אלו זמני כניסת ויציאת השבת הקרובה ברחבי הארץ, פרשת תולדות, שתחול בתאריך העברי ב' בכסלו תשע"ט. שבת שלום מבית 'מעריב אונליין'.



ירושלים



כניסה: 16:08 יציאה: 17:21



תל אביב


כניסה: 16:22 יציאה: 17:23



חיפה



כניסה: 16:12 יציאה: 17:21



באר שבע


כניסה: 16:26 יציאה: 17:24



פרשת תולדות - הרב ישראל מאיר זינגרביץ' 
על המילים "אברהם הוליד את יצחק" מביא רש"י מדרש: "לפי שהיו ליצני הדור אומרים שמאבימלך נתעברה שרה שהרי שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה ממנו. מה עשה הקב"ה? צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל שאברהם הוליד את יצחק".

נשאלה שאלה בבית המדרש: מה הועילו ליצנים בליצנותם? מה התועלת הייתה בלעגם? וכי אם מאבימלך נתעברה שרה האין זה נס? הלא שרה הייתה בגיל 90 ובדרך הטבע לא יכלה ללדת, ואירע נס וילדה. על תמיהה זו נאמרו מספר תירוצים, אך על אחד מהם שנמסר מפי ר' יעקב גלינסקי זצ"ל אתעכב בדברי.

באותו הדור הכופרים עטפו את השקפתם בליצנות, כדרכם של הדמגוגים היודעים למסוך את דברי להגם אל תוך לבם של קהל המאזינים בבדיחות טפלות ובאמירות רדודות שאינן מצריכות מאמץ אינטלקטואלי על מנת להבינן. העובדה שאירע נס ושרה אמנו ילדה תינוק אחרי בלותה לא הפריעה לכופרים במסעם להטמיע את השקפתם הנלוזה בקרב האנושות. יכולים היו "לתרץ" את הנס או לפרשו שהדבר אירע בסיועו של איזה כישוף (כפי שעבדי פרעה היו בקיאים במעשי כישוף). דבר אחר הפריע להם וממנו הם חששו, חשש שהביאם לפצוח בליצנות, וכידוע ליצנות אחת דוחה אלף תוכחות ודברי מוסר.

וזהו ההסבר בהתאם להגותו של ר' יעקב גלינסקי: חז"ל אומרים "עשרה דורות מאדם עד נח", וכל הדורות היו "מכעיסים ובאים עד שבא אברהם" (אבות פרק ה'). וקשה, האם בכל הדורות עד אברהם לא היו יחידים צדיקים כמו שם ועבר ומתושלח וחנוך? התשובה היא שלכל אלו לא היה המשך, ובאותן תקופות היו רק יחידים שצדיקים היו, אך ללא המשך. "עשרה דורות", דורות שבאופן כללי היו מכעיסים במעשיהם עד שהגיע אברהם אבינו "ואברהם הוליד את יצחק". כלומר, יש המשך. 

נחרדו ליצני הדור ומיהרו להכריז: לא ולא! לאברהם אין המשך, ושמא תאמרו הרי יש יצחק? טעות בידכם, כי "מאבימלך נתעברה שרה". לא הנס הפריע להם אלא המשך הדורות כאב להם. אם לאברהם יהיו ממשיכים, אזי השקפתו ניצחה את ליצנותם.

# # #

זו הייתה מלחמת היהדות בכל הדורות. מול הצדוקים, מול הבייתוסים ועוד רבים שבאו אחריהם לאורך שנות ההיסטוריה היהודית. אלו רצו לנתק את השרשרת ולקרוע את המשכיות הדורות. ביקשו להכריז: מה שהיה חלף מן העולם, ועכשיו הגיעו ימים חדשים. ועד ימינו שומעים נטפי ליצנותם מפי האומרים: נהיה עם חדש בארצנו, מנותקים מכבלי העבר וההיסטוריה היהודית בת שנות אלפיים. הגיע הזמן לייצר יהודי חדש. יפה ומנוכר לעברו.
זו הייתה שאיפת ליצני דורו של אברהם אבינו: לנתק את ההמשכיות. אז הם לא הצליחו, וגם כיום נכזבה תוחלתם.
נצח ישראל לא ישקר.