השמיים הם כבר לא הגבול: מכון דוידסון, קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית יציגו היום (חמישי) מערכי שיעור שישולבו במערכת החינוך וינגישו את לימודי החלל והטכנולוגיה לתלמידות ולתלמידי ישראל. מערכי השיעור הייחודיים התכנים פותחו על בסיס תובנות שעלו בכנס ייחודי בו נפגשו אנשי החינוך הטובים בארץ והמדענים האמונים על הניסויים שיבוצעו על-ידי איתן סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית.

החל מהחודש התכנים יופצו ויעברו לכמיליון תלמידות ותלמידים מכיתה ה' ועד תיכון מכל רחבי הארץ. המערכים יעלו לאתר משימת "רקיע", הנועדה להעשיר את החינוך המדעי בישראל, לשימוש כל מורות ומורי ישראל, בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית.

הלוגו שעוצב למשימה ''רקיע'' (צילום: Brave Branding)
הלוגו שעוצב למשימה ''רקיע'' (צילום: Brave Branding)

במהלך שהותו בתחנת החלל יקדיש איתן סטיבה את רוב זמנו לביצוע הניסויים, וכן לפעילויות חינוכיות עבור ילדים ובני נוער בישראל. במסגרת המשימה יונגשו לראשונה בהיסטוריה תכנים חינוכיים מתחנת החלל הבינלאומית בעברית, ויעסקו במגוון נושאים, ביניהם רפואה מרחוק, קרינה ומערכת החיסון. 

כך למשל, בפעילות בנושא רפואה מרחוק בחלל, התלמידים ילמדו על ניסויים הקשורים במכשור רפואי מתקדם הניתן להפעלה עצמית אשר יסייע רבות לאסטרונאוטים בחלל ולכולם. בפעילות אחרת, ילמדו התלמידים על סוגי קרינה וכיצד ניתן להתגונן ממנה בחיי היומיום ובחלל. כדי להבין לעומק את הניסוי בפריסת אנטנת לווין בתנאי מיקרו כבידה ילמדו התלמידים על לווינים ועל האתגר הכרוך בפיתוח אנטנות ללווינים. בנוסף, התלמידים ילמדו על השינויים הביולוגיים המתרחשים בקרב אסטרונאוטים בחלל, יערכו ניסויים בצלחת פטרי וישחקו במשחק שפותח במיוחד עבור הניסוי. כמו כן, בפעילות על ניסוי הקשור במערכת החיסון ילמדו על האופן בו פועלת המערכת החיסונית ועל השיבושים שהשהייה בחלל עלולה לגרום לה.

החללית בראשית (צילום: התעשייה האווירית)
החללית בראשית (צילום: התעשייה האווירית)

ליאת בן-דוד, מנכ"לית מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע: "מכון דוידסון מתמחה ברתימת הסקרנות והתשוקה לחקור, ולתרגם אותן להישגים חסרי תקדים כבר מגיל צעיר. משימת רקיע היא אירוע שמצית בכולנו, ובטח שבילדות ובילדים, את הניצוץ המדעי. המשימה החינוכית של כל השותפים ברקיע היא להפוך את האירוע המדהים הזה מהשראה - למעשה. להפוך את הילדים שמשתאים מהניסויים שעורך איתן סטיבה, למדענים שמתכננים את הניסויים הבאים".  

כנס חינוך לחלל ע"ש רונה רמון ז"ל מתקיים מדי שנה בסוף ינואר-תחילת פברואר, סמוך ליום נפילתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון. הכנס נערך בשיתוף קרן רמון ומשרד החינוך, ומטרתו לחשוף אנשי חינוך העוסקים בקידום החינוך המדעי והטכנולוגי ולימודי כדור הארץ והיקום למידע מקצועי, חידושים ולפעולות המתקיימות ברחבי הארץ והעולם בנושא חלל וחינוך. השנה יתקיים הכנס במתכונת מקוונת ויעסוק בנושא התרחבות "החלל החדש" והאפשרויות הצפויות בו.