הוריהם של יותר מ־100 תלמידי בית הספר וגן שחר בפתח תקווה, המיועד לתלמידים עם לקויות תקשורת (ASD), קיבלו הודעה כי הגן ובית הספר לא ייפתחו בשנת הלימודים הקרובה, היוצאת לדרך בעוד כשלושה שבועות.

מבירור שערכו ההורים עלה כי עיריית פתח תקווה הכניסה למבנה, שבו פועלים הגן ובית הספר המיוחד זה כעשור, בית ספר אחר.
העירייה, כך טוענים ההורים, אף מסרבת לאפשר את הארכת חוזה השכירות שלהם במקום, ובמקביל מנסה למנוע את מעבר המוסד החינוכי למבנה החדש, שאותו שכר מנהל בית הספר שאול רוטנברג.

"אם בית הספר ייסגר אין פתרון חלופי לילדים שלנו", אומרים בוועד ההורים. "לכל ילד מעבר מבית הספר שאליו הוא היה רגיל לבית ספר אחר הוא טראומטי, על אחת כמה וכמה לילדים על הרצף האוטיסטי, אשר זקוקים לשגרה, לתחושת ביטחון, לצוות חינוך מקצועי שעליו הם סומכים ולחברים לכיתה שאליהם הם רגילים. כל שינוי כזה וכל ניתוק של ילדים כאלה, בכל גיל, עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך".

משמעות הסגירה בפועל קריטית לילדים, שיישארו ללא מסגרת ב־1 בספטמבר, ולהורים הנסמכים רבות על מערכת החינוך בהתמודדות המורכבת בגידול ילד עם צרכים מיוחדים. מדובר במסגרת לכ־210 ילדים בעלי לקויות תקשורת, שקיימת כאמור זה עשור.

בבית הספר לומדים כ200 ילדים והוא  פועל בשני מבנים, כשאחד מהם נשכר מהפועל המזרחי וחוזה השכירות הסתיים לאחרונה. המנהל רוטנברג מספר כי הם ניסו בשנה האחרונה לחדש את החוזה, אך ללא הצלחה.

לאחרונה גילו להפתעתם כי עיריית פתח תקווה מתכננת להכניס למבנה בית ספר ממלכתי, ובכך נמנעה מהם האפשרות האחרונה לחדש את החוזה.

רוטנברג שכר מבנה אחר בפתח תקווה, אך כשעדכן את העירייה כי הוא עובר למבנה החדש, הוא קיבל מכתב המציין כי כל צעד כזה דורש אישור מראש העירייה. שבוע לאחר מכן פנה ראש העירייה רמי גרינברג למשרד החינוך, בבקשה למנוע את פתיחת בית ספר באותו מבנה, והמשיך בהגשת תביעה לבית המשפט להוציא צו מניעה נגד הנהלת בית הספר.

עם זאת, הצו נפסל בעקבות ערעור שהגיש בית הספר, ולאחר שהשופט קבע כי העירייה התנהלה בחוסר תום לב כשהסתירה תוכנית המאפשרת ייעוד של המבנה השכור החדש למטרות חינוך. למרות זאת פנתה העירייה שוב לבית המשפט בבקשה להבהרה, והיא ממשיכה להתעקש ולמנוע את מעבר בית הספר למבנה החדש, בעוד היא מסרבת לאפשר לו להישאר במבנה הקיים.

מעיריית פתח תקווה נמסר: "מדובר בבית ספר שחוסה תחת ההגדרה מוכר שאינו רישמי – בי"ס פרטי ולא בית ספר עירוני. מנהל העמותה פתח שני מוסדות עוד בתקופת הנהלת העיר הקודמת: האחד ברח' הס – בתוך מרכזייה של בזק והשני בשכונת כפר אברהם. מדובר בשני מקומות הנמצאים בבעלות פרטית. ברחוב הס, פועל בית הספר בתוך מרכזייה של בזק באופן לא חוקי כשהצפיפות במקום גדולה ובניגוד לחוקי התכנון והבנייה. בנוגע למוסד בכפר אברהם – הסתבר שבית הספר נכנס למקום כשוכר משני כאשר בעל הקרקע לא היה מודע ועל כן בעל הקרקע דרש את פינוי המבנה עם סיום חוזה השכירות".

עוד הוסיפו בעירייה כי "בתוך כך, עוד בטרם מנהל המוסד החל בחיפוש מקום חלופי, העירייה בקשה ממנו שיעשה זאת בשיתוף הגורמים המוסמכים ובכפוף לחוק. זאת כדי שהמעבר יהיה מתואם וחוקי. הנהלת המוסד סירבה לבקשת העירייה ופתחה את המוסד במקום חדש בשיכון מפ"ם. גם במקום זה, קיימת מרכזייה טלפונית עם אנטנות וציוד טכני על הגג - שלא בטוח שזה כשלעצמו לא יסכן את התלמידים שישהו במבנה. במהלך השיפוצים במקום פנו תושבי האזור לעירייה ולבית המשפט כנגד כניסת המוסד לאור הבעייתיות הרבה שיש במקום ושפוגעת בתושבים הגרים בסמוך. שכן, מעבר לעובדה כי מדובר במקום בו פועל מרכזייה טלפונית, הפעלת המוסד החינוכי אינה מותאמת לתשתיות באזור ומדובר ברחוב צר שבו פועל באזור בית ספר נוסף. ההסעות של התלמידים רק יעמיסו עוד יותר על הכביש הצר והחד סטרי ועל כן יש למצוא מקום חלופי שישרת באופן מיטבי את התלמידים. לצד הבעיות הקריטיות שצויינו לעיל, העירייה במהלך השנה סייעה למוסד רבות, כל עוד הדבר התאפשר בהיבט החוקי והמנהלתי".