יו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון, הציג היום (רביעי) את הפתרון שלו לבעיית הדיור בישראל בניסיון למשוך אל המפלגה עוד קולות לאחר תקופה ארוכה של דשדוש סביב 8-9 מנדטים.



עיקרי התוכנית של שר התקשורת לשעבר מצביעים על הכשל, לטענתו, בכל "שרשרת הייצור" לאורך הדרך - ייזום, תכנון, שיווק פיתוח ורישוי תוך שינוי השיטה. כחלון טוען כי הדרך לפתרון תלויה בפירוק הריכוזיות בשלבים אלו, מה שישאיר את הכוח בידי הרוכש.



"מי שחושב שהמשבר יפתר בפייסבוק או בטוויטר או בכותרת בעיתון, טועה. זה קרב מול בעלי אינטרסים", אמר כחלון וחזר על דרישתו: "אני רוצה את תיק האוצר כדי להילחם על הדברים האלה. תארו לכם שנקבל 19 מנדטים. נפרק את מנהל מקרקעי ישראל מהאוצר. נעביר קרקעות לרשויות מקומיות וליזמים ולא לטייקונים. ניצור תחרות בקרקעות".



מצד שני, כחלון מציע גם תמריצים שליליים לעסקים על מנת לגרום להם לעמוד בהתחייבויות שלהם כלפי הרוכש: "הפחתת ארנונה לעסקים, אי שדרוג ועדות והורדת דירוג בגין אי עמידה בלו"ז וביעדים, אי בנייה על קרקע עם תכנית מפורטת תוך חצי שנה תבטל את התכנית, יוטל היטל עיכוב התחלת בנייה כפונקציה של משך הזמן שבעל הקרקע החזיק בה ללא בנייה, יוטל מס בשיעור של 3% ממחיר הקנייה על דירות ריקות".



כחלון טוען כי "250 אלף יחידות תקועות בפקק נתניהו-לפיד. כשאכנס לתפקיד אתחיל לשחרר אותן. אקצר את משך זמן הבנייה לחצי. צריך לפתור את סבך הבירוקרטיה. יש כאן עשור של דיבורי סרק. האשמים במשבר זה נתניהו לפיד שישבו ולא טיפלו במשבר. אנחנו משעבדים את עצמנו לבנק ולדירה וזה מעגל שקשה לצאת ממנו".



"בישראל חסרות היום למעלה מ-120 אלף דירות ובכל שנה דרושות עוד למעלה מ - 45,000 דירות בשוק. בין השנים 2008-2014 זינקו מחירי הדיור ב- 76% בעוד שהשכר הממוצע הריאלי ירד ב- 0.3%".



"בשנת 2008 נדרשו 103 משכורות לרכישת דירה ממוצעת לעומת 141 משכורות בשנת 2014. נתונים אלו מוכיחים שממשלת נתניהו-לפיד נכשלה בטיפול במשבר הדיור. התוכניות שהוצעו על ידי הממשלה האחרונה רק הובילו לעלייה בלתי פוסקת במחירים, יצרו בעיית אמון, חוסר וודאות ומצוקה בקרב עשרות אלפי משפחות העלו את היקף הביקושים בשוק ולא הביאו להגדלת הבנייה. בישראל 2015 נוצר מעמד חברתי חדש. מעמד הולך וגדל שמונה מאות אלפי משפחות ללא יכולת לרכוש דירה במחיר סביר או שמשעבדות את שנות חייהן הטובות ביותר בניסיון לרכוש דירה".