסות לגבי התועלת שבפנייה למשפחה לשם עזרה היו חצויות. המחקר הוא פרי יוזמה של "פורום פי 7" - פורום ארגוני הנשים בבאר שבע, מיסודן של עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן־גוריון בנגב, ובהובלה של ורד ששון, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, וד"ר הילה רימר, יועצת נשיא אוניברסיטת בן־גוריון להוגנות מגדרית. 

הילה רימר, יועצת נשיא אוניברסיטת בן־גוריון להוגנות מגדרית (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)
הילה רימר, יועצת נשיא אוניברסיטת בן־גוריון להוגנות מגדרית (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)