מעונות היום בפיקוח יחלו בעיצומים ביום רביעי הקרוב שימשכו עד לסוף השבוע, במסגרת המחאה על שיפור תנאי כוח האדם בהם. בנוסף, שבוע תחל שביתה כללית במעונות ללא הגבלת זמן שתשפיע באופן ישיר על כ-120 אלף פעוטות ו-כרבע מיליון הורים, על כך הודיע היום (ראשון) מטה המאבק.

במסגרת העיצומים, ייפתחו המעונות השבוע בין יום רביעי ליום שישי, לאחר השעה 10:00 בבוקר בלבד. ביום ראשון (03.10), תחול כאמור שביתה ככלית ללא הגבלת זמן.

במעונות היום מועסקות מעל 16,000 עובדות בפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות ומבשלות. טענתן של המוחות היא כי מרבית ממדינות ה-OECD ישנו חוק חינוך חינם או מסובסד משמעותי לגילאי לידה ועד גיל 3 בעוד שבישראל אף גורם ממשלתי אינו לוקח את הנושא ברצינות. עוד נטען כי אף בשכבות הגיל הרך נמצאות בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה. "מצב זה מכניס לסחרור כלכלי, חברתי, תעסוקתי הורים רבים", נטען במטה המאבק. 

עוד נאמר מטעם המוחות: "הממשלה כופה עלינו לפתוח בשביתה, בסירובה לנהל איתנו משא ומתן. ממשלת ישראל מתנערת מאחריות על החינוך לגיל הרך ומזניחה אותו. פנינו גם היום לשרת הכלכלה ולשר האוצר לשבת איתנו לפני כניסת החג השני לשולחן משא ומתן על מנת למנוע את העיצומים והשביתה ולצערנו עד לרגע זה טרם קיבלנו התייחסות". בנוסף, אמרו כי "במקום לחבק את הילדים אנו יוצאים להאבק על עתיד חינוך הגיל הרך. מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי - זו הפקרות".

עוד הסבירו במטה המאבק כי בישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה בOECD. היחס בין מספר המטפלות לתינוקות עד גיל שנה במעונות בישראל עומד על 6:1 (עד גיל שנתיים 1:9 ועד גיל 3 1:11), כלומר, על כל שישה תינוקות ישנה מטפלת אחת.