מסע הקלפי הנודדת של מעריב יצא אתמול (שלישי) לדרכו כדי לנסות ולאפיין את מאזן הכוחות הפוליטי לקראת הבחירות כפי שהוא משתקף ברחוב הישראלי אבל כבר ביום הראשון, בנקודות ההצבעה בתל אביב, בלטו שתי עובדות מדאיגות: קוטביות בחברה ואכזבה וייאוש מהמנהיגים.



שוב שוב נשמעו, בעיקר מפי הצעירים שהצביעו אתמול, ביטויים קשים כמו: "הבחירות האלה לא ישנו דבר", "הכל מכור", "כולם גנבים ושקרנים, דואגים רק לעצמם". בקרב חלק לא מבוטל מהעוברים ושבים קל היה להבחין גם בעוינות לתקשורת והיו שהאשימו כי היא פועלת להפיל את נתניהו.



תוצאות היום הראשון של הקלפי הנודדת מגלות כי בתל אביב צפוי מאבק צמוד בין הליכוד (כ-32%) למחנה הציוני (כ-29%), כאשר גם ליש עתיד של יאיר לפיד יש תמיכה לא מועטה (13%). מי שצפויה להתאכזב, לפחות על פי התוצאות בתל אביב, היא הבית היהודי של נפתלי בנט (כ-6%). מרצ צועדת אחריה עם כ-5% תמיכה. כל היתר, לפי תוצאות ההצבעה ביום הראשון בתל אביב, כלל לא יעברו את אחוז החסימה. הפתעה - ואולי לא ממש הפתעה – נרשמה בהצבעה למפלגת עלה ירוק התומכת בלגליזציה של סמים קלים – 2.7%, יותר מכולנו של כחלון, ש"ס וישראל ביתנו. חשוב מאוד לציין שמדובר בהצבעה שנעשתה בשלוש נקודות מרכזיות בעיר אחת בלבד ואין להסיק מכך על התוצאות בהמשך, בוודאי ביחס למפלגות קטנות יחסית.





תחנה 1: הקריה



שמונה בבוקר, למרגלות משרדי הממשלה, רחוב קפלן פינת מנחם בגין בתל אביב. ישראלים טרודים מתרוצצים לסידורים, ממהרים לדרכם. רבים מהם, ובעיקר הצעירים, לא טרחו להצביע. "מה זה ייתן", הטיחו, "שום דבר לא יעזור". המבוגרים יותר דווקא נעתרו ברצון. נעם פרחי (70), גמלאי יוצא בולגריה המתגורר בתל אביב, אמר: "אני בצד שמאל של המפה. צריך שינוי בתחום הכלכלי והחברתי".



אורית, אף היא מתל אביב, הביעה סקפטיות: "אני לא מרגישה שאנחנו בידיים טובות ושיש הנהגה שמסוגלת לתת את מה שאנחנו צריכים". סיגל רוזוליו אמרה: "הבחירות האלה מיותרות. יכלו להשקיע את הכספים בנושאים חברתיים. אם לא יהיו הפתעות, אצביע למשה כחלון והוא יסתמן כהפתעת הבחירות. הוא כבר עשה בסלולר, וגם צריך לחזק את הימין". ואילו דן מכפר יונה נשמע באמת מיואש. "אני מרגיש אדישות", אמר. "נראה שמה שהיה - יהיה יותר גרוע. זו תהיה מערכת בחירות עם הרבה לכלוכים בין הפוליטיקאים, ובמיוחד הצעירים שבהם. אני לא רואה כרגע אלטרנטיבה לשלטון הזה".



ניקולאי גוביצ'נקו (54) מתל אביב, התייחס דווקא לחקירות בישראל ביתנו. "צריך לשאול מדוע עכשיו פותחים בחקירות, דווקא לפני הבחירות", אמר. "כבר 15 שנים מדברים על ליברמן אז למה דווקא עכשיו?". הוא רואה בעיקר שחורות. "הכל פה עלה - הדלק, האלכוהול והסיגריות. לאנשים אין כסף. מתוך עשרה עסקים שפותחים, תשעה נופלים. יאללה, שיעשו בחירות, העיקר שכבר יהיה כאן טוב".



