יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, חשף היום (שני) מחוץ לכלא מעשיו, את תכנית החקיקה האגרסיבית של "יש עתיד" נגד השחיתות השלטונית.



בפתח דבריו אמר לפיד כי מפלגתו מתכוונת להניח על שולחן הכנסת הבאה הצעת חוק, לפיה מי שביצע עבירה שיש עמה קלון או ישב בכלא- לא יוכל להיות שר בממשלה, חבר כנסת או ראש עיר. לפיד הדגיש כי המטרה לחוקק חוק לצמיתות: "אותו אדם לא יוכל להיות בתפקיד ציבורי אחרי שבע שנים, לא אחרי 20 שנה, אף פעם.״



לפיד נימק את ההחלטה ואמר: "יש עתיד היא המפלגה היחידה שאף אחד מראשיה או מחברי הכנסת שלה לא נעצר, נחקר, נחשד, בחר בזכות השתיקה, הורשע או ישב בכלא. אני לא מאמין שאני אומר את זה בתור הישג. זה צריך להיות הסטנדרט. אבל אנחנו חיים במציאות שבה שומרי הסף שותקים כשראש הממשלה מתחבא מאחורי אשתו והופך את בית ראש הממשלה לארמון של קיסרות מנותקת ונהנתנית."



לפי לפיד, תכנית החקיקה גובשה בהתייעצות עם מומחי המכון הישראלי לדמוקרטיה ומטרתה להילחם במגיפת השחיתות שהגיעה עד לבכירים בצמרת המדינה. "מדובר בחבילת חוקים אגרסיבית ומחמירה, שמטרתם להיאבק ולטפל בכל תחומי השחיתות באופן מיידי", הסביר יו"ר יש עתיד, והוסיף כי תוכנית המלחמה בשחיתות תהווה תנאי להצטרפותה מפלגתו לכל קואליציה שתקום, על מנת להבטיח את קידומה בממשלה הבאה".



לפיד הוסיף את תגובתו של הפרשות שנחשפו לאחרונה בצמרת המדינה ואמר: "השחיתות גואה סביבנו ומתפשטת לכל עבר כמו מגיפה. חלוקת ג'ובים, תשלומי שוחד, מכרזים מכורים מראש, עסקאות סיבוביות, דיווחי שקר, העברות כספים מתחת לשולחן – ולפעמים אפילו מעליו. הם אפילו כבר לא מתביישים. הם הורסים לנו את המדינה".



התוכנית כוללת 9 סעיפים, ביניהם: חקיקת מגבלות על אישי ציבור נחקרים, נאשמים ומורשעים, הגדרת עבירת הפרת אמונים בחקיקה, הגברת השקיפות השלטונית, יצירת תקציבים ייעודיים שקופים במקום כספים קואליציוניים, הסדרת פעילותם של שדלנים בכנסת ובממשלה, הגברת השימוש במכרזים פומביים למשרות ולרכש ממשלתי,הקמת יחידה למניעת שחיתות מנהלית ומבנית, חיזוק ההגנה על חושפי שחיתויות וחיזוק מעמדם של שומרי הסף בגופים ציבוריים וברשויות המקומיות.