מי שהצביע ואף חייך, שלא במפתיע, היה סגן השר אופיר אקוניס מהליכוד, שאמר: "ההרגשה טובה מאוד. יש מאבק, אבל המאבקים מאתגרים אותי. הטענה שרק כחלון הוריד את הסלולר זו גניבת דעת. הליכוד עמד מאחוריו ואני הובלתי את הליכי החקיקה. מי שרוצה קווי 67' שיצביע להעבודה הפוסט-ציונית".



התוצאות בתחנה זו היו קצת פחות אופטימיות עבורו: המחנה הציוני – 38%, ליכוד – 25%, יש עתיד – 17%, הבית היהודי – 7%, מרצ – 6%, עלה ירוק – 3.6%. כל היתר הרחק למטה.



תחנה 2: שוק התקווה


בשכונת התקווה האווירה הרבה יותר לוהטת. צוות הקלפי של "מעריב" התקבל בברכה אבל גם במעט עוינות כמי שמייצגים את אמצעי התקשורת, שבימים האחרונים חלקם חבטו בראש הממשלה וברעייתו. בעלי הדוכנים ומרבים הקונים כאן לא מסתירים בעד מי הם יצביעו. כאן נתניהו הוא המלך. הם גדלו על הליכוד, וממשיכים לשמור אמונים. "כדאי לנתניהו לבוא לשוק", אמר אחד מבעלי הדוכנים", שייראה כמה הוא גדול פה".



אלי משורר, שהגיע לקניות, אמר: "הלוואי שביבי יוביל שינוי. לא היה לו כוח בממשלה הזו וצריך לתת לו". קונה נוסף אמר: "כחלון היה צריך להתמודד בליכוד ולא ללכת עצמאית. דרך הליכוד הוא היה עולה גבוה". וגם כאן אין אמונה גדולה בהנהגה. "כולם על הפנים", אמר אחד, "זה נבלה וזה טרפה". משה מגר, שאחיו צדוק היה מסמלי קבוצת בני יהודה, הבהיר: "גדלנו על בגין שהיה בן בית בשכונה, לא נעזוב את הליכוד".



להרצוג ולבני היו גם כאן תומכים, אם כי לא רבים. שושנה, תושבת ותיקה בשכונה, הכריזה בלי חשש מול כל תומכי הליכוד שהקיפו אותה: "אני מצביעה להרצוג. לי חשוב יותר שידאגו לאנשים כדי שיגמרו את החודש".



כצפוי, התוצאות בתחנה זו לא צריכות להדאיג את נתניהו. ליכוד – 54%, המחנה הציוני – 11.5%, כולנו של של כחלון – 8.2%, ש"ס – 5%, והפתעה, עלה ירוק – 5%. כל היתר 3% ומטה, מתחת לאחוז החסימה.



תחנה 3: רמת אביב


רמת אביב זו אופרה אחרת. רבע שעה נסיעה והתמיכה נודדת מימין לשמאל. חיה, תושבת השכונה, סיכמה במשפט אחד את מה שחושבים רבים בשכונה. "יותר מ-90% כאן מתנגדים לביבי. חלק מתלבטים בין הרצוג ולבני לבין לפיד. אני אצביע למחנה הציוני של הרצוג ולבני כדי להוריד את נתניהו".


התוצאות: המחנה הציוני – 33%, ליכוד – 22%, יש עתיד – 18%, מרצ – 7.7%, הבית היהודי – 7.7%, פתק לבן – 5%. כל היתר הרבה מתחת לאחוז החסימה.



בשבוע הבא: עולים לבירה


זה היה היום הראשון במסע הקלפי הנודדת של "מעריב". בשבוע הבא היא תעלה לירושלים, לבדוק את רחשי הלב בבירה. לפי תוצאות היום הראשון בתל אביב צפוי להיות שם לא פחות מעניין